Brev:
Hyppig amning - 1 mdr.
14. oktober 2008
Alder:
1 mdr.
Hyppig amning - 1 mdr.
Hej Helen,
Det er længe siden sidst - og Amalie stortrives.
I mellemtiden har hun fået en lillebror, som er 6 uger om 2 dage. Og det går rigtig godt med storesøster-rollen og han er generelt også en rimelig nem - og selvfølgelig super dejlig - lille fyr.
Han blev født et par uger for tidligt, men vejede 3.280 gram og var 54 cm. Han blev vejet af sundhedsplejersken i sidste uge og vejer nu 4.500 gram. Så han tager glimrende på.
Da jeg åbenbart har glemt alt fra første gang, har jeg lige et spørgsmål omkring amning. Jeg ammer fuldt ud, men meget ofte, ifølge min SP. Jeg ammer ca. hver anden time, også om natten. Han kan tage et stræk på 3 eller 3,5 time i første omgang, men herefter vågner han med 2 timers mellemrum og vil have mad. I dagtimerne går der en sjælden gang mere end 2 timer og om aften er det faktisk hyppigere.
Han spiser meget hurtigt, og amning plus bleskift tager ikke mere end 25-30 min. Både nat og dag.
Jeg har ikke noget imod de forholdsvis hyppige amninger, men min SP mener, at jeg bør vente min. 3 timer mellem hver amning. Ellers vænner han sig til at spise ofte, og så får jeg aldrig mere nattesøvn. Men - han har altså taget et par lange lure på 4,5 og 5 timer om natten. Ikke så tit, men det er sket. Og hvis jeg skal nægte ham mad, når han vil lægges til efter 2 timer - så bliver det med skrig og skrål at han skal holdes hen. Og det synes jeg sådan set er synd.
Han trives ellers fint - har haft lidt mavekneb, men jeg formoder, at det er alderssvarende. Jeg husker på at få ham bøvset af, og hvis han har rigtig ondt i perioder, så cykler jeg med hans ben eller masserer med flad hånd i cirkler på hans mave. Og ellers må jeg også erkende, at jeg lægger ham til, hvis intet andet virker. Det lader nemlig til at sætte gang i systemet og så bliver der pruttet eller der kommer afføring. Næsten med det samme.
Mit spørgsmål er derfor - synes du, at jeg skal til at vænne ham til at spise med større mellemrum, eller skal det bare komme af sig selv? Det mener jeg altså at det gjorde med Amalie. Og selvom jeg kan være rigtig træt efter en nat med 4 amninger - så får jeg det sovet ind i løbet af dagen. Og et sidste spørgsmål - mener du, at de hyppige amninger er årsagen til hans mavekneb, som dog ikke er særlig slemme?
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Mor til 2 :-)