Brev:
Hyppig amning om natten
10. november 2008
Alder:
4 mdr.
Hyppig amning om natten
Hej Helen.
Jeg har et spørgsmål angående min søn på snart 5 måneder.
Han er blevet ammet fra fødslen, men begyndte på skemad ved 4 måneders alderen efter aftale med sundhedsplejersken. Dette startede vi på, da han begyndte at vågne hyppigt om natten og ville ammes.
Vi har taget det stille og roligt med skemaden, og det er først nu indenfor det sidste stykke tid, at man kan kalde det et lille måltid. Omkring middagstid får han risgrød, og til aften er det kartoffelmos med gulerod. Han får især risgrød i pulvertilstand, hvor jeg laver 1/2 dl pulver blandet med 1/2 dl vand, og det kan han for det meste spise.
Da han var mindre kunne han sagtens tage 7 timer i træk om natten, men indenfor de sidste par måneder er han begyndt at vågne hyppigere. På det seneste er det helt op til 3 gange om natten, hvor jeg først prøver at berolige ham, og give ham sutten. Men han holder først op, når han ammes, hvorefter han falder i søvn med det samme igen. For eksempel kan han blive ammet klokken 20-21, hvorefter han ofte efter lidt ballade sover til for eksempel klokken 12 - 1 tiden, hvor han ammes, hvorefter han sover til klokken 3-4 og ammes, hvorefter han sover igen til klokken 6-7 og ammes igen. Herefter kan han sagtens sove til klokken 9, hvor han ikke er sulten før ved 11-tiden. Det synes næsten som om, at han er mere sulten om natten end om dagen.
Om dagen sover han alt efter, hvornår han står op en lang formiddagslur, en lille eftermiddagslur og ofte en lille lur sent på eftermiddagen.
Så mit spørgsmål er, om der lige er noget jeg kan gøre om natten andet end bare amme ham så mange gange han vil. Han vil ikke så gerne tage flaske, vi har nemlig prøvet med vælling før sengetid. Han falder jo godtnok i søvn efter amning, men det er meget afbrudt søvn vi får om natten. Heldigvis kan vi ofte sove længe om formiddagen, men hvis man har planer om formiddagen kan det jo ikke lade sig gøre.
Håber, du kan finde ud af mit lange brev.
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Lone.