Svar: Mors kost ved amning - 0 mdr.
20. oktober 2008
Alder:
0 mdr.
Kære Tine
Stort tillykke med at lille Sebastian nu er kommet til verden, hvor er det dejligt og hvor er det godt at høre, at alt er gået stille og roligt og at både mor og barn har det godt!
Det er helt naturligt at du lige skal komme til kræfter og synes du har lidt svært ved at følge med her i starten. Selvom fødslen er forløbet rigtig fint, så har du måske mistet en del blod og det tager nogle uger at få din blodprocent banket lidt op igen. Derfor er det rigtig godt at du fortsat tager jern og det er fint at du også supplere med gravitamin og fiskeolie :o)
Det lyder som om at amningen fungerer som den skal, som om at din mælk nu er løbet rigtig godt til og det lyder som om at Sebastian nu er ved at tage rigtig godt på igen. Der kan sagtens være lidt forskel på den vægt sundhedsplejersken har brugt og den vægt de har brugt på hospitalet og jeg håber vægtøgningen fortsætter i fin stil - det er godt at sundhedsplejersken lige tjekker en ekstra gang.
Du skal huske, når du ammer, at du nu, hvor mælken er løbet til, skal sørge for at Sebastian spiser rigtig godt fra det ene bryst inden du tilbyder ham det modsatte bryst. Lige i begyndelsen er det vigtigt at han spiser fra begge sider, fordi han skal stimulere til mælk begge steder, men nu hvor mælken er løbet til, så skal rytme være en lidt anden.
Prøv at lægge ham til den ene side, hold ham godt igang, nulre ham lidt i håret, i hovedbunden, tryk ham lidt i håndfladen, under fødderne osv. så han ikke falder i søvn under amning. Når han har spist fra den ene side, så hjælp ham med at bøvse af, skift ham og tilbyd ham så toppen fra den anden side. På den måde sikre du at han får den lidt federe mælk med fra det første bryst og han får slukket tørsten fra modsatte side, samtidig med at du får stimuleret begge sider imellem hver lur han tager ...
Mælken er lidt forskelligt sammensat således at den mælk der ligger først i brystet er meget vandholdig og tynd (tørstslukkende) og den mælk der kommer tilsidst i brystet er tykkere - det er den der giver ro i maven og den der giver ham elastikker og gør ham til en michelin baby.
Når du ammer din dreng fuldt ud, så vil dit daglige energibehov være ca 2600 kJ større end normalt. Det er således ikke voldsomt meget, men det betyder at det netop, som du beskriver, er en rigtig god idé at spise lidt og spise tit. Det at spise lidt hyppigere kan være med til at gøre dit blodsukker mere stabilt og generelt gælder at du skal sørge for at spise sundt og varieret og følge de 8 almindelige kostråd for at sikre et passende indtag af næringsstoffer.
De 8 kostråd
• Spis frugt og grønt, 6 om dagen.
• Spis fisk og fiskepålæg flere gange om ugen.
• Spis kartofler, ris eller pasta og groft brød hver dag.
• Spar på sukker, især fra sodavand, slik og kager.
• Spar på fedtet, især fra mejeriprodukter og kød.
• Spis varieret og bevar normalvægten*.
• Sluk tørsten i vand.
• Vær fysisk aktiv i mindst 30 minutter om dagen.
Kilde: Fødevarestyrelsen.
* Efter graviditet tilstræbes at genvinde normalvægten.
Med hensyn til vægttab i forbindelse med en fødsel, så vil man ofte tabe sig en del forholdsvis hurtigt. Barnets vægt, livmoderens størrelse, vægten af fostervand, moderkage osv. vil ofte svare til 10-12 kg, som tabes næsten med det samme. Derudover vil mange kvinder i løbet af de første uger tabe nogle kg. hvis de har haft meget væske i kroppen - væske i fingre og især fødder. Det lyder derfor helt normalt at din vægt er faldet fra 70 til 59 kg. Da du vejede 70 kg, havde du stadig din dreng i maven - nu er han ude, fostervand, moderkage er væk, livmoderen er svundet ind til normal størrelse osv. Det lyder helt fint.
Herefter vil vægttabet normalt gå lidt langsommere. Du har under graviditeten opbygget nogle fedtdepoter på især dine hofter og dine lår - det er dine ammedepoter. Hos de fleste kvinder begynder de at svinde når barnet er omkring 4 måneder, det sørger amningen for. Derudover vejer de mælkefyldte bryster også lidt, så det tager lidt tid inden man kommer ned på den vægt man havde inden man blev gravid.
Det frarådes at man som nybagt mor går på slakekur eller strengere diæt. Et for pludseligt stort vægttab kan påvirke både mælkens mængde og kvalitet. Hvis vægttabet skyldes amning er det i orden at have et vægttab på 1-2 kg. om måneden.
Du efterspørger et eksempel på en dagskost, når du ammer og her er det en rigtig god idé at gå ud fra Y-tallerkenen, som fødevarestyrelsen har lavet. Forestil dig et Y tegnet på tallerkenen og fordel så maden således:
• 1/5 kød, fjerkræ, æg, fisk, ost og sovs.
• 2/5 brød, kartofler, ris eller pasta.
• 2/5 grønsager, gerne 2 forskellige slags.
Forslag til en dagsplan kan f.eks. være:
Morgenmad: Fuldkornsbrød, grovboller eller lignende, med fedtfattig ost og frisk udskåret frugt. Det kan også være grød som f.eks. havregrød eller du kan spise havregryn med lidt sukker og skummet eller minimælk. En mulighed er også lidt fedtfattig yoghurt med frisk frugt. En kop kaffe, te eller et glas juice, mælk eller vand
Formiddag: Mellemmåltid kan være frisk frugt, friske bær, en gulerod, en grovbolle med lidt smør eller marmelade. Drik vand.
Frokost: Rugbrød eller andet fuldkornsgrød, kød, ost, æg og meget gerne fiskepålæg - gerne 3 gange om ugen. Salat af forskellig slags - det kan være grønt salat, det kan også være råkost og gerne gnavegrønt. Drik vand til.
Eftermiddag: En portion yoghurt, frisk frugt, bær, gulerod, grovbolle, knækbrød osv. Drik vand til og evt. en kop kaffe eller te.
Aften: Husk Y tallerkenen. Spis så vidt muligt kartofler, ris, pasta eller brød sammen med kød eller fisk. Skift mellem kød og fisk, så du gerne får fisk et par gange om ugen. Spis altid grøntsager, salat, råkost og som tilbehør til den varme mad. Spis frisk frugt som dessert. Drik vand
Sen aften: Evt. et stykke brød med en skive ost, en banan eller lignende og drik et glas mælk.
Husk at holde indtaget af kaffe, te og lignende nede på 2-3 kopper om dagen.
Mellemmåltiderne er vigtige og for at du ikke skal gå rundt og føle dig konstant sulten, så er det en god idé at spise netop gulerødder, grovboller, en grovkiks og ligende som mellemmåltid. Du kan også lave dig en smoothie eller lignende, hvis det skal være lidt mere lækkert.
Det du skal huske på, er at det skal være let at gå til. Det kan derfor være en fordel at skælle nogle gulerødder eller købe nogle snackgulerødder og have dem liggende parat i en skål i køleskabet. Du skal jo bruge masser af tid på dit barn og tit sker det, at hele dagen går, tiden flyver og du glemmer simpelthen dig selv. Det er rigtig vigtigt at du derfor let kan komme til at få fat i noget, som samtidig giver lidt mæthed og som er sundt og godt for både dig og dit barn.
Gør det til en god vane altid at have et glas vand stående der, hvor du sidder og ammer ...
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med det hele :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske