Svar: Amning og behov for tilskud?

24. oktober 2008

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære M

Tillykke med at I har fået en lillebror:o)

I første omgang synes jeg ikke du skal tilbyde din dreng flaske, da han trives så godt på din mælk. I stedet vil jeg anbefale dig at du forsøger at øge hans mælkeindtag i løbet af dagen og forsøger at amme i en rytme, som du gjorde i begyndelsen, hvor han stimulerer begge bryster.

Det sker ofte at barnet netop i 3-4 måneders alderen begynder at søge brystet hyppigere om natten og det hænger ofte sammen med at han om dagen er så aktiv og nysgerrig på alt hvad der foregår, at han meget let lader sig forstyrrer og måske derfor ikke spise helt så længe og så effektivt ved brystet som tidligere. Derfor skal den manglede mælk indhentes om natten.

Inden du begynder at tilbyde ham andet, så synes jeg det er en god idé at se om du kan øge din mælkemængde lidt og hvis dette så ikke viser sig muligt, så kan du overveje flaske.

Prøv om du i løbet af dagen kan starte med at amme fra den ene side, sørg for at han spiser godt og effektivt der, skift ham så, leg med ham osv. og tilbyde ham så modsatte bryst inden han skal sove igen. På den måde får du stimuleret begge brystet imellem hver lur og det kan øge din mælkemængde og samtidig give ham lidt ekstra.

Hvis det viser sig nødvendigt med erstatning, så kan du i princippet købe alle slags erstatning i Danmark, vi har gode produkter og ingen problemer med rent drikkevand eller lignende.

Til børn med risiko for allergi anbefales Nutramigen eller Profylac indtil barnet er 4 måneder gammel. Derefter kan man tilbyde barnet almindelig modermælkserstatning. De tre største mærker inden for modermælkserstatning i Danmark er Hipp, Beauvais og Nestle.

Hele Hipp's sortiment er økologisk og man kan købe almindelig modermælkserstatning til børn fra fødslen og også tilskudsblanding/vælling til børn fra 4 måneder.

Beauvais producerer Allomin og her kan man købe ...

Annonce

... forskellige produkter, - grøn allomin til børn med tendens til forstoppelse, blå allomin der findes som både en almindelig modermælkserstatning og en tilskudsblanding (allomin 2).

Nestle producerer Nan, som findes i en allergiforebyggende type Nan H.A. og Nan 1 og 2, som begge er fuldgyldige, det vil sige så barnet kan lave af dem alene. Nan adskiller sig fra de øvrige produkter ved at være tilsat flerumættede langkædede fedtsyrer og ved at både type 1 og 2 er fuldgyldige.

Hvorvidt produkterne bliver kaldt modermælkserstatning eller tilskudsblanding afhænger netop af hvorvidt produktet er fuldgyldigt eller ej. Et produkt som barnet kan leve af udelukkende er fuldgyldigt. Det er normalt også betegnet type 1 og der står på produktet at det kan gives fra fødslen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Når et produkt bærer betegnelsen tilskudsblanding, så kan det tidligst gives fra 4 måneder og det gives som tilskud til enten modermælk eller skemad. Det er også sådan at børn der trives med type 1 (fuldgyldigt produkt) behøver ikke automatisk skifte til type 2, selvom barnet er blevet 4 måneder.

I forhold til jeres situation, hvor du ammer og ønsker at tilbyde din dreng lidt ekstra mælk, vil det, hvis du starter inden han er blevet 4 måneder være vigtigt at vælge et fuldgyldigt produkt (type 1). Ønsker du at supplere ham efter 4 måneders alderen kan du vælge både type 1 og type 2. Generelt vil modermælkserstatning ofte mætte mere end modermælk og derfor vil man godt kunne opleve en effekt selvom man kun giver type 1. Type 2 vil dog ofte mætte lidt mere og f.eks. vælling hører under betegnelsen tilskudsblanding.

Jeg håber at mit svar hjælper dig lidt videre, som sagt tænker jeg at det vil være rigtig godt, hvis du kunne forsøge at amme lidt hyppigere og arbejde lidt på at øge mælkemængden i løbet af dagen og hvis dette så ikke virker, kan du forsøge med tilskud.

Fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Amning og sex

Når du ammer og dit bryst er fyldt med mælk, så vil det være helt naturligt at brystet lækker eller direkte sprøjter med mælk, hvis du bliver seksuelt stimuleret.

Brysterne kan også være følsomme på en anden måde, end hvis du ikke ammer. De kan være mere ømme og mere spændte, brystvorterne kan også gøre ondt.

Det er heller ikke unormalt at man oplever brystet meget anderledes, når det pludselig tjener som næringskilde for ens barn. Nogle kvinder (og også mænd)...

Læs mere i Babylex

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor