Svar: Hyppig amning - 1 mdr.

14. oktober 2008

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Et stort tillykke med lillebror, hvor er det dejligt at høre at I nu er blevet en familie på fire :o)

Det er sådan at modermælken består af forskellige dele, den første del af mælken er meget vandholdig og den virker tørstslukkende. Den ligner lidt skummetmælk, hvis man malker den ud. Den næste del af mælken er mere hvid ligesom letmælk, den er lidt tykkere i det og det er den egentlige mad. Den sidste del af mælken i brystet er fed som fløde. Hvis man malker ud, så kan man se fløden lægger sig som et lag øverst i flasken.

Hvis børn spiser meget kortvarigt fra den ene side og den anden side, så kan man risikere at barnet får lidt for meget af den vandholdige mælk og mindre af den tykkere og mere fede mælk og det kan give maveuro hos barnet og også på sigt påvirke barnet vægtøgning. Derfor er det rigtig vigtigt, at man lægger barnet til brystet og sørger for at barnet spiser effektivt og længe nok ved brystet til at få den lidt federe mælk ud.

Nogle børn har et stort vacuum og dier rigtig effektivt og hvis mor samtidig har en hurtig nedløbsrefleks, så kan en amning sagtens overståes på 10 minutter. De fleste børn har dog brug for lidt ...

Annonce

... længere tid til at få 'tømt' brystet og komme ind til den lidt federe og mere mættende mælk og derfor kan det være en god idé, at man nogle gange lægger barnet til samme bryst igen - enten efter skiftning eller ved at skifte ammestilling.

Jeg vil derfor foreslå dig, at du starter med at lægge din dreng til brystet i almindelig stilling og lader ham spise godt og effektivt, hurtigt som han plejer. Når han så slipper, så bøvser du ham af osv. og så vender du ham rundt og lægger til det samme bryst men i tvillingstilling. Først herefter er han færdig på det bryst og du kan skifte ham, lege med ham osv. og inden han så skal puttes næste gang, så tilbyder du ham toppen fra modsatte side.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Næste gang du så ammer, så starter du der, hvor han kun tog toppen sidst, sørger for at han spiser godt i bund fra den side og følger samme princip. Ved at holde ham igang ved det ene bryst og sikre ham et lidt større indtag af den lidt tykkere og federe mælk, så får han for det første lidt mere ro i maven, han vil sove lidt længere og tidsintervallerne imellem amningerne vil derfor også blive større.

Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor