Svar: Korte lure og mange amninger

12. november 2008

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Signe

Tillykke med lillebror:o) Dejligt at høre, at du synes det går lettere denne gang, det er jo en god ting.

3 uger gammel, er din mælkeproduktion først rigtig ved at finde sit leje og din krop ved at indstille sig på at producere den mængde mælk din dreng har behov for. Derfor skal din dreng til en vis grad fortsat have lov til at være selvstyrende, hvad angår hvornår han spiser og hvornår han sover :o)

Men når det er sagt, så er det også rigtig vigtigt at du hjælper ham med at blive fyldt godt op, når han bliver ammet og ikke lader ham falde i søvn, men sørger for at han spiser effektivt og godt. Han må ikke slatspise og kun tage toppen af brystet, han skal spise godt, så han får brystet "tømt", det vil sige, så du kan mærke at han har taget godt fra. Brystet han har spist af skal være blødere og mere eftergiveligt end det bryst der er fyldt af mælk, du skal kunne høre at han synker og du skal kunne se mælk i hans mundvige.

Jeg vil anbefale dig at du forsøger at have en rytme om dagen, hvor du starter med at amme ham fra det ene bryst. Sørger for at holde ham igang ved brystet, masserer hans hovedbund, trykker ham i hænderne og under fødderne, ikke holder ham alt for tæt og varm men naturligvis stadig ind til dig. Når han er færdig med at spise der, så skifter du ham, lader ham bøvse osv. rumsterer rundt med ham, så han atter vågner op til dåd og så tilbyder du ham toppen af det modsatte bryst. Nogle gange vil han spise meget fra modsatte side, andre gange vil han slet ikke have noget og atter andre gange bare lige tage toppen den lidt mere vandholdige mælk - det er fint. Her kan han tage den mængde han har behov for og du er sikker på at han har fået nok ...

Annonce

... at spise.

Først derefter svøber du ham og putte ham i liften, hvorefter han så kan sove et lidt længere stræk, godt fyldt op med mælk. Når han vågner så starter du med at lægge ham til det bryst, hvor han kun tog toppen sidst. Sørger for at han igen dier effektivt og energisk og herefter skifter du ham, så han atter vågner op til dåd og tilbyder så toppen fra modsatte side.

Ved at amme på denne måde er du sikker på at han får mælk nok og samtidig får du også dine bryster stimuleret på begge sider imellem to lure og det stimulerer til ekstra mælk. Det er vigtigt at du forsøger at gøre dette i løbet af dagen, så du fylder ham rigtig godt op hele dagen igennem og ikke behøver søge hver time natten igennem :o)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

En flaske om aftenen er som udgangspunkt uhensigtsmæssig, hvis du gerne vil bibeholde amning så længe som muligt. Hvis du går ind og giver flaske, så vil din krop tro at din dreng ikke behøver mælken og din mælkeproduktion vil nedsættes. Det kan betyde at han så fravælger brystet mere og du er nødt til at give mere flaske. Jo tidligere man tilbyder flasken, jo større risiko er der for at barnet fravælger brystet.

Hvis du ved, at du gerne vil amme fuldt og gerne så længe som muligt, så er det altså en god idé at forsøge at øge mælkeindtaget om dagen ved at følge ovenstående råd. Men modsat, hvis du har det sådan at du gerne vil at din dreng både tager flaske og bliver ammet, så er det jo også en prioritering og et valg man kan foretage og så er det fint at tilbyde ham flaske allerede nu. Du kan så vurdere om det skal være modermælkserstatning eller udmalket modermælk du kommer i flasken ...

Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Hår - babys hårpragt

Nogle børn fødes med stor hårpragt og andre kun med små dun. Håret kan variere både i tykkelse, længde og farve.

Selvom barnet fødes med meget hår, er der ingen garanti for, at håret bliver på hovedet. De fleste børn vil i 3-4 mdr´s alderen miste meget af deres hår, både fordi de ligger meget ned, men også fordi de hår, som er udviklet, da barnet lå i moderens mave, ofte tabes på en gang.

De nye hår, som vokser frem, er ofte tynde og fine i forhold til det hår, som...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor