Svar: Vil gerne stoppe amning og overgå til flaske
19. oktober 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Emil og Amalies mor
Tillykke med at lillesøster er kommet til :o) Det lyder hårdt at være alene med to så små børn fra søndag til fredag, - jeg kan godt forstå du gerne vil kunne aflastes en gang imellem og derfor ønsker at Amalie skal tage en flaske.
Amalies mælkebehov er fortsat meget stort og hvis du stopper amning, skal du være sikker på at hun tager imod flasken - afviser hun flaske, så er amning nødvendigt for at sikre hendes mælkeindtag. I første omgang og da hun ikke er ældre end hun er, så tænker jeg at du måske ikke behøver stoppe amning helt, men at du i stedet kan trappe lidt ned. Det vil jo i sig selv kunne være en rigtig stor hjælp.
At trappe ned er godt, fordi det for det første giver din krop en chance for at følge med. Hvis du stopper amning fra den ene dag til den anden, så riskerer du med stor sandsynlighed at få brystbetændelse og det er der jo ingen grund til. Men det er også godt for Amalie, så hun får en lidt længere periode til at indstille sig på at få både modermælk, skemad og modermælkserstatning. At gå direkte fra modermælk til skemad og mme, kan godt være lidt hårdt for hendes mave.
Med den alder Amalie har, vil de fleste børn drikke mellem 800-1000ml mælk i døgnet (enten af flaske eller brystmælk). Det svarer til at hun skal have mellem 130-170ml mælk, hver gang hun spiser, hvis hun spiser ca 6 gange i døgnet som nu. Du kan ikke regne med den mængde du pumper ud af brystet - en brystpumpe kan ikke stimulere og tømme brystet på samme måde som din datter kan og derfor kan der sagtens være mere i brystet end du får ud, når du pumper.
Jeg vil foreslå dig at du i første omgang forsøger at supplere med en flaske om aftenen evt. inden sengetid. Det kan være en flaske modermælkserstatning eller en flaske vælling. Det kan måske give jer lidt roligere aftener og især om aftenen har Emil jo også brug for, at du har tid til at sidde lidt hos ham når han skal puttes osv. Derefter kan du så vurdere, hvor hurtigt du vil gå frem.
Du kan evt. vælge at bibeholde amning sen aften og nat, fordi det er let og praktisk. Så behøver du ikke stige ud af sengen for at tilberede og varme flasker, der hvor du jo også gerne selv skulle få lidt søvn ... Du kan i stedet vælge at erstatte en amning af gangen med flaske i løbet af dagen. Det vil sige, at man normalt gør sådan, at hvis du f.eks. ammer 6 gange i døgnet nu, så kan du begynde at amme 5 gange og give flaske 1 gang. Herefter amme 4 gange og give flaske 2 gange, amme 3 gange og give flaske 3 gange osv. På den måde erstatter du hele tiden en amning med flaske og får stille og roligt skåret ned for din mælkemængde.
Omkring 6 måneders alderen vil det ofte være passende med 3 måltider skemad og du kan her begynde med de lidt grovere grødtyper som havregrød, øllebrød, flerkornsgrød. Ligesom du her også kan tilbyde alle slags grøntsager og således lave en mere varieret grøntsagsmos. Hun vil stadig have behov for at få 5-6 amninger/flasker ved siden af. Din plan for dagen lige nu, ser meget fin ud - helt alderssvarende og passende til hendes behov.
En plan for dagen med 3 måltider skemad kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes i mors seng, sover lidt videre
Morgen 7.30: Grød med frugtmos, vand af kop
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl. 9
Frokost 11.30-12: Grød eller grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 15.30: Ammes
Powernappen springes over
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos, vand af kop
Ammes og puttes til natten 19.30
Sen aften 23-24: Ammes evt og sover til næste morgen tidlig. Ved at amme her, eller evt. tilbyde en flaske her, kan du undgå at skulle op midt nat ...
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske