Svar: Sover ikke så godt om natten
12. november 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Anja
Tak for dit brev og jeg beklager den lange svartid der er i brevkassen i øjeblikket :o)
Din dreng har en alder nu, hvor han begynder at interessere sig mere for verden og oplever meget mere bevidst end tidligere. Han skelner tydeligt mellem om han er hjemme eller ude, om han i favn hos dig eller en fremmed, han følger med øjnene og lægger mærke til hvad der sker i rummet omkring ham. Det er derfor du også oplever at han virker ukoncentreret i løbet af dagen, spiser mere kortvarigt osv. Når han på den måde ikke får helt nok om dagen, så vil han naturligt indhente det om natten ...
Det er helt rigtigt, som din sundhedsplejerske har sagt, at du skal forsøge at lægge ham hyppigere til for at øge din mælkemængde og det har du også gjort - og det har virket i en periode, men det lyder som om at det igen ikke er helt nok. Det betyder ikke at du ikke fortsat skal amme, for du har god mælk og han tager fint på og lyder til at være fokset rigtig godt, så alt er på den måde fint. Men det kan være et udtryk for at han begynder at have behov for lidt ekstra og det kan sagtens være lidt skemad. Jeg kan dog sagtens forstå at du gerne vil trække tiden så længe som muligt og helst starte ved 5 måneders alderen.
Det er i princippet rigtig fint at du ammer ham både når han vågner og inden han skal sove lur igen, så du på den måde får givet ham lidt ekstra hele dagen igennem og også får stimuleret begge bryster imellem hver lur han tager. Men du skriver samtidig at han ofte spiser meget hurtigt og jeg tænker at du måske skulle prøve at arbejde på, at få ham til at spise lidt mere længerevarende på et bryst simpelthen for at være sikker på at han får den lidt mere mættende mælk med ud.
Du kan gøre det ved at snyde ham lidt. Hvis du starter med at amme ham i den traditionelle stilling, hvor han ligger i din favn, så kan du når han slipper vende ham om og lægge ham til samme bryst igen men i tvillingestilling. På den måde kan du få ham til at spise ved samme bryst og således spise mere derfra, hvorved han får lidt mere af den federe og lidt mere mættende mælk. På den måde kan du altså forsøge at få en amning til at vare måske 15 minutter og ikke kun 10 minutter. Når han så ikke vil spise mere af det bryst, så kan du skifte ham osv. som du plejer og tilbyde toppen fra anden side.
Jeg ved det bliver til meget amning, men jeg kan forstå ud af dit brev at du rigtig gerne vil amme og jeg tænker at forsøge på denne måde dagen igennem, måske vil hjælpe til lidt mere ro om natten. Hvis ikke det virker, så må du igang med lidt skemad som supplement :o)
Derudover tænker jeg også at netop fordi der sker så meget med ham udviklingsmæssigt, så vil han naturligt også drømme mere og derfor også sove mere uroligt om natten. Alt hvad han oplever skal jo bearbejdes i drømme. At han småklynker om natten, pylrer, virker søgende osv. kan altså sagtens hænge sammen med drømme og behøver ikke være et udtryk for at han mangler mad eller skal ammes. Prøv derfor om du om natten kan berolige ham med kærtegn og stille ord uden automatisk at tilbyde brystet med det samme ...
Rigtig meget held og lykke med ham fortsat, håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske