Hyppig amning om natten

10. november 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Hyppig amning om natten

Hej Helen.

Jeg har et spørgsmål angående min søn på snart 5 måneder.
Han er blevet ammet fra fødslen, men begyndte på skemad ved 4 måneders alderen efter aftale med sundhedsplejersken. Dette startede vi på, da han begyndte at vågne hyppigt om natten og ville ammes.

Vi har taget det stille og roligt med skemaden, og det er først nu indenfor det sidste stykke tid, at man kan kalde det et lille måltid. Omkring middagstid får han risgrød, og til aften er det kartoffelmos med gulerod. Han får især risgrød i pulvertilstand, hvor jeg laver 1/2 dl pulver blandet med 1/2 dl vand, og det kan han for det meste spise.

Da han var mindre kunne han sagtens tage 7 timer i træk om natten, men indenfor de sidste par måneder er han begyndt at vågne hyppigere. På det seneste er det helt op til 3 gange om natten, hvor jeg først prøver at berolige ham, og give ham sutten. Men han holder først op, når han ammes, hvorefter han falder i søvn med det samme igen. For eksempel kan han blive ammet klokken ...

Annonce

... 20-21, hvorefter han ofte efter lidt ballade sover til for eksempel klokken 12 - 1 tiden, hvor han ammes, hvorefter han sover til klokken 3-4 og ammes, hvorefter han sover igen til klokken 6-7 og ammes igen. Herefter kan han sagtens sove til klokken 9, hvor han ikke er sulten før ved 11-tiden. Det synes næsten som om, at han er mere sulten om natten end om dagen.

Om dagen sover han alt efter, hvornår han står op en lang formiddagslur, en lille eftermiddagslur og ofte en lille lur sent på eftermiddagen.

Så mit spørgsmål er, om der lige er noget jeg kan gøre om natten andet end bare amme ham så mange gange han vil. Han vil ikke så gerne tage flaske, vi har nemlig prøvet med vælling før sengetid. Han falder jo godtnok i søvn efter amning, men det er meget afbrudt søvn vi får om natten. Heldigvis kan vi ofte sove længe om formiddagen, men hvis man har planer om formiddagen kan det jo ikke lade sig gøre.

Håber, du kan finde ud af mit lange brev.
På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Lone.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Ruske

Lige meget hvor meget og hvor længe et barn græder, så må man aldrig begynde at slå eller ruske det. Et spædbarn som ruskes, kan få blødninger i hjernen og det kan medføre hjerneskade eller død.

Søg altid hjælp hos familie, venner, læge eller andre, hvis du oplever at dit barns gråd går dig så meget på, at du kan komme til at slå eller ruske dit barn. Det er vigtigt at søge hjælp! Og det er vigtigt at du taler med en du har tillid til og fortæller åbent og ærligt om, hvordan du...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor