Brev:
Amning - sår, revner, smerter, mælk nok ...
26. oktober 2008
Alder:
0 mdr.
Amning - sår, revner, smerter, mælk nok ...
Hej Helen
Jeg har et par spørgsmål vedr. amning af vores datter, som er født til termin for 24 dage siden. Hun vejede 3054 g og var 51 cm, ganske normal fødsel.
Jeg skriver til dig, idet at vores datter virker meget sulten når jeg har ammet hende. Hun bliver ammet ca. 8 gange om dagen og i 30-45 min ad gangen. ca. 10 min på det bryst, som hun sidst blev ammet på, op og bøvse og så skifter jeg til det andet, hvor hun får lov til at sutte i 25-35 min, og til sidst bøvses af igen.
I begyndelsen kunne hun godt blive hængende i 1½ time, men jeg har været nødt til at skære ned på tiden for at skåne mine brystvorter, som har store sår og revner.
Det er stadig meget smertefuldt for mig at amme, hvilket heller ikke gavner situationen! Jeg prøver at lufttørre så meget som muligt og har brugt en suttebrik i ca 20 dage nu. Desuden har jeg brugt levertranssalve, som har hjulpet lidt.
Når jeg har ammet hende i ovennævnte tidsrum, så går der 5 min, så søger hun igen og skriger efter mere mad. Vi har de sidste 4-5 dage suppleret med 50 ml mælkeerstatning ved ca. halvdelen af måltiderne, hvilket har hjulpet meget og gør at hun bagefter er tilpas og som regel falder i søvn.
Jeg ville bare gerne kunne amme hende fuldt ud, da det er ret besværligt først at bruge en lille time på amning og dertil skal skolde flasker og give flaske mm. Har du et godt råd til hvordan jeg får min mælkeproduktion sat op.
Jeg har forsøgt at lægge hende til flere gange om formiddagen, hvor jeg kan mærke at jeg har mere mælk, men det virker ikke som om at det har sat produktionen op. Jeg spiser ofte og sundt, ligesom at jeg syntes at jeg ok med hvile, da min kæreste har 6 ugers barsel og hjælper meget til med det hele.
Jeg tænker selvfølgelig om jeg har mælk nok og på hvorfor min mælk tilsyneladende ikke er nok for hende?
Jeg har flere gange været tæt på at kaste håndklædet i ringen, pga smerter og et barn, som konstant vil hænge i brysterne på mig for derefter stadig at være sulten. Det er simpelthen så frustrerende og jeg har hårdt brug for lidt vejledning og råd.