Brev:
Aften og natteritualer
10. november 2008
Alder:
4 mdr.
Aften og natteritualer
Hej Helen,
Så er jeg tilbage for at få lidt flere råd af dig ;o)
Maja er snart 4 mdr (d. 20/11) og hun udvikler sig enormt meget i øjeblikket.
Hun er (næsten) altid glad og smilende. Hun kan holde hovedet selv og elsker at ligge på maven. Her ligger hun både på albuerne og med strakte arme. Fra disse stillinger er hun også begyndt at tage tage i hendes legetøj, som ligger lidt foran hende. Eftersom hun hellere vil ligge på maven end på ryggen, så øver hun meget på at trille fra ryg til maven og er der næsten.....
Vi er begyndt til babysvømning og det tager hun også med et smil, så det er dejligt.¨
Hidtil har jeg ammet hende fuldt ud, men på det sidste har jeg suppleret med en flaske Nutramigen midt på dagen eller om aftenen inden sengetid, da hun spiser rigtig meget hos mig i løbet af dagen og jeg ikke altid føler, at jeg har nok til om aftenen.
Jeg er netop bekymret for ikke at have nok mælk til om aftenen, da vi stadig har udfordringer med at få Maja til at sove sidst på dagen. Derfor tyer jeg også oftest til at amme hende i søvn i vores seng om aftenen, hvorfra vi flytter hende når vi går i seng. Så længe hun ikke er 4 mdr endnu, så har jeg det ok med det, men vi bør nok ændre det.
Vi har prøvet dine anbefalinger med, at ligge hende i sengen lige når hun er ammet og meget træt, holde en hånd på hende og prøve at nusse lulle hende i søvn. Men dette vil /kan hun ikke. Efter et kort stykke tid vågner hun helt op og begynder og rode rundt og brokke sig. HVis jeg ikke ammer hende i søvn, så pakker vi hende ind i dynen, hvori hun så gemmer hovedet, og vi går rundt med hende eller sidder på en hoppebold til hun sover og kan lægges. Dette kan dog tage meget lang tid, og som regel må det gentages flere gange da hun vågner igen. Jeg har også prøver at ligge hende i seng når hun er rigtig træt og bare ligge mig udenfor hendes synsfelt for at se om hun selv kan falde i søvn. Hun prøver virkelig - hun gemmer sig i suttekluden og drejer hovedet flere gange, men kan ligesom ikke rigtig få ro.
Vil hun blive bedre til at selv falde i søvn når hun bliver ældre?
Om dagen sover hun fint i barnevognen (2 gange á ca. 3 timer og 1½ time) og nogle gange med det samme vi ligger hende. Den sene lur får hun ikke altid, da hun også her er svært at få til at sove indenfor og udenfor er der blevet mørkt på dette tidspkt. nu, hvilket mærkeligt nok påvirker luren negativt.
På det sidste er hun træt allerede kl 18 -18.30 hvornår vi er begyndt at ligge hende der. Hun sover fra omkring 19-20 stykker. Hun sover 3-5 timer i første omgang, hvilket er rigtig fint. Nogle gange kan hun tage 3 timer efter første amning, men også nogle gange kun 1½-2 timer, hvorefter det er ca. hver 1½ time indtil vi står op. Dvs. jeg ender med at være oppe ofte sidst på natten. På det sidste har hun heller ikke altid villet sove igen om natten. Har dette noget at gøre med den udvikling hun er i? Kan hun ikke koble helt fra?
Eller er det fordi hun bare er sulten og har behov for noget mere mættende om aftenen? Jeg håber på at kunne starte med noget vælling når hun bliver 4 mdr.
Vi overvejer også at flytte hende til eget værelse, da hun rumstere meget om natten og samtidig er vi bange for at vække hende om aftenen når vi går i seng. Det er nok også lettere at træne med hende til at falde i søvn selv når hun er væk fra soveværelset.
Det er en lang mail, men jeg håber, at du kan give mig nogle råd til ovenstående.
Tak på forhånd!
Med venlig hilsen
Rikke