Svar: Hyppig amning om natten
10. november 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Lone
I forhold til din drengs alder, så er det helt normalt og relevant at have behov for amning når man bliver puttet, sen aften og tidlig morgen samt ca 3 og nogle gange 4 gange yderligere i løbet af dagen. Det vil sige ca 6 amninger i døgnet ved siden af skemad.
Det er også sådan, at børn netop i din drengs alder, jo ofte er meget opmærksomme på verden og hvad der sker omkring dem, så han bliver måske nogle gange let forstyrret, når du ammer om dagen og derfor får han ikke helt indtaget den mængde mælk han har behov for der. Derfor søger han naturligt brystet ekstra meget om natten.
Det kan derfor være en rigtig god idé at forsøge at amme lidt mere i dagtimerne og hjælpe ham til at holde fokus omkring brystet, evt. lægge sig ned og amme liggende i dobbeltsengen ligesom du gør om natten, nedrullede gardiner, køligt rum osv. så han kan koncentrere sig og få sit behov dækket i dagtimerne.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen: Ammes og sover videre
Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost: Grød med frugtmos, vand af kop
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag: Ammes
Sover sin 3 lur
Aften: Grøntsagsmos, vand af kop
Ammes og puttes til natten
Sen aften: Ammes
Midt nat: Evt. amning - de fleste børn vil først i 6 måneders alderen kunne springe denne amning over.
Du kan overveje om du vil til at ændre lidt på jeres morgenrutine, så I står op og går igang med dagen når han vågner, i stedet for at sove længe ... Det er jo også dejligt at sove længe, men måske misser han et formiddagsmåltid på den måde og skal derfor indhente det om natten.
Hvis det fungerer fint på denne måde, behøver du naturligvis ikke ændre nogen ting, det kan også sagtens ændre sig stille og roligt af sig selv i takt med at han bliver ældre, skal til at have skemad 3 gange dagligt osv. så du kan se hvad tiden bringer.
Jeg håber du kan bruge disse overvejelser lidt videre, fortsat held og lykke og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske