Brev:
Vrede ved brystet - hvorfor?
13. oktober 2008
Alder:
0 mdr.
Vrede ved brystet - hvorfor?
Kære Helen
Hvis spædbørn kunne tale, ville tingene nogle gange være lidt lettere. Jeg vil lige høre dig, om du har et bud på, hvad det er, min lille datter på 3½ uge forsøger at fortælle mig, når følgende sker: :-)
Hver aften cirka mellem 22-00 og enkelte gange i løbet af dagen sker der det, at hun bliver noget så frustreret og sur på brystet. Det sker som regel først, når hun har suttet et stykke tid. Pludselig laver hun "tudefjæs" (sur mund, adr-adsigt, ked af det/vredt ansigt) og begynder at skubbe brystet væk og slår ud efter det. Jeg tager hende op, og hun er ked af det og vred. Putter jeg hende ind til mig, er hun også ked af det. Vrider sig, laver høje brokkelyde.
Lægger jeg hende ned bliver hun også vred og ked af det - men søger brystet nærmest desperat. Når hun så får fat... to sut og så tudefjæs igen og vrede. Ligegyldigt om mælken løber eller ej.
Vi forsøger at bøvse, tage pauser, lægge hende til lidt ad gangen. Prøver fyldt bryst, halvtomt bryst... men hun bliver bare vred. Når det sker om aftenen, kan det tage over to timer at få hende til at sove, fordi hun er så frustreret og oppe at køre - hun kan slet ikke finde ro. Hun ved ikke om hun vil sutte eller ej. Bliver vred, halvsover, vågner, vil sutte, vil ikke sutte etc. etc.
De sidste to aftener har hun også kvitteret med et gigantisk halvslimet gylp, som står ud og fuldstændig gennembløder hendes tøj, så det hele må skiftes. Til sidst lykkes det mig at få lullet hende i søvn, hvorefter hun så sover fint indtil de næste måltider, hvor der indtil videre ikke har været brok.
Det samme scenarie folder sig også ud enkelte gange i dagtimerne. Som regel i kombination med de tidspunkter på dagen, hvor hun spiser de største måltider. (tidlig eftermiddag (13-14) og omkring midnat)
Jeg har tænkt på følgende muligheder:
a: mælken smager grimt
b: der er for meget mælk
c: der er for lidt mælk
d: hun har en bøvs siddende, som bare ikke vil op (hun sluger altid rigtig meget luft)
e: hun er mæt og vil egentlig bare hyggesutte (bliver derfor vred over mælk).
f: det kommer for hurtigt
g: det kommer for langsomt
h: sådan er det bare, fordi det er hendes ulvetime (giver bare ikke så meget mening, når det også en gang imellem sker om dagen, vel?)
i: hun er sløj (vi andre er/har været forkølede med ondt i halsen og hoste)
Som du kan se, er der mange bud. Hvilket et stemmer du på? Hvorfor sker det på det samme tidspunkt af døgnet, tror du?
Hun har indtil videre taget rigtig fint på, så det ser ud som om hun får det, hun skal.
Hvad er det mon, hun vil? :-)
Mange hilsner
Stine