Svar: Maveonde påvirker amning

12. oktober 2008

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Elisabeth

Så længe din datter tager fint på, udvikler sig, sover, ikke græder særlig meget osv. så lyder det som om at hun trives og så kunne jeg ikke forestille mig at man ville scanne hendes mave. Hvis man forestillede sig at hun have stop et eller andet sted, eller at noget ikke fungerede som det skulle, så ville hun græde rigtig meget, hun ville sandsynligvis også gylpe rigtig meget, hendes afføring ville måske se underlig ud osv. Men der er intet af det du fortæller som tyder på at hun skulle være syg i maven ...

Du skal naturligvis drøfte det med lægen, - da jeg ikke kan se hende og ikke kender jer, så er det vigtigt at hun undersøges grundigt. Jeg kan naturligvis ikke herfra hvor jeg sidder udelukke noget - men ud fra det du fortæller, så lyder det du beskriver mere som umodne tarme end som noget andet.

Jeg kan godt fornemme at du er meget bekymret for din datter. Hvor er din sundhedsplejerske henne - hvad siger hun til alt det her?

Jeg synes det er synd for din datter og det er naturligvis også synd for dig, når hun ligger så uroligt ved brystet. Det lyder jo umiddelbart som om at du har mælk nok og som om hun gerne vil spise, men måske sluger hun også meget luft og får derfor ekstra mavekneb. Det lyder som om at hun slipper tit og tager fat igen + at I holder en del pauser undervejs, hvor du måske tager hende fra og det kan være lidt problematisk i forhold til at hun hver gang hun kobles af og på brystet naturligt vil sluge mere luft end, hvis hun bare får lov til at spise længerevarende og mere sammenhængende.

Jeg synes derfor du skal lade hende spise så meget hun vil og ikke tage hende fra (hvis du altså gør det) og så kun, hvis hun selv slipper tage hende op, se om hun vil bøvse osv. Det vil også være rigtig godt, hvis du kunne amme hende i tvillingestilling, hvor hun sidder lidt mere oprejst fordi det kan hjælpe hende til at holde maden i sig og få den igennem systemet og når hun spiser på den ...

Annonce

... måde er hendes vacuum og måden hun holder om brystet på også lidt anderledes.

Det er rigtig vigtigt at hun spiser færdig på et bryst, men hvis hun spiser meget uroligt og er svær at holde til brystet, så vil det være en god idé at skifte ammestilling undervejs. Altså at lægge hende til samme bryst med i en ny stilling, så du er sikker på at hun når ind til den lidt federe mælk, som giver mere ro i maven. Det vil sige at hvis hun f.eks. efter 7-10 minutter begynder at virke urolig og du fornemmer at du stadig har masser af mælk, men at hun ikke kan få rigtig fat i det, virrer med hovedet, bliver frustreret osv. så vend hende om og læg hende til samme bryst men i ny ammestilling. Det vil sige starte med at amme i den traditionelle stilling og så når hun slipper, vende hende rundt og få hende til at spise færdig i tvillingestillingen.

Du skriver at du ofte ammer i en time eller mere og det lyder umiddelbart som meget længe. Selvom man ikke skal sætte tid på en amning, så tænker jeg at det vil være en rigtig god idé, hvis du kunne forsøge at amme hende 20-25 minutter på den ene side, skifte hende og så tilbyde hende den mængde mælk fra modsatte side som hun vil have. Næste gange du så ammer, så starter du med at lade hende spise der hvor hun stoppede sidst, skifter hende og tilbyder modsatte bryst.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg synes ikke du skal amme mere end 30-40 minutter. Hvis hun herefter stadig virker søgende og sulten så har hun måske behov for noget ekstra mad ... Det kan også være et suttebehov og du kan derfor med fordel give hende en sut og se om ikke hun slapper af på den.

Hvad vejer din datter? Hvor meget tager hun på? Det har jo naturligvis lidt af sige i forhold til hvorvidt hun får ondt i maven og bliver frustreret fordi hun får for meget mælk eller har behov for lidt ekstra som supplement ..? Frustration ved brystet kan faktisk skyldes begge dele :)

Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med hende.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Vegetar og veganer

Lever du vegetarisk og spiser du varieret, så vil du sædvanligvis få tilstrækkeligt med protein og andre næringsstoffer - også selvom du f.eks. ammer. Jo flere fødevarer du udelukker fra kosten, jo større er risikoen for fejlernæring, og hvis du f.eks. ikke spiser æg, mælkeprodukter og andre produkter fra dyr, kan det få betydning for dit barn.

Børn, der ernæres vegetarisk eller vegansk med ingen eller sparsom brug af mælkeprodukter og æg, skal ammes eller have...

Læs mere i Babylex

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin