Vil kun spise hjemme i egen seng

15. november 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Vil kun spise hjemme i egen seng

Hej Helen

Har du en ide til hvordan jeg kan vænne min datter til at spise når vi er ude?

Da jeg i 3 uger efter fødslen skulle ligge ned, var det derfor også sådan hun blev ammet og amningen kom i gang problemfrit. Siden hun blev født har vi derfor også sovet godt begge 2, da jeg kunne amme hende og sove samtidigt. Jeg satte i starten mit ur til 20 min efter hvor jeg så lagde hende tilbage i sin lift.

Siden hun var 5 uger har hun kæmpet med forkølelse og slim i halsen, som hun har forsøgt at hoste op, ind i mellem med opkastning til følge. Den sidste måned har hun været ekstra plaget af slim og snot og hoste og har derfor haft svært ved at spise (været irriteret ved amning og prøvet at puste snotten ud i mens). Hun har en virus og jeg tænker at hun måske også har haft lidt ondt - måske i halsen. I en hel uge græd hun og var slet ikke sig selv. Kunne kun sove siddende på mig om dagen og græd sig i søvn.

Hun er blevet tjekket af lægen mange gange, der er ikke noget at se på øre og hals eller at høre på lungerne. Alt i alt en glad og sund pige der følger godt med i sin udvikling og tager fint på. Da hun især hoster når hun bliver gal og også ind imellem raller når hun leger og er ivrig, er vi nu ved at afprøve astmamedicin og hun har fået det væsentlig bedre (om det er en tilfældighed ved vi ikke).

Nå men til sagen:) Efter sidste måned hvor hun var sløj, vi ikke har kunnet komme ud og jeg derfor har ligget meget ned og ammet, for at få hende til at sove, nægter hun nu at spise andre steder end hjemme i dobbeltsengen. En dag var jeg ude med hende 8 timer hvor hun nægtede at spise. I dag var vi hjemmefra 4 timer, da hun blev ...

Annonce

... sulten. Det resulterede i 1/2 times utrøsteligt skrigeri (Skriger ellers aldrig, kun når hun er syg) og vi måtte derfor tage hjem. Selv om jeg ligger mig ned der hvor vi er og går ind i et stille lokale duer det slet ikke.

Jeg ville ellers gerne amme fuldt i 6 måneder, når nu jeg kan og også fordi både min kæreste og jeg har allergi, men er nu begyndt at prøve med at par skefulde grød hver formiddag. Hun er ikke helt afvisende men heller ikke hel vild med ideen.

Efter denne sidste måned hvor vi nærmest har været ”limet” til hinanden, er det også kun mig der kan trøste og hun sover højest 30 min af gangen, hvis ikke jeg ligger ved siden af hende. Hun var rigtig god til sut og sutteflaske før hen men, det kan der heller ikke være tale om længere.

Har du hørt om babyer der kun vil spise hjemme før og har du evt. en ide til hvordan jeg kan vende situationen? Det skal også nævnes at jeg har en meget heftig nedløbsrefleks, hvis f. eks. hun giver slip, lige efter hun er startet på at spise bliver hun nærmest spulet i ansigtet og jeg bliver sjaskvåd på tøjet. Hun sluger derfor meget mere luft når jeg sidder op og giver hende mad.

Ellers spiser hun 6 – 8 gange i døgnet (mest om natten hvor der er ro og mælken sikkert også løber lidt langsommere og jeg samtidigt kan fungere som sut). Hun vil ikke længere sove for sig selv. Sover vist ikke helt nok i løbet af dagen da der er grænser for hvor meget jeg kan ligge med hende eller trille ture i klapvognen. Højest 5 timer fordelt på mellem 3 og 6 lure. Bliver puttet ca. kl 20.00 men sover først rigtig tungt ved ca. 23 tiden. Vågner kl. 8.00 næste morgen - mæt og tifreds:)

Mange hilsner
Frejas mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Erstatning - modermælk

Hvis du ikke ammer dit barn, eller hvis du ønsker at supplere din amning med mælk, så er det meget vigtigt, at du giver dit barn modermælkserstatning. Barnet må ikke få almindelig komælk at drikke, før det er 12 måneder gammel.

Modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Det er af høj kvalitet, der er store krav til produceringen og sammensætningen af modermælkserstatning, og børn der får modermælkserstatning vokser og trives rigtig godt. Modermælkserstatning forhandles som...

Læs mere i Babylex

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin