Svar: Amning og behov for tilskud?
24. oktober 2008
Alder:
3 mdr.
Kære M
Tillykke med at I har fået en lillebror:o)
I første omgang synes jeg ikke du skal tilbyde din dreng flaske, da han trives så godt på din mælk. I stedet vil jeg anbefale dig at du forsøger at øge hans mælkeindtag i løbet af dagen og forsøger at amme i en rytme, som du gjorde i begyndelsen, hvor han stimulerer begge bryster.
Det sker ofte at barnet netop i 3-4 måneders alderen begynder at søge brystet hyppigere om natten og det hænger ofte sammen med at han om dagen er så aktiv og nysgerrig på alt hvad der foregår, at han meget let lader sig forstyrrer og måske derfor ikke spise helt så længe og så effektivt ved brystet som tidligere. Derfor skal den manglede mælk indhentes om natten.
Inden du begynder at tilbyde ham andet, så synes jeg det er en god idé at se om du kan øge din mælkemængde lidt og hvis dette så ikke viser sig muligt, så kan du overveje flaske.
Prøv om du i løbet af dagen kan starte med at amme fra den ene side, sørg for at han spiser godt og effektivt der, skift ham så, leg med ham osv. og tilbyde ham så modsatte bryst inden han skal sove igen. På den måde får du stimuleret begge brystet imellem hver lur og det kan øge din mælkemængde og samtidig give ham lidt ekstra.
Hvis det viser sig nødvendigt med erstatning, så kan du i princippet købe alle slags erstatning i Danmark, vi har gode produkter og ingen problemer med rent drikkevand eller lignende.
Til børn med risiko for allergi anbefales Nutramigen eller Profylac indtil barnet er 4 måneder gammel. Derefter kan man tilbyde barnet almindelig modermælkserstatning. De tre største mærker inden for modermælkserstatning i Danmark er Hipp, Beauvais og Nestle.
Hele Hipp's sortiment er økologisk og man kan købe almindelig modermælkserstatning til børn fra fødslen og også tilskudsblanding/vælling til børn fra 4 måneder.
Beauvais producerer Allomin og her kan man købe forskellige produkter, - grøn allomin til børn med tendens til forstoppelse, blå allomin der findes som både en almindelig modermælkserstatning og en tilskudsblanding (allomin 2).
Nestle producerer Nan, som findes i en allergiforebyggende type Nan H.A. og Nan 1 og 2, som begge er fuldgyldige, det vil sige så barnet kan lave af dem alene. Nan adskiller sig fra de øvrige produkter ved at være tilsat flerumættede langkædede fedtsyrer og ved at både type 1 og 2 er fuldgyldige.
Hvorvidt produkterne bliver kaldt modermælkserstatning eller tilskudsblanding afhænger netop af hvorvidt produktet er fuldgyldigt eller ej. Et produkt som barnet kan leve af udelukkende er fuldgyldigt. Det er normalt også betegnet type 1 og der står på produktet at det kan gives fra fødslen.
Når et produkt bærer betegnelsen tilskudsblanding, så kan det tidligst gives fra 4 måneder og det gives som tilskud til enten modermælk eller skemad. Det er også sådan at børn der trives med type 1 (fuldgyldigt produkt) behøver ikke automatisk skifte til type 2, selvom barnet er blevet 4 måneder.
I forhold til jeres situation, hvor du ammer og ønsker at tilbyde din dreng lidt ekstra mælk, vil det, hvis du starter inden han er blevet 4 måneder være vigtigt at vælge et fuldgyldigt produkt (type 1). Ønsker du at supplere ham efter 4 måneders alderen kan du vælge både type 1 og type 2. Generelt vil modermælkserstatning ofte mætte mere end modermælk og derfor vil man godt kunne opleve en effekt selvom man kun giver type 1. Type 2 vil dog ofte mætte lidt mere og f.eks. vælling hører under betegnelsen tilskudsblanding.
Jeg håber at mit svar hjælper dig lidt videre, som sagt tænker jeg at det vil være rigtig godt, hvis du kunne forsøge at amme lidt hyppigere og arbejde lidt på at øge mælkemængden i løbet af dagen og hvis dette så ikke virker, kan du forsøge med tilskud.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske