Svar: Hyppig amning om natten

10. november 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Lone

I forhold til din drengs alder, så er det helt normalt og relevant at have behov for amning når man bliver puttet, sen aften og tidlig morgen samt ca 3 og nogle gange 4 gange yderligere i løbet af dagen. Det vil sige ca 6 amninger i døgnet ved siden af skemad.

Det er også sådan, at børn netop i din drengs alder, jo ofte er meget opmærksomme på verden og hvad der sker omkring dem, så han bliver måske nogle gange let forstyrret, når du ammer om dagen og derfor får han ikke helt indtaget den mængde mælk han har behov for der. Derfor søger han naturligt brystet ekstra meget om natten.

Det kan derfor være en rigtig god idé at forsøge at amme lidt mere i dagtimerne og hjælpe ham til at holde fokus omkring brystet, evt. lægge sig ned og amme liggende i dobbeltsengen ligesom du gør om natten, nedrullede gardiner, køligt rum osv. så han kan koncentrere sig og få sit behov dækket i dagtimerne.

En plan for dagen kan se således ud:

Tidlig morgen: Ammes og sover ...

Annonce

... videre

Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost: Grød med frugtmos, vand af kop

Ammes og puttes til middagslur

Eftermiddag: Ammes

Sover sin 3 lur

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Aften: Grøntsagsmos, vand af kop

Ammes og puttes til natten

Sen aften: Ammes

Midt nat: Evt. amning - de fleste børn vil først i 6 måneders alderen kunne springe denne amning over.

Du kan overveje om du vil til at ændre lidt på jeres morgenrutine, så I står op og går igang med dagen når han vågner, i stedet for at sove længe ... Det er jo også dejligt at sove længe, men måske misser han et formiddagsmåltid på den måde og skal derfor indhente det om natten.

Hvis det fungerer fint på denne måde, behøver du naturligvis ikke ændre nogen ting, det kan også sagtens ændre sig stille og roligt af sig selv i takt med at han bliver ældre, skal til at have skemad 3 gange dagligt osv. så du kan se hvad tiden bringer.

Jeg håber du kan bruge disse overvejelser lidt videre, fortsat held og lykke og rigtig god weekend:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Amning og sex

Når du ammer og dit bryst er fyldt med mælk, så vil det være helt naturligt at brystet lækker eller direkte sprøjter med mælk, hvis du bliver seksuelt stimuleret.

Brysterne kan også være følsomme på en anden måde, end hvis du ikke ammer. De kan være mere ømme og mere spændte, brystvorterne kan også gøre ondt.

Det er heller ikke unormalt at man oplever brystet meget anderledes, når det pludselig tjener som næringskilde for ens barn. Nogle kvinder (og også mænd)...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk hjemmeside. Hvem er det egentlig udover dig som besvarer alle disse spørgsmål på denne side. For du kan da umuligt besvare dem alle ...

Tak for fantastiske guldkorn.

Mor til Mathias knap 8 måneder