Svar: Brystbetændelse !?

16. november 2008

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Elisabeth

Hvorvidt det er hensigtsmæssigt at blive ved med brystpumpen eller ej, afhænger helt af hvordan du i øvrigt oplever din amning og hvordan din datter er til at spise hos dig. I princippet er din datter den bedste til at stimulere og tømme dit bryst og det er rigtig vigtigt at du ammer så meget du kan, selvom du har tegn på brystbetændelse.

Hvis du oplever at din datter ikke er i stand til at få dit bryst tømt godt nok eller hvis hun generelt har problemer med at få fat i brystet, så vil det være rigtig godt at bruge brystpumpen, så mælkekamrene bliver tømt.

Hvis man stimulerer med brystpumpe imellem amninger for at øge mælkemængden yderligere, så vil det normalt være nok kun at gøre det i 1½-2 døgn - herefter vil mælkemængden komme op og barnet vil få den mængde det har behov for og vil herefter normalt selv skulle kunne opretholde mælkemængden igen. Spørgsmålet er derfor om du lige nu overproducerer og derfor ikke har fået 'tømt' brystet tilstrækkeligt i forbindelse med amning, hvorfor du så nu har fået tegn på brystbetændelse eller tilstoppede mælkegange ...

Jeg synes du skal forsøge med følgende råd:

* Sørg for at holde brystet varmt, læg evt. et varmt omslag, sid med en varmpude eller lignende på brystet inden du skal amme eller malke ud, så mælken flyder lettere.

* Brug en BH i bomuld, som passer i størrelsen, den må ikke stramme og bør ikke indeholde bøjler eller lignende, der kan presse ind på brystet

* Læg din datter til brystet og brug forskellige ammestillinger. Du skal prøve at lægge hende til brystet, så hendes hage ligger der hvor knuden og det røde område er. Det vil sige at hvis området er på ydersiden af brystet, så skal hun lægges til i tvillingestilling, hvis det er under brystet, så skal I ligge ned og amme. Hvis det er ind mod kavalergangen, så skal du amme i den traditionelle stilling hvor hun ligger i din favn og hvis det er på oversiden af brystet, så er det faktisk en rigtig god idé at lægge hende på puslebordet med ...

Annonce

... hovedet ind mod dig og så amme stående imens du læner dig hen over hende.

* Hvis du efter at have ammet din datter fortsat tydeligt kan mærke knuden i brystet og den således ikke er blevet mindre, så vil det være en rigtig god idé at du bruger brystpumpen. Samtidig kan du så massere ganske let på det lidt ømme og røde område i små cirkler for at få mælkeknuden løsnet og mælken til at løbe ud. Hvis du efter amning tydeligt mærker forskel på mælkeknuden, så behøver du ikke bruge brystpumpen.

* Tag også et varmt bad og lad bruserens stråler sammen med dine hænder massere brysterne og de mælkeknuder der er. Den mælk der løber ud lader du bare løbe. Igen rolige og bløde bevægelser, det er ikke skuldermyoser der skal masseres men brystvæv :o)

* Læg dig på ryggen, så du slapper helt af og brystet falder lidt ud til siden, lad din mand ligge ved siden af dig og massere dit bryst stille og roligt, evt. med en lille smule olie på hænderne - igen bløde bevægelser for at få løsnet og få 'hul' på de stoppede mælkegange

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

* Brug ammeindlæg af uld, så brysterne mellem amning også er varme og holdes tørre. Undgå træk på dine fødder og hænder, brug sutsko indendøre.

* Hvis du bliver ved med at have feber eller hvis der er sår på dine brystvorter, så er der sandsynligvis tale om en infektiøs brystbetændelse som kræver behandling med antibiotica. Du skal her være opmærksom på at du skal have det der hedder Dicillin. Mange læger udskriver Primcillin og det virker ikke godt nok.

Selvom man har brystbetændelse og evt. også får antibiotica, så er det vigtigt at blive ved med at amme. Det er som sagt barnet som arbejder bedst med brystet og stopper man amning, så er det meget sandsynligt at tilstanden bliver meget værre og evt. udvikler sig til en brystbyld.

Hvis du har mange smerter, så må du tage lidt smertestillende, du kan tage 1g paracetamol 4 gange dagligt (pamol, panodil, pinex) og du kan tage 200mg ipren 4 gange dagligt sammen med.

Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine