Brev:
Mors kost ved amning - 0 mdr.
20. oktober 2008
Alder:
0 mdr.
Mors kost ved amning - 0 mdr.
Hej Helen
Sidste lørdag den 11-10-2008 kom lille Sebastian endelig til verden. Fødslen gik over al forventning, og vi er meget lykkelige nu. Han er simpelt hen en fantastisk nem og skøn dreng.:o)
Amningen kører rigtig godt, synes jeg. Jeg ammer mellem 6-8 gange i døgnet, han sutter fint og virker mæt og tilfreds. Ved fødslen vejede han 3340 g og var 53 cm. Ved udskrivelsen fra hospitalet 3 dage senere havde han tabt sig til 3160 g, som vi blev bedt om lige at være opmærksomme på. Vores meget søde sundhedsplejerske kom så to dage efter udskrivelsen. Dér vejede han 3400 g, og det er fint iflg. hende. Hun kommer igen i dag (mandag), så vi er spændte på, om han har taget nok på. Det er det eneste, jeg synes kan være en smule frustrerende ved amningen - dette evigt tilbagevendende spørgsmål: Får han nu nok næring?
Problemet er mere mig, der føler mig meget afkræftet hele tiden - sådan rent spisemæssigt. Jeg er meget i tvivl, om jeg får nok mad i forbindelse med amningen, og om det mad, jeg spiser rent faktisk er det rette. Jeg går rundt og føler mig sådan lidt småsulten hele tiden. Jeg spiser Gravitamin, jerntabletter samt fiskeolietabletter. Derudover spiser jeg en del småmåltider i løbet af dagen, da jeg fungerer bedre med sådanne fremfor kæmpestore portioner ad gangen. Ved ankomsten til hospitalet for lidt over en uge siden (fredag d. 10-10) vejede jeg 70,2 kg (tog godt 18 kg på under min graviditet). I dag 10 dage senere vejer jeg 59 kg. Det er jo noget af et vægttab på lidt over en uge, er det ikke?
Jeg har ledt mellem alle brevene herinde for at finde nogle råd om moderens kost, hvilket vægttab og hastigheden omkring dette, der er "normalt" for moderen, men uden held - derfor dette brev. Jeg er klar over, at det vigtigste er lillemandens trivsel og mæthed osv., men jeg er samtidig af den overbevisning, at moderens trivsel bestemt skal ses i sammenhæng hermed.
Jeg håber meget, at du evt. kan give et eksempel på en dags kost for mit vedkommende som en mor på 160 cm og de førnævnte kg. Så har jeg ligesom noget at gå ud fra.
På forhånd tak, Helen :o)
Kærlige hilsner
Tine