Svar: Antal amninger - 10 mdr.
14. oktober 2008
Alder:
10 mdr.
Kære tvillingemor
Det er normalt en rigtig god idé at bibeholde to amninger dagligt indtil 12 måneders alderen, det behøver dog ikke være aften og tidlig morgen - det kan også være aften og sen aften ...
Jeg kan dog godt forstå at det kan være svært at få det hele til at gå op i en højere enhed og at det derfor vil være rart kun at amme en gang dagligt. Det vil du også sagtens kunne, hvis du så supplere den ene amning med mme i grød eller måske giver lidt mme af en kop. Du behøver således ikke introducere flaske med den alder pigerne har, du kan sagtens sikre dem mælk nok ved at amme en gang og så supplere med lidt mme eller sødmælk. Derudover kan de få mælkebehovet dækket via en portion tykmælk, lidt ost, sovs på maden osv. Det hele tæller med.
De to flasker der anbefales indtil 12 måneders alderen, er de 400ml mme dagligt, som sikrer barnets jernbehov. Hvis man ammer, så vil barnet jo få sit jernbehov dækket via dagligt jerntilskud, så her er behovet anderledes...
Så du må altså gerne skære ned, så du kun ammer en gang dagligt med den alder pigerne har og så bruge mme i grøden om morgenen og tilbyde dem lidt mme eller sødmælk af en kop, lidt surmælksprodukt osv. i løbet af dagen. Det er helt fint.
Jeg håber dette hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske