Svar: Vrede ved brystet - hvorfor?
13. oktober 2008
Alder:
0 mdr.
Kære Stine
Uanset hvor gerne jeg vil svare dig, så er det rigtig svært for mig at vide, præcis hvad årsagen er :o) De forslag du selv kommer med, kan alle være rigtig gode grunde og det ene kan faktisk være ligeså rigtig som det andet. Rent faktisk behøver årsagen jo ikke at være det samme hver gang, det kan sagtens være forskellige grunde alt efter tidspunktet på døgnet, situationen osv ... :o)
Men, - med udgangspunkt i hendes alder og det faktum at hun tager fint på og nogle gange også har leveret en lidt slimet skylle, så lyder det umiddelbart ikke som om at hun mangler mad, men måske mere som om at hun skal have en pause fra brystet og så må I prøve igen lidt senere.
Dertil kommer at hun præcis som du skriver, stadig er så lille at hun simpelthen endnu ikke har lært, hvad det vil sige at være sulten og hvad det vil sige at være mæt. Hun bliver forvirret, når hun ligger ved brystet, hun dufter din mælk, mærker dig, din varme, din vejrtrækning osv. og nogle gange kan hun simpelthen ikke finde ud af om hun egentlig skal spise eller om hun i stedet bare skulle ligge og slappe lidt af. Duften af mælk får hende til at søge og sutte og når mælken så løber, så mærker hun at det jo egentlig ikke var det hun ville, så slipper hun frustreret brystet og græder.
Andre gange er hun simpelthen så sulten at det næsten ikke kan gå hurtigt nok, så bliver hun irriteret på brystet fordi det går for langsomt - og igen andre gange lige modsat - så bliver hun irriteret fordi det går for hurtigt, hun kan slet ikke følge med, nå at trække vejret, synke osv.
Så mine tanker går mest i retning af grund nr b, e, f, og g ...
Hvis far er hjemme, så hjælper det måske at han tager over lidt, fordi han ikke dufter af mælk. Det er således ikke så frustrerende at ligge hos ham, hvis hun ikke vil have mælk, så kan hun bedre falde til ro der - evt. med en sut.
Håber det hjælper videre på vej ...?
Rigtig god efterårsferie til jer alle fire, hvis I holder det:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske