Brev:
Vil kun spise hjemme i egen seng
15. november 2008
Alder:
4 mdr.
Vil kun spise hjemme i egen seng
Hej Helen
Har du en ide til hvordan jeg kan vænne min datter til at spise når vi er ude?
Da jeg i 3 uger efter fødslen skulle ligge ned, var det derfor også sådan hun blev ammet og amningen kom i gang problemfrit. Siden hun blev født har vi derfor også sovet godt begge 2, da jeg kunne amme hende og sove samtidigt. Jeg satte i starten mit ur til 20 min efter hvor jeg så lagde hende tilbage i sin lift.
Siden hun var 5 uger har hun kæmpet med forkølelse og slim i halsen, som hun har forsøgt at hoste op, ind i mellem med opkastning til følge. Den sidste måned har hun været ekstra plaget af slim og snot og hoste og har derfor haft svært ved at spise (været irriteret ved amning og prøvet at puste snotten ud i mens). Hun har en virus og jeg tænker at hun måske også har haft lidt ondt - måske i halsen. I en hel uge græd hun og var slet ikke sig selv. Kunne kun sove siddende på mig om dagen og græd sig i søvn.
Hun er blevet tjekket af lægen mange gange, der er ikke noget at se på øre og hals eller at høre på lungerne. Alt i alt en glad og sund pige der følger godt med i sin udvikling og tager fint på. Da hun især hoster når hun bliver gal og også ind imellem raller når hun leger og er ivrig, er vi nu ved at afprøve astmamedicin og hun har fået det væsentlig bedre (om det er en tilfældighed ved vi ikke).
Nå men til sagen:) Efter sidste måned hvor hun var sløj, vi ikke har kunnet komme ud og jeg derfor har ligget meget ned og ammet, for at få hende til at sove, nægter hun nu at spise andre steder end hjemme i dobbeltsengen. En dag var jeg ude med hende 8 timer hvor hun nægtede at spise. I dag var vi hjemmefra 4 timer, da hun blev sulten. Det resulterede i 1/2 times utrøsteligt skrigeri (Skriger ellers aldrig, kun når hun er syg) og vi måtte derfor tage hjem. Selv om jeg ligger mig ned der hvor vi er og går ind i et stille lokale duer det slet ikke.
Jeg ville ellers gerne amme fuldt i 6 måneder, når nu jeg kan og også fordi både min kæreste og jeg har allergi, men er nu begyndt at prøve med at par skefulde grød hver formiddag. Hun er ikke helt afvisende men heller ikke hel vild med ideen.
Efter denne sidste måned hvor vi nærmest har været ”limet” til hinanden, er det også kun mig der kan trøste og hun sover højest 30 min af gangen, hvis ikke jeg ligger ved siden af hende. Hun var rigtig god til sut og sutteflaske før hen men, det kan der heller ikke være tale om længere.
Har du hørt om babyer der kun vil spise hjemme før og har du evt. en ide til hvordan jeg kan vende situationen? Det skal også nævnes at jeg har en meget heftig nedløbsrefleks, hvis f. eks. hun giver slip, lige efter hun er startet på at spise bliver hun nærmest spulet i ansigtet og jeg bliver sjaskvåd på tøjet. Hun sluger derfor meget mere luft når jeg sidder op og giver hende mad.
Ellers spiser hun 6 – 8 gange i døgnet (mest om natten hvor der er ro og mælken sikkert også løber lidt langsommere og jeg samtidigt kan fungere som sut). Hun vil ikke længere sove for sig selv. Sover vist ikke helt nok i løbet af dagen da der er grænser for hvor meget jeg kan ligge med hende eller trille ture i klapvognen. Højest 5 timer fordelt på mellem 3 og 6 lure. Bliver puttet ca. kl 20.00 men sover først rigtig tungt ved ca. 23 tiden. Vågner kl. 8.00 næste morgen - mæt og tifreds:)
Mange hilsner
Frejas mor