Vrede ved brystet - hvorfor?

13. oktober 2008

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Vrede ved brystet - hvorfor?

Kære Helen

Hvis spædbørn kunne tale, ville tingene nogle gange være lidt lettere. Jeg vil lige høre dig, om du har et bud på, hvad det er, min lille datter på 3½ uge forsøger at fortælle mig, når følgende sker: :-)

Hver aften cirka mellem 22-00 og enkelte gange i løbet af dagen sker der det, at hun bliver noget så frustreret og sur på brystet. Det sker som regel først, når hun har suttet et stykke tid. Pludselig laver hun "tudefjæs" (sur mund, adr-adsigt, ked af det/vredt ansigt) og begynder at skubbe brystet væk og slår ud efter det. Jeg tager hende op, og hun er ked af det og vred. Putter jeg hende ind til mig, er hun også ked af det. Vrider sig, laver høje brokkelyde.

Lægger jeg hende ned bliver hun også vred og ked af det - men søger brystet nærmest desperat. Når hun så får fat... to sut og så tudefjæs igen og vrede. Ligegyldigt om mælken løber eller ej.

Vi forsøger at bøvse, tage pauser, lægge hende til lidt ad gangen. Prøver fyldt bryst, halvtomt bryst... men hun bliver bare vred. Når det sker om aftenen, kan det tage over to timer at få hende til at sove, fordi hun er så frustreret og oppe at køre - hun kan slet ikke finde ro. Hun ved ikke om hun vil sutte eller ej. Bliver vred, halvsover, vågner, vil sutte, vil ikke sutte etc. etc.

De sidste to aftener har ...

Annonce

... hun også kvitteret med et gigantisk halvslimet gylp, som står ud og fuldstændig gennembløder hendes tøj, så det hele må skiftes. Til sidst lykkes det mig at få lullet hende i søvn, hvorefter hun så sover fint indtil de næste måltider, hvor der indtil videre ikke har været brok.

Det samme scenarie folder sig også ud enkelte gange i dagtimerne. Som regel i kombination med de tidspunkter på dagen, hvor hun spiser de største måltider. (tidlig eftermiddag (13-14) og omkring midnat)

Jeg har tænkt på følgende muligheder:

a: mælken smager grimt
b: der er for meget mælk
c: der er for lidt mælk
d: hun har en bøvs siddende, som bare ikke vil op (hun sluger altid rigtig meget luft)
e: hun er mæt og vil egentlig bare hyggesutte (bliver derfor vred over mælk).
f: det kommer for hurtigt
g: det kommer for langsomt
h: sådan er det bare, fordi det er hendes ulvetime (giver bare ikke så meget mening, når det også en gang imellem sker om dagen, vel?)
i: hun er sløj (vi andre er/har været forkølede med ondt i halsen og hoste)

Som du kan se, er der mange bud. Hvilket et stemmer du på? Hvorfor sker det på det samme tidspunkt af døgnet, tror du?

Hun har indtil videre taget rigtig fint på, så det ser ud som om hun får det, hun skal.

Hvad er det mon, hun vil? :-)

Mange hilsner
Stine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak igen for dine svar, jeg bliver så meget klogere :-).

Du rammer så præcist!

Glad påske til dig :o)

Mor til pige på 2 måneder