Svar: Vil gerne stoppe amning og overgå til flaske

19. oktober 2008

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Emil og Amalies mor

Tillykke med at lillesøster er kommet til :o) Det lyder hårdt at være alene med to så små børn fra søndag til fredag, - jeg kan godt forstå du gerne vil kunne aflastes en gang imellem og derfor ønsker at Amalie skal tage en flaske.

Amalies mælkebehov er fortsat meget stort og hvis du stopper amning, skal du være sikker på at hun tager imod flasken - afviser hun flaske, så er amning nødvendigt for at sikre hendes mælkeindtag. I første omgang og da hun ikke er ældre end hun er, så tænker jeg at du måske ikke behøver stoppe amning helt, men at du i stedet kan trappe lidt ned. Det vil jo i sig selv kunne være en rigtig stor hjælp.

At trappe ned er godt, fordi det for det første giver din krop en chance for at følge med. Hvis du stopper amning fra den ene dag til den anden, så riskerer du med stor sandsynlighed at få brystbetændelse og det er der jo ingen grund til. Men det er også godt for Amalie, så hun får en lidt længere periode til at indstille sig på at få både modermælk, skemad og modermælkserstatning. At gå direkte fra modermælk til skemad og mme, kan godt være lidt hårdt for hendes mave.

Med den alder Amalie har, vil de fleste børn drikke mellem 800-1000ml mælk i døgnet (enten af flaske eller brystmælk). Det svarer til at hun skal have mellem 130-170ml mælk, hver gang hun spiser, hvis hun spiser ca 6 gange i døgnet som nu. Du kan ikke regne med den mængde du pumper ud af brystet - en brystpumpe kan ikke stimulere og tømme brystet på samme måde som din datter kan og derfor kan der sagtens være mere i brystet end du får ud, når du pumper.

Jeg vil foreslå dig at du i første omgang forsøger at supplere med en flaske om aftenen evt. inden sengetid. Det kan være en flaske modermælkserstatning eller en flaske vælling. Det kan måske give jer lidt roligere aftener og især om aftenen har Emil jo også brug for, ...

Annonce

... at du har tid til at sidde lidt hos ham når han skal puttes osv. Derefter kan du så vurdere, hvor hurtigt du vil gå frem.

Du kan evt. vælge at bibeholde amning sen aften og nat, fordi det er let og praktisk. Så behøver du ikke stige ud af sengen for at tilberede og varme flasker, der hvor du jo også gerne selv skulle få lidt søvn ... Du kan i stedet vælge at erstatte en amning af gangen med flaske i løbet af dagen. Det vil sige, at man normalt gør sådan, at hvis du f.eks. ammer 6 gange i døgnet nu, så kan du begynde at amme 5 gange og give flaske 1 gang. Herefter amme 4 gange og give flaske 2 gange, amme 3 gange og give flaske 3 gange osv. På den måde erstatter du hele tiden en amning med flaske og får stille og roligt skåret ned for din mælkemængde.

Omkring 6 måneders alderen vil det ofte være passende med 3 måltider skemad og du kan her begynde med de lidt grovere grødtyper som havregrød, øllebrød, flerkornsgrød. Ligesom du her også kan tilbyde alle slags grøntsager og således lave en mere varieret grøntsagsmos. Hun vil stadig have behov for at få 5-6 amninger/flasker ved siden af. Din plan for dagen lige nu, ser meget fin ud - helt alderssvarende og passende til hendes behov.

En plan for dagen med 3 måltider skemad kunne se således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes i mors seng, sover lidt videre

Morgen 7.30: Grød med frugtmos, vand af kop

Ammes og puttes til formiddagslur ca kl. 9

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Frokost 11.30-12: Grød eller grøntsagsmos, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur

Eftermiddag 15.30: Ammes

Powernappen springes over

Aften 17.30-18: Grøntsagsmos, vand af kop

Ammes og puttes til natten 19.30

Sen aften 23-24: Ammes evt og sover til næste morgen tidlig. Ved at amme her, eller evt. tilbyde en flaske her, kan du undgå at skulle op midt nat ...

Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.