Svar: Amning om natten - hvor længe?

22. oktober 2008

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Rikke

Det lyder som om at din dreng fortsat får forholdsvis meget mælk, hvis han tilbydes flaske 2 gange dagligt og derudover ammes 3-4 gange dagligt - det lyder faktisk til at være lidt i overkanten hvad angår mælkeindtag og det er meget vigtigt at medtænke, at han skal have plads i maven til mere rigtig mad.

Din mælk er stadig rigtig god for ham og du må naturligvis gerne amme ham til han er 12 måneder eller mere, men ernæringsmæssigt kan han ikke leve af din mælk alene og derfor er det vigtigt at han ikke får så meget mælk, at han mister lysten til og ikke har plads til mere sufficient mad.

De fleste børn vil i 9 måneders alderen få deres mælkebehov dækket via 3 amninger eller flasker dagligt. Når din dreng både får flaske og amning som du fortæller, så er det altså betydeligt mere end 3 gange dagligt .. Dertil kommer at når børn bliver 10 måneder kan man normalt skrue ned til 2 amninger eller flasker i døgnet og ofte vil det være sådan at barnet slet ikke får bryst/flaske i dagtimerne - netop for at give plads til maden i stedet, men så tilbydes mælk aften og sen aften eller aften og næste morgen tidlig.

Da I begge er glade for amning og din dreng sover rigtig godt med amning når han bliver puttet og næste morgen tidlig, så synes jeg du skal bibeholde dette. Hvorvidt han så skal have flaske ved siden af ... det er måske slet ikke nødvendigt? Du kan også vælge at bibeholde flaske en gang dagligt og så amme to gange og han er fint dækket ind - det kan være en fordel at han tager flasken, når han skal passes.

En plan for dagen ser således ud:

Tidlig morgen ...

Annonce

... 05/06: Ammes og sover lidt videre i mors seng

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, ½ banan eller anden frisk frugt, vand af kop

Formiddagslur

Frokost 12: Rugbrødshapsere med smørbart pålæg, rester fra aftensmaden - godt kogte pastaskruer, små stykker frikadelle (kød, fisk) eller lignende. Suppleres med lidt grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.

Middagslur

Eftermiddag 15.30-16: En portion tykmælk med frugtmos, ½ bolle med smør, ost, ½ banan eller anden frisk frugt, vand af kop.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Aften 18: Familiemad, kød, fisk, ris, pasta, grøntsager, sovs af forskellig slags - moset mad og mad i stykker. Vand af kop.

Suppleres evt. med lidt frugtgrød med mælk eller en godnatgrød

Puttes til natten 19.30-20 med amning eller flaske

Sen aften 23-24: Ammes eller flaske

Da din søster skal passe jeres dreng, når I skal af sted, så vil det naturligvis være fint, at bibeholde flasken, så han er vant til at få denne. Du kan derfor vælge f.eks. at putte ham med flaske om aftenen og så amme ham sen aften og tidlig morgen.

Det er vigtigt at du giver ham jerntilskud dagligt, hvis ikke han får mindst 400ml mme dagligt, som normalt vil være dækket af 2 flasker a 200ml. Hvis du således vælger at amme som nu, så skal han have dagligt jerntilskud. Han skal altså ikke fortsat både have flaske 2 gange dagligt og ammes 3 gange dagligt - det er for meget ...

Jeg håber mine tanker og planen for dagen giver en idé om hvordan du sikrer din dreng både mælk og rigtig mad og hvad hans behov egentlig er.

Rigtig meget held og lykke fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Mange tusinde tak for dit svar, jeg kan helt sikkert bruge det til noget!

Tak fra Karlas mor