Svar: Sover med korte intervaller og ammes hyppigt.
7. november 2008
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Det er helt normalt at børn i 3-4 måneders alderen ændrer søvnrytme og begynder at sove mere kortvarigt i løbet af dagen. Det er ofte også sådan at børn i den alder, kan have en vågenperiode om aftenen, hvor de spiser mere eller mindre hele tiden hvorefter de så går i seng og sover et lidt længere stræk.
Der er mange ting som spiller ind. For det første ændrer deres søvn sig i denne alder. Vores søvn indeholder forskellige faser, nogle gange sover vi let, nogle gang dybt, nogle gange drømmer vi osv. og netop i 3-4 måneders alderen begynder barnets søvn at minde en lille smule mere om voksnes søvn.
Samtidig er børn i denne alder utroligt opmærksomme og nysgerrige og derfor lader de sig meget let distrahere, når de ligger ved brystet. Præcis som du også fortæller omkring din datter, når der kommer nogen ind i rummet, hvor du sidder og ammer, så slipper hun og kigger efter dem. Det betyder at børn i denne alder ofte ikke får helt nok at spise, det bliver ofte til lidt 'slatspiseri' fordi de simpelthen har travlt med alt muligt andet.
Derudover er børn i denne alder ofte så store rent fysisk at de har behov for at få sat mælkeproduktionen lidt op. Ved at spise hyppigere så øges mælkemængden. Derfor er det godt at amme hyppigt, men det er dog samtidig vigtigt at hjælpe barnet med at koncentrere sig og netop som du skriver, få den lidt federe mælk med ud.
Jeg er helt med på at du helst ikke vil give flaske og det er fint at du i første omgang forsøger om du kan øge din mælkemængde lidt eller endnu bedre, få din datter til at spise lidt længere tid fra et bryst. Da hun har tendens til at spise meget kortvarigt, så vil jeg anbefale dig at du ammer hende, som hun plejer, lader hende bøvse, skifter hende som du plejer og hvis hun har spist meget kortvarigt, så lægger du hende til samme bryst igen. Så du på den måde er sikker på at hun når ind til den lidt federe mælk, som hun for det første vil vokse godt af, men som også giver hende lidt mere ro i maven og kan gøre at hun er i stand til at sove et lidt længere stræk.
Ved at fokusere på hendes mælkeindtag og hjælpe hende til at spise lidt mere, så kan du altså godt påvirke hende til at sove lidt bedre end hun gør i øjeblikket. Samtidig kan du strække tidspunktet for introduktion af overgangskost så længe som muligt. Hvis det ikke lykkes dig at øge mælkemængden og du ikke fornemmer at hun falder mere til ro ved at få lidt 'federe' mælk, så kan det være et tegn til at hun har behov for noget andet. Men i første omgang vil det være rigtig godt at give amning en chance.
Du må gerne arbejde på en rytme for dagen, hvor din datter sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen. Du kan også indføre en helt fast måde at putte hende på, en rutine som på sigt giver genkendelighed og dermed ro.
Du må meget gerne lade din datter ligge lidt for sig selv og pludrer til sit legetøj og lignende. Nogle gange vil hun måske ligefrem begynde at vågne af en lur og bare ligge og kigge og lyse op i et smil, når du så kommer hen til hende og det er rigtig fint. Andre gange vil hun græde og have behov for at du kommer med det samme og så skal du naturligvis gøre det. Ligesom du også skal reagere, når hun forsøger at kontakte dig ved at pludre, det er jo super dejligt og vigtigt netop at lære hende at hun ikke behøver græde for at få din opmærksomhed, at du reagere ved at hun bruger sin stemme og at hun således godt kan 'kalde på dig' på den måde.
Tilsidst vil jeg lige nævne at en voldsom slankekur og streng diæt ikke er hensigtsmæssig når man ammer, det kan påvirke både mælkens mængde og kvalitet. Et moderat vægttab på 1-2 kg om måneden vil normalt være i orden og spiser man sundt og godt, vil dette ofte ske af sig selv fordi amningen også hjælper til:o)
Fortsat held og lykke, håber du hermed er hjulpet videre på vej.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske