Appetit, putning og nattesøvn

19. oktober 2008

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Appetit, putning og nattesøvn

Hej Helen, Så er vi her igen ..

Josefine er nu 10 mdr - korrigeret.
Hun kravler dagen lang og rejser sig ved alt, åbner skuffer og skabe og er i det hele taget på vej ud i verden.

Dagen lang er hun i højt humør, griner og pludrer.
Hun er meget mor/far syg i tiden, og ud over mormor må ingen fx holde hende. Hun vil gerne snakke og række ud efter andre, men kun i sikkerhed hos en af os.
Formoder det er en del af seperationsfasen, da hun tidligere har været meget mere i mødekommende over for andre.

Grunden til at jeg lige fortæller om hendes adfærd er at jeg tænker der må være en sammenhæng...

Vores første problem er at Josefine tilsyneladende slet ikke har lyst til mad, hun har kun en ganske lille appetit, til gengæld drikker hun mere mælk. Desværre om natten, hvor hun vågner 1-2 gange og drikker 100-120 ml mme pr gang. Aldrig mere end det.
Nu har hun jo ikke rigtig drukket så meget mælk som hun skulle, så vi har givet hende mælk om natten, med det formål at hun fik nok.

Hendes mælkemåltider ser således ud :
Morgen 063-07 100 ml mme
eftermiddag til lur 50 -70 ml mme
50-70 ml til putning - ca 19.30
100-120 ml - ca
02 100 ml
04.30 100 ml

De seneste 14 dage, hvor hun rigtig er blevet skrap til at kravle rundt og rejse sig, er hun blevet mere og mere træt af sin skemad/spise selv mad.
Hun spiser typisk 5-10 skefulde, hvor hun mades og/eller spiser selv. Så kyler hun meget bestemt skeen på gulvet og nægter at spise mere.
Nogle gange får hun så en frikadelle eller hvad vi nu får i hånden, her spiser hun typisk en halv - så ryger den samme vej.

Josefines madplan ser således ud, og har fungeret fint indtil nu ..:
Tidspunkterne er selvfølgelig lidt varierende.

08.30 Morgengrød
lur - ca 60 min
10.00 rugbrød eller bolle med pålæg og smør. frugt.
leger og går tur
12.00 lur - ca 60 - 90 min
13.30-14.00 Frokost-kød,grønt
Lege, hygge, ude i haven osv
15.30-16.00 frugt, yogurt eller ris/grovkiks
16.30 - lur 30-60 min
18.00-18.30 - Aftensmad-kød,grønt
Puttes ca 19.30

Indtil nu har hun stort set spist sine 3 hovedmåltider - ca 2.5 dcl pr måltid.
Hun har spist ca 1/4 rugbrød og gerne en hel blomme eller fersken
Hun har også spist en 1/2-1 kiks med smør og fx 1/2 banan eller lidt æble til eftermiddag.
Nogle gange har hun bare valgt frugten.

Nu spiser hun et af sine hovedmåltider om dagen, det kan variere hvilket. De andre kun 5-10 skefulde som beskrevet.
Hun spiser som regel gerne sine mellemmåltider og frugt.

Vi er meget i tvivl om hvordan vi skal gribe det an når hun ikke vil spise sin mad. Skal vi tilbyde noget andet?, hvilket vi som regel gør. Sjældent med bedre resultat..
Nogle gange vil hun dog gerne sidde med ...

Annonce

... et stykke kød eller grønt/kartoffel selv, så er det jo dejligt !!

Så tænker vi jo også at hun nok selv skal sige til og fra, og prøver at respektere hendes afvisning.
Det er rigtig svært, når ens barn ikke vil spise !!

Det skal lige siges at hun aldrig har spist store dynger, men spist "pænt" og ikke været kræsen.
Vi lader hende spise meget selv, både med ske/gaffel og fingrene, men mader hende stadig til start ved hovedmåltiderne.
Hun får stadig groftmoset mad til hovedmåltiderne og så bagefter at sidde selv med.

Så kommer vi til putningen ..
Det er gået op og ned, men siden dit sidste råd med at gå til fra, er det gået rigtig godt.
Liiige endtil hun begyndte at rejse sig ved ting.

Hun rejser sig i det sekund vi forlader soveværeslet, der går ikke længe før hun begynder at græde, så går vi derind, lægger hende blidt med bestemt, putter hende og går igen. Det gentager sig 6,7 gange. For hver gang bliver Josefine mere og mere opløst og overtræt. Hun begynder at græde,hoster og ender med at kaste sin mad op. Det gentager sig 3-4 gange om ugen.

Den eneste måde vi kan undgå opkastningerne på er ved at putte med hende i vores seng, indtil hun sover. Det tager ml 10 og 30 min uden de store sværdslag.

Vi kan altså vælge mellem at putte hende i egen seng, og ende med et opløst barn, gråd og opkast eller putte i vores seng og slutte dagen på en rolig måde med mad i maven.
Hvad gør vi ...

Var det ikke for opkastningen tog vi gerne puttekampen, også med gråd og tænders gnisel, men at det hele ender med opkast og en lille josefine der falder om af udmattelse på tom mave, det er jo heller ikke så godt.

Det har altid været sådan at hvis hun kommer til at græde meget, så hoster og hikster hun og så kaster hun op.

Sidste problem er nattesøvnen.
Josefine har altid sovet sødt, ud over når hun er vågnet for mælk, 1-2 gange pr nat.
Da det gik godt med putningen sov hun ofte fra 19.30 til 06.00 uden egentlig at vågne.
Hun får mælk sovende når vi går i seng ved 23 tiden.

Nu vågner hun alligevel 02 og vi gir hende mælk.
Så starter uroen som regel - efter 02 mælken vågner hun ca hver time, vrider og vender sig, gir sig voldsomt og græder.
Vi putter, trøster, giver sut osv men det ender som regel med at hun kommer over i vores seng, hvor hun sommetider finder ro, andre tider vrider/vender/klynker sig videre.

Har forsøgt at massere hendes mave lidt om natten, hun virker som om hun spænder og måske har maveklem.
Hun har sjældent prutter.
Hun virker ikke som om hun har ondt i maven om dagen.

Det blev en lang mail, håber du kan finde rede i det hele og , endnu engang, har et godt råd eller to :0)

De bedste hilsner
Josefine og co

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

Annonce

Viden om børn:

Allergidisponerede børn

Når man taler om allergidisponerede børn skelner man imellem dobbelt forældre disposition og svær enkeltdisposition.

Dobbelt forældredisposition er når begge forældre har/har haft flerårig, svær lægediagnosticeret behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit, børneeksem eller sikker fødevareallergi).

Svær enkeltdisposition er når en af forældrene og/eller søskende har/har haft flerårig svær lægediagnosticeret, behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit,...

Læs mere i Babylex

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg har længe fulgt med i din brevkasse og har selv fået hjælp til mange "problemer" fra dine svar til andre! Du har været en stor hjælp uden du har vidst det ...!

Bedste hilsner
Sanne mor til dreng på 8 måneder