Svar: Stadigvæk ked over amning

7. november 2008

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Lisa

For mange kvinder er det en stor stor sorg, når amningen ikke lykkes og det kan være fyldt med stor skyldfølelse og følelse af ikke at slå til som kvinde, som mor ...

Der er dog igen tvivl om at uanset hvor meget man gerne vil og uanset hvor meget man kæmper for amning, så lykkes det bare ikke altid. Det går bare ikke og jeg plejer at sige at der jo skal to til at få en amning til at fungere. Det handler altså ikke kun om at du gerne vil og at dine bryster fungerer, producerer mælk, at du har brystvorter som barnet kan få fat osv. Det handler også om at du skal have et barn som kan finde ud af at die, som kan stimulere dig og som har kræfter og lyst til at ligge ved brystet og nogle gange så er det bare ikke sådan.

Det gør absolut ikke dig til en dårligere mor, at du ikke har ammet! Moderskab hænger ikke sammen med amning og bryster. Hvad er en god mor for dig? Hvad ligger der i at være en god mor?

For mig handler det om at være nærværende i forhold til sit barn, en god mor lytter til sit barn og forsøger at reagerer hensigtsmæssigt på barnets behov. Når barnet er sultent får det mad, når de skal have skiftet ble så gør man det, når barnet skal trøstes og holdes om, så favnes det og beroliges, når barnet er ked af det eller har det svært, så bliver det set, mødt med anerkendelse og lydhørhed og så søger man at løse problemet, så barnet får det godt igen. Det er for mig at være en god mor og det er fuldstændig uafhængigt af amning.

Jeg tror det er rigtig vigtigt at man, når man står midt i den sorg at man ikke kan amme, får oplevelsen af at man har forsøgt alt. At man gjorde hvad man kunne og det lyder lidt som om at det er den følelse du ...

Annonce

... mangler og at det derfor er rigtig svært for dig at komme videre. Du føler at du har givet op for hurtigt, du føler ikke at du har prøvet alt ... Du skal bare huske på to ting:

1. Der er ingen garanti for at det var lykkedes alligevel.

2. Du vidste ikke bedre på det tidspunkt og der var ingen der informerede dig om de muligheder og valg du havde.

Du skriver at du er usikker på, hvordan du skal forholde dig til amning næste gang det bliver aktuelt og jeg tænker, at det vil være en helt anden situation. Du vil have en erfaring med dig som du ikke havde før, du vil inden (allerede i graviditeten) kunne sætte dig ind i hvordan det med amningen egentlig fungerer, du vil kunne tale med jordemoder, sundhedsplejerske osv. og vil kunne stille krav og få en helt anden støtte end du kunne første gang. Du vil også kunne vælge fra på en anden måde - du vil kunne gøre klart for dig selv, hvor langt du vil gå og hvad du i hvert fald ikke vil.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og dertil kommer at det jo er et helt andet barn, en helt anden situation. Måske får du et barn som bare spiser og mælken flyder og det hele kører bare, måske får du et barn som er forkvalmet, suttesvagt og som bare ikke vil ... Det kan kun tiden vise :o)

Måske vil den nye bog "Flaskemor" som du finder i min bogguide hjælpe dig. Her fortælle 8 mødre hver deres historie om hvordan det var, da amningen ikke lykkedes :o)

Med hensyn til juniordyne, så vil det være rigtig fint med sådan en nu, hvor din datter er omkring et år. Hovedpude skal hun dog ikke have endnu, den kan hun få, når hun selv begynder at bede om den :o)

Jeg håber du kan bruge alle mine tanker videre, stort knus herfra og fortsat held og lykke med det hele.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder