Amning - sår, revner, smerter, mælk nok ...

26. oktober 2008

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Amning - sår, revner, smerter, mælk nok ...

Hej Helen

Jeg har et par spørgsmål vedr. amning af vores datter, som er født til termin for 24 dage siden. Hun vejede 3054 g og var 51 cm, ganske normal fødsel.

Jeg skriver til dig, idet at vores datter virker meget sulten når jeg har ammet hende. Hun bliver ammet ca. 8 gange om dagen og i 30-45 min ad gangen. ca. 10 min på det bryst, som hun sidst blev ammet på, op og bøvse og så skifter jeg til det andet, hvor hun får lov til at sutte i 25-35 min, og til sidst bøvses af igen.

I begyndelsen kunne hun godt blive hængende i 1½ time, men jeg har været nødt til at skære ned på tiden for at skåne mine brystvorter, som har store sår og revner.

Det er stadig meget smertefuldt for mig at amme, hvilket heller ikke gavner situationen! Jeg prøver at lufttørre så meget som muligt og har brugt en suttebrik i ca 20 dage nu. Desuden har jeg brugt levertranssalve, som har hjulpet lidt.

Når jeg har ammet hende i ovennævnte tidsrum, så går der 5 min, så søger hun igen og skriger efter mere mad. Vi har de sidste 4-5 dage ...

Annonce

... suppleret med 50 ml mælkeerstatning ved ca. halvdelen af måltiderne, hvilket har hjulpet meget og gør at hun bagefter er tilpas og som regel falder i søvn.

Jeg ville bare gerne kunne amme hende fuldt ud, da det er ret besværligt først at bruge en lille time på amning og dertil skal skolde flasker og give flaske mm. Har du et godt råd til hvordan jeg får min mælkeproduktion sat op.

Jeg har forsøgt at lægge hende til flere gange om formiddagen, hvor jeg kan mærke at jeg har mere mælk, men det virker ikke som om at det har sat produktionen op. Jeg spiser ofte og sundt, ligesom at jeg syntes at jeg ok med hvile, da min kæreste har 6 ugers barsel og hjælper meget til med det hele.
Jeg tænker selvfølgelig om jeg har mælk nok og på hvorfor min mælk tilsyneladende ikke er nok for hende?

Jeg har flere gange været tæt på at kaste håndklædet i ringen, pga smerter og et barn, som konstant vil hænge i brysterne på mig for derefter stadig at være sulten. Det er simpelthen så frustrerende og jeg har hårdt brug for lidt vejledning og råd.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.