Svar: Amning - sår, revner, smerter, mælk nok ...

26. oktober 2008

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tillykke med den lille pige :o)

Det er rigtig vigtigt at finde ud af hvorfor du har fået sår og revner på brystet. Man kan godt få en lille smule sår de første dage, hvor barnet skal lære at die og amningen lige starter, men det er ikke noget man skal have gennem længere tid og det er meget vigtigt at finde en forklaring på dette problem.

Sår og revner på brystet kan skyldes flere ting og ofte hænger det sammen med at barnet dier med forkert teknik. At din datter enten ikke har bryst nok inde i munden, altså at hun dier for yderligt, at hun ligger skævt for brystet og derfor dier skævt, eller at hun hænger i brystet og det er her vigtigt at hun kommer til dig og at brystet ikke kommer til hende ...

Sår og revner kan også skyldes at hun har for kort tungebånd. Det ser du når hun rækker tunge, hvis tungen er hjerteformet i spidsen, så er hendes tungebånd for stramt og kort og bør klippes af en øre-næse-halslæge. Hvis du har sår på spidsen af brystvorten, så kan forklaringen godt være kort tungebånd.

Men sår og revner kan også skyldes at den suttebrik du bruger er for lille eller at man bruger for lille en brystpumpe. Tit vælger man en brik der ikke er for stor, fordi den jo skal passe til barnets mund, men hvis brikken er for lille så klemmer/skærer den på dit brystvorte, hver gang hun dier hos dig og laver derved hul. Hvis du har sår der, hvor brystvorten hæfter på det brune område, altså roden af brystvorten, så skyldes det ofte for lille en brik.

Når man har sår og revner som er meget lang tid om at hele op, så må man også altid overveje om der kan være tale om en svampeinfektion i brystet, da svamp i brystet kan forsinke sårheling. Svamp i brystet gør rigtig ondt - ikke kun når man ammer men også mellem amninger og jeg taler her om en knivskarp smerte som jager gennem brystet. Er der tale om svamp skal både mor og barn behandles også selvom det måske kun er den ene der har symptomer.

Det er også sådan at når man ammer med brik, så er der altid en risiko for at barnet ikke stimulerer og dermed tømmer brystet, som barnet ville gøre, hvis der ikke var en brik imellem. Der er nogle børn som i kraft af deres størrelse og alder sagtens kan tage et fuldt måltid ved brystet selvom de bliver ammet med brik, men der er også børn for hvem det er svært at få nok, når de ammes med brik.

Jeg kan ikke helt gennemskue, hvorfor du ammer med brik, ...

Annonce

... om det skyldes flade eller indadvendte brystvorter, om det skyldes dine sårsmerter eller hvad det handler om, men det skal naturligvis overvejes om man hos dig kunne gøre noget andet end at amme med brik, simpelthen også for at få stimuleret dit bryst bedre ...

Det kan være en god idé at bruge en brystpumpe, få brystvorten hevet frem og få mælken til at løbe og så tage fra og lægge din datter til. På den måde kan du måske undvære brikken helt.

I forhold til at øge din mælkemængde vil det også være rigtig godt, hvis du imellem amningerne, kunne bruge en brystpumpe, så du på den måde fik stimuleret lidt ekstra. Hvis du kan lege en brystpumpe med dobbeltaggregat, så du kunne stimulere og malke ud på begge sider samtidig, så vil det også kunne øge din mælkemængde betydeligt - eller hvis du kan malke ud fra den ene side imens du ammer fra den anden, det er også en mulighed.

Du fortæller at din datter vejede 3054g da hun blev født og hun har forhåbentlig taget på siden ... Derfor går jeg ud fra en vægt som hedder ca 3500g og ud fra dette, så er hendes døgnbehov for mælk mellem 550-600ml. Fordelt på 6-8 amninger betyder det at hun skal have mellem 70-100ml hver gang og da du fortæller at du supplerer med ca 50ml mme efter amning, så lyder det som et reelt behov for mælk - på nuværende tidspunkt får hun altså ikke nok hos dig :o(

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det betyder ikke at du skal opgive amning, for der er stadig rigtig meget at gøre, men det er vigtigt at du finder ud af, hvorfor du har sår og revner og hvorfor hun ikke stimulerer dig nok .. Du er således nødt til at få nogen til at tjekke hendes sutteteknik og måde at spise på. Hvor er din sundhedsplejerske henne? Hvis din sundhedsplejerske ikke ved nok om amning, så må du bede hende få en kollega ud, som ved mere og kan hjælpe dig med det.

Jeg synes ikke du skal bruge en time på amning, max en ½ time og så skal din datter suppleres med ekstra mælk. Hvis du så forsøger at malke ud og stimulere ekstra imellem amningerne, så kan hun få din udmalkede mælk - se artiklen 'Udmalkning og opbevaring af modermælk' som du finder i min artikelsamling.

Et lille PS: Jeg synes ikke du skal bruge levertransalve på brystet på grund af det meget høje indhold af A vitamin. I princippet skal du ikke putte noget på brystet, som du ikke selv ville putte i munden ...

Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke med det hele :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder