Aften og natteritualer

10. november 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Aften og natteritualer

Hej Helen,

Så er jeg tilbage for at få lidt flere råd af dig ;o)

Maja er snart 4 mdr (d. 20/11) og hun udvikler sig enormt meget i øjeblikket.
Hun er (næsten) altid glad og smilende. Hun kan holde hovedet selv og elsker at ligge på maven. Her ligger hun både på albuerne og med strakte arme. Fra disse stillinger er hun også begyndt at tage tage i hendes legetøj, som ligger lidt foran hende. Eftersom hun hellere vil ligge på maven end på ryggen, så øver hun meget på at trille fra ryg til maven og er der næsten.....

Vi er begyndt til babysvømning og det tager hun også med et smil, så det er dejligt.¨

Hidtil har jeg ammet hende fuldt ud, men på det sidste har jeg suppleret med en flaske Nutramigen midt på dagen eller om aftenen inden sengetid, da hun spiser rigtig meget hos mig i løbet af dagen og jeg ikke altid føler, at jeg har nok til om aftenen.

Jeg er netop bekymret for ikke at have nok mælk til om aftenen, da vi stadig har udfordringer med at få Maja til at sove sidst på dagen. Derfor tyer jeg også oftest til at amme hende i søvn i vores seng om aftenen, hvorfra vi flytter hende når vi går i seng. Så længe hun ikke er 4 mdr endnu, så har jeg det ok med det, men vi bør nok ændre det.

Vi har prøvet dine anbefalinger med, at ligge hende i sengen lige når hun er ammet og meget træt, holde en hånd på hende og prøve at nusse lulle hende i søvn. Men dette vil /kan hun ikke. Efter et kort stykke tid vågner hun helt op og begynder og rode rundt og brokke sig. HVis jeg ikke ammer hende i søvn, så pakker vi hende ind i dynen, hvori hun så gemmer hovedet, og vi går rundt med hende eller sidder på en hoppebold til hun sover og kan lægges. Dette kan dog tage meget lang tid, og som regel må det gentages flere ...

Annonce

... gange da hun vågner igen. Jeg har også prøver at ligge hende i seng når hun er rigtig træt og bare ligge mig udenfor hendes synsfelt for at se om hun selv kan falde i søvn. Hun prøver virkelig - hun gemmer sig i suttekluden og drejer hovedet flere gange, men kan ligesom ikke rigtig få ro.

Vil hun blive bedre til at selv falde i søvn når hun bliver ældre?
Om dagen sover hun fint i barnevognen (2 gange á ca. 3 timer og 1½ time) og nogle gange med det samme vi ligger hende. Den sene lur får hun ikke altid, da hun også her er svært at få til at sove indenfor og udenfor er der blevet mørkt på dette tidspkt. nu, hvilket mærkeligt nok påvirker luren negativt.

På det sidste er hun træt allerede kl 18 -18.30 hvornår vi er begyndt at ligge hende der. Hun sover fra omkring 19-20 stykker. Hun sover 3-5 timer i første omgang, hvilket er rigtig fint. Nogle gange kan hun tage 3 timer efter første amning, men også nogle gange kun 1½-2 timer, hvorefter det er ca. hver 1½ time indtil vi står op. Dvs. jeg ender med at være oppe ofte sidst på natten. På det sidste har hun heller ikke altid villet sove igen om natten. Har dette noget at gøre med den udvikling hun er i? Kan hun ikke koble helt fra?

Eller er det fordi hun bare er sulten og har behov for noget mere mættende om aftenen? Jeg håber på at kunne starte med noget vælling når hun bliver 4 mdr.

Vi overvejer også at flytte hende til eget værelse, da hun rumstere meget om natten og samtidig er vi bange for at vække hende om aftenen når vi går i seng. Det er nok også lettere at træne med hende til at falde i søvn selv når hun er væk fra soveværelset.

Det er en lang mail, men jeg håber, at du kan give mig nogle råd til ovenstående.

Tak på forhånd!

Med venlig hilsen
Rikke

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for altid lange og fyldestgørende svar.

Lone og Claus fra København