Svar: Mors kost ved amning - 0 mdr.

20. oktober 2008

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Tine

Stort tillykke med at lille Sebastian nu er kommet til verden, hvor er det dejligt og hvor er det godt at høre, at alt er gået stille og roligt og at både mor og barn har det godt!

Det er helt naturligt at du lige skal komme til kræfter og synes du har lidt svært ved at følge med her i starten. Selvom fødslen er forløbet rigtig fint, så har du måske mistet en del blod og det tager nogle uger at få din blodprocent banket lidt op igen. Derfor er det rigtig godt at du fortsat tager jern og det er fint at du også supplere med gravitamin og fiskeolie :o)

Det lyder som om at amningen fungerer som den skal, som om at din mælk nu er løbet rigtig godt til og det lyder som om at Sebastian nu er ved at tage rigtig godt på igen. Der kan sagtens være lidt forskel på den vægt sundhedsplejersken har brugt og den vægt de har brugt på hospitalet og jeg håber vægtøgningen fortsætter i fin stil - det er godt at sundhedsplejersken lige tjekker en ekstra gang.

Du skal huske, når du ammer, at du nu, hvor mælken er løbet til, skal sørge for at Sebastian spiser rigtig godt fra det ene bryst inden du tilbyder ham det modsatte bryst. Lige i begyndelsen er det vigtigt at han spiser fra begge sider, fordi han skal stimulere til mælk begge steder, men nu hvor mælken er løbet til, så skal rytme være en lidt anden.

Prøv at lægge ham til den ene side, hold ham godt igang, nulre ham lidt i håret, i hovedbunden, tryk ham lidt i håndfladen, under fødderne osv. så han ikke falder i søvn under amning. Når han har spist fra den ene side, så hjælp ham med at bøvse af, skift ham og tilbyd ham så toppen fra den anden side. På den måde sikre du at han får den lidt federe mælk med fra det første bryst og han får slukket tørsten fra modsatte side, samtidig med at du får stimuleret begge sider imellem hver lur han tager ...

Mælken er lidt forskelligt sammensat således at den mælk der ligger først i brystet er meget vandholdig og tynd (tørstslukkende) og den mælk der kommer tilsidst i brystet er tykkere - det er den der giver ro i maven og den der giver ham elastikker og gør ham til en michelin baby.

Når du ammer din dreng fuldt ud, så vil dit daglige energibehov være ca 2600 kJ større end normalt. Det er således ikke voldsomt meget, men det betyder at det netop, som du beskriver, er en rigtig god idé at spise lidt og spise tit. Det at spise lidt hyppigere kan være med til at gøre dit blodsukker mere stabilt og generelt gælder at du skal sørge for at spise sundt og varieret og følge de 8 almindelige kostråd for at sikre et passende indtag af næringsstoffer.

De 8 kostråd
• Spis frugt og grønt, 6 om dagen.
• Spis fisk og fiskepålæg flere gange om ugen.
• Spis kartofler, ris eller pasta og groft brød hver dag.
• Spar på sukker, især fra sodavand, slik og kager.
• Spar på fedtet, især fra mejeriprodukter og kød.
• Spis varieret og bevar normalvægten*.
• Sluk tørsten i vand.
• Vær fysisk aktiv i mindst 30 minutter om dagen.

Kilde: Fødevarestyrelsen.
* Efter graviditet tilstræbes at genvinde normalvægten.

Med hensyn til vægttab i forbindelse med en fødsel, så vil man ofte tabe sig en del forholdsvis hurtigt. Barnets vægt, livmoderens størrelse, vægten af fostervand, moderkage osv. vil ofte svare til 10-12 kg, som tabes næsten med det samme. Derudover vil mange kvinder i løbet af de første uger tabe nogle kg. hvis de har haft meget væske i kroppen - væske i fingre og især fødder. Det lyder derfor helt normalt at din ...

Annonce

... vægt er faldet fra 70 til 59 kg. Da du vejede 70 kg, havde du stadig din dreng i maven - nu er han ude, fostervand, moderkage er væk, livmoderen er svundet ind til normal størrelse osv. Det lyder helt fint.

Herefter vil vægttabet normalt gå lidt langsommere. Du har under graviditeten opbygget nogle fedtdepoter på især dine hofter og dine lår - det er dine ammedepoter. Hos de fleste kvinder begynder de at svinde når barnet er omkring 4 måneder, det sørger amningen for. Derudover vejer de mælkefyldte bryster også lidt, så det tager lidt tid inden man kommer ned på den vægt man havde inden man blev gravid.

Det frarådes at man som nybagt mor går på slakekur eller strengere diæt. Et for pludseligt stort vægttab kan påvirke både mælkens mængde og kvalitet. Hvis vægttabet skyldes amning er det i orden at have et vægttab på 1-2 kg. om måneden.

Du efterspørger et eksempel på en dagskost, når du ammer og her er det en rigtig god idé at gå ud fra Y-tallerkenen, som fødevarestyrelsen har lavet. Forestil dig et Y tegnet på tallerkenen og fordel så maden således:

• 1/5 kød, fjerkræ, æg, fisk, ost og sovs.
• 2/5 brød, kartofler, ris eller pasta.
• 2/5 grønsager, gerne 2 forskellige slags.

Forslag til en dagsplan kan f.eks. være:

Morgenmad: Fuldkornsbrød, grovboller eller lignende, med fedtfattig ost og frisk udskåret frugt. Det kan også være grød som f.eks. havregrød eller du kan spise havregryn med lidt sukker og skummet eller minimælk. En mulighed er også lidt fedtfattig yoghurt med frisk frugt. En kop kaffe, te eller et glas juice, mælk eller vand

Formiddag: Mellemmåltid kan være frisk frugt, friske bær, en gulerod, en grovbolle med lidt smør eller marmelade. Drik vand.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Frokost: Rugbrød eller andet fuldkornsgrød, kød, ost, æg og meget gerne fiskepålæg - gerne 3 gange om ugen. Salat af forskellig slags - det kan være grønt salat, det kan også være råkost og gerne gnavegrønt. Drik vand til.

Eftermiddag: En portion yoghurt, frisk frugt, bær, gulerod, grovbolle, knækbrød osv. Drik vand til og evt. en kop kaffe eller te.

Aften: Husk Y tallerkenen. Spis så vidt muligt kartofler, ris, pasta eller brød sammen med kød eller fisk. Skift mellem kød og fisk, så du gerne får fisk et par gange om ugen. Spis altid grøntsager, salat, råkost og som tilbehør til den varme mad. Spis frisk frugt som dessert. Drik vand

Sen aften: Evt. et stykke brød med en skive ost, en banan eller lignende og drik et glas mælk.

Husk at holde indtaget af kaffe, te og lignende nede på 2-3 kopper om dagen.

Mellemmåltiderne er vigtige og for at du ikke skal gå rundt og føle dig konstant sulten, så er det en god idé at spise netop gulerødder, grovboller, en grovkiks og ligende som mellemmåltid. Du kan også lave dig en smoothie eller lignende, hvis det skal være lidt mere lækkert.

Det du skal huske på, er at det skal være let at gå til. Det kan derfor være en fordel at skælle nogle gulerødder eller købe nogle snackgulerødder og have dem liggende parat i en skål i køleskabet. Du skal jo bruge masser af tid på dit barn og tit sker det, at hele dagen går, tiden flyver og du glemmer simpelthen dig selv. Det er rigtig vigtigt at du derfor let kan komme til at få fat i noget, som samtidig giver lidt mæthed og som er sundt og godt for både dig og dit barn.

Gør det til en god vane altid at have et glas vand stående der, hvor du sidder og ammer ...

Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med det hele :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet