Svar: Vil kun spise hjemme i egen seng

15. november 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Frejas mor

Der sker nogle gange ting, som gør at man uden at ville det, havner i situationer som er uhensigtmæssige og det må man naturligvis sige det er, hvis din datter kun kan ammes liggende i jeres dobbeltseng i jeres soveværelse ... Selvom det er naturligt at børn i den alder er meget opmærksomme og meget let lader sig forstyrrer, selvom hun nu mere og mere tydeligt registrerer hvorvidt hun er hjemme eller ude, i favn hos mor eller en fremmed osv. så må hun alt andet lige også være lidt mere følsom end de fleste, når hun ikke vil acceptere at du lægger dig med hende og ammer hende liggende i en lånt seng et sted, hvor I er på besøg ...

Jeg kan godt forstå og kender også til mange børn, som har svært ved at spise og koncentrere sig om amningen, når man er ude, væk fra de rolige og vante omgivelser. Men oftest vil man kunne amme, hvis man går afsides og skaber roen der skal til og så betyder det mindre om man ligger i en lånt seng eller i sin egen :o)

Så hvad gør vi lige her ... Jeg tænker at du stille og roligt må forsøge at lære hende at blive ammet på en anden måde og andre steder og at du må forsøge at gøre det trinvist, så hun stille og roligt vender sig til det. Mit forslag er derfor at du starter med at amme hende siddende i soveværelset, så er hun i rummet, hvor hun plejer at være, hun er tæt på dig, duften, lugtene, alle sanserne stimuleres som de plejer at blive - den eneste forskel er at du sidder op i stedet for at ligge ned.

Du behøver naturligvis ikke gøre det hele tiden, men prøv at amme siddende et par gange om dagen, så hun vender sig til at blive ammet sådan.

Når det fungerer så må du forsøge at amme som du plejer siddende, men så i stedet gøre det i stuen og ikke i soveværelset. Sørg stadig for at der er ro omkring jer, ingen fjernsyn, radio eller lignende, ikke noget der forstyrrer hende.

Det vil være en god idé, hvis du kunne prøve at amme hende i tvillingestilling, fordi hun så måske vil sluge lidt mindre luft og ikke vil blive så frustreret over det. Det er super dejligt at du har så ...

Annonce

... meget mælk som du har og det er helt normalt at mælken sprøjter ud i stråler, hvis barnet slipper lige der, hvor nedløbsrefleksen er gået igang. Hvis du oplever at din mælk løber meget let og også løber på modsatte side af hvor du ammer, så kan du med fordel trykke ind på brystvorten, som var den en ringeklokke. Hold brystvorten trykket ind et par minutter. Det kan stoppe nedløbsrefleksen.

Hvis man har tendens til at mælken flyder meget let ud, så kan man faktisk også købe en lille opsamlingsbeholder, som man lægger ved brystet. Når du så ammer fra den ene side, så drypper mælken ned i beholderen på modsatte side ...

Med hensyn til søvn og sove selv, så er det rigtig godt, hvis du kan svøbe hende og putte hende svøbt. Da hun lyder til at være en pige som har brug for at føle sig omsluttet og har brug for nærhed og meget fysisk kontakt, så tænker jeg at en voksipose, drømmepose, sleebee og hvad de nu hedder måske ville være noget for jer. Så kan du amme hende inde, skifte hende, få hende til at bøvse, pludre lidt osv. og så amme hende igen hvorefter du så putter hende i soveposen og lægger hende i barnevognen.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

I vognen bliver hun skærmet både af sovepose og kaleche og hun har brug for hjælp til at koble fra og lukke verden ude. Det vil være fint, hvis du kunne forsøge med en sut og/eller en sutteklud som hun kan have ved sit ansigt, det er med til at skærme og virker lidt som når hun ligger ved dit bryst.

Du skal arbejde på at hun sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen/først på aftenen. Alt efter hvor sent den sidste lur ligger går hun tidligt eller sent i seng. Det er f.eks. ikke usædvanligt at den sidste lur i denne alder først ligger omkring kl. 18 og barnet derfor først går i seng kl. 22 og det er helt okay. Det kan også være hun har en rytme, hvor hun går tidligt i seng, fleksibilitet må der være :o) Det er mere for at fortælle dig at mange børn er meget vågne om aftenen i denne alder og det er helt okay.

Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dine hurtige svar, dine tanker og gode råd hjælper mig meget!

Knus fra mig