Svar: Sover ikke så godt om natten

12. november 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Anja

Tak for dit brev og jeg beklager den lange svartid der er i brevkassen i øjeblikket :o)

Din dreng har en alder nu, hvor han begynder at interessere sig mere for verden og oplever meget mere bevidst end tidligere. Han skelner tydeligt mellem om han er hjemme eller ude, om han i favn hos dig eller en fremmed, han følger med øjnene og lægger mærke til hvad der sker i rummet omkring ham. Det er derfor du også oplever at han virker ukoncentreret i løbet af dagen, spiser mere kortvarigt osv. Når han på den måde ikke får helt nok om dagen, så vil han naturligt indhente det om natten ...

Det er helt rigtigt, som din sundhedsplejerske har sagt, at du skal forsøge at lægge ham hyppigere til for at øge din mælkemængde og det har du også gjort - og det har virket i en periode, men det lyder som om at det igen ikke er helt nok. Det betyder ikke at du ikke fortsat skal amme, for du har god mælk og han tager fint på og lyder til at være fokset rigtig godt, så alt er på den måde fint. Men det kan være et udtryk for at han begynder at have behov for lidt ekstra og det kan sagtens være lidt skemad. Jeg kan dog sagtens forstå at du gerne vil trække tiden så længe som muligt og helst starte ved 5 måneders alderen.

Det er i princippet rigtig fint at du ammer ham både når han vågner og inden han skal sove lur igen, så du på den måde får givet ham lidt ekstra hele dagen igennem og også får stimuleret begge bryster imellem hver lur han tager. Men du skriver samtidig at han ofte spiser meget hurtigt og jeg tænker at du måske skulle prøve at arbejde på, at få ham til at spise ...

Annonce

... lidt mere længerevarende på et bryst simpelthen for at være sikker på at han får den lidt mere mættende mælk med ud.

Du kan gøre det ved at snyde ham lidt. Hvis du starter med at amme ham i den traditionelle stilling, hvor han ligger i din favn, så kan du når han slipper vende ham om og lægge ham til samme bryst igen men i tvillingestilling. På den måde kan du få ham til at spise ved samme bryst og således spise mere derfra, hvorved han får lidt mere af den federe og lidt mere mættende mælk. På den måde kan du altså forsøge at få en amning til at vare måske 15 minutter og ikke kun 10 minutter. Når han så ikke vil spise mere af det bryst, så kan du skifte ham osv. som du plejer og tilbyde toppen fra anden side.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg ved det bliver til meget amning, men jeg kan forstå ud af dit brev at du rigtig gerne vil amme og jeg tænker at forsøge på denne måde dagen igennem, måske vil hjælpe til lidt mere ro om natten. Hvis ikke det virker, så må du igang med lidt skemad som supplement :o)

Derudover tænker jeg også at netop fordi der sker så meget med ham udviklingsmæssigt, så vil han naturligt også drømme mere og derfor også sove mere uroligt om natten. Alt hvad han oplever skal jo bearbejdes i drømme. At han småklynker om natten, pylrer, virker søgende osv. kan altså sagtens hænge sammen med drømme og behøver ikke være et udtryk for at han mangler mad eller skal ammes. Prøv derfor om du om natten kan berolige ham med kærtegn og stille ord uden automatisk at tilbyde brystet med det samme ...

Rigtig meget held og lykke med ham fortsat, håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor