Svar: Maveonde påvirker amning
12. oktober 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Elisabeth
Så længe din datter tager fint på, udvikler sig, sover, ikke græder særlig meget osv. så lyder det som om at hun trives og så kunne jeg ikke forestille mig at man ville scanne hendes mave. Hvis man forestillede sig at hun have stop et eller andet sted, eller at noget ikke fungerede som det skulle, så ville hun græde rigtig meget, hun ville sandsynligvis også gylpe rigtig meget, hendes afføring ville måske se underlig ud osv. Men der er intet af det du fortæller som tyder på at hun skulle være syg i maven ...
Du skal naturligvis drøfte det med lægen, - da jeg ikke kan se hende og ikke kender jer, så er det vigtigt at hun undersøges grundigt. Jeg kan naturligvis ikke herfra hvor jeg sidder udelukke noget - men ud fra det du fortæller, så lyder det du beskriver mere som umodne tarme end som noget andet.
Jeg kan godt fornemme at du er meget bekymret for din datter. Hvor er din sundhedsplejerske henne - hvad siger hun til alt det her?
Jeg synes det er synd for din datter og det er naturligvis også synd for dig, når hun ligger så uroligt ved brystet. Det lyder jo umiddelbart som om at du har mælk nok og som om hun gerne vil spise, men måske sluger hun også meget luft og får derfor ekstra mavekneb. Det lyder som om at hun slipper tit og tager fat igen + at I holder en del pauser undervejs, hvor du måske tager hende fra og det kan være lidt problematisk i forhold til at hun hver gang hun kobles af og på brystet naturligt vil sluge mere luft end, hvis hun bare får lov til at spise længerevarende og mere sammenhængende.
Jeg synes derfor du skal lade hende spise så meget hun vil og ikke tage hende fra (hvis du altså gør det) og så kun, hvis hun selv slipper tage hende op, se om hun vil bøvse osv. Det vil også være rigtig godt, hvis du kunne amme hende i tvillingestilling, hvor hun sidder lidt mere oprejst fordi det kan hjælpe hende til at holde maden i sig og få den igennem systemet og når hun spiser på den måde er hendes vacuum og måden hun holder om brystet på også lidt anderledes.
Det er rigtig vigtigt at hun spiser færdig på et bryst, men hvis hun spiser meget uroligt og er svær at holde til brystet, så vil det være en god idé at skifte ammestilling undervejs. Altså at lægge hende til samme bryst med i en ny stilling, så du er sikker på at hun når ind til den lidt federe mælk, som giver mere ro i maven. Det vil sige at hvis hun f.eks. efter 7-10 minutter begynder at virke urolig og du fornemmer at du stadig har masser af mælk, men at hun ikke kan få rigtig fat i det, virrer med hovedet, bliver frustreret osv. så vend hende om og læg hende til samme bryst men i ny ammestilling. Det vil sige starte med at amme i den traditionelle stilling og så når hun slipper, vende hende rundt og få hende til at spise færdig i tvillingestillingen.
Du skriver at du ofte ammer i en time eller mere og det lyder umiddelbart som meget længe. Selvom man ikke skal sætte tid på en amning, så tænker jeg at det vil være en rigtig god idé, hvis du kunne forsøge at amme hende 20-25 minutter på den ene side, skifte hende og så tilbyde hende den mængde mælk fra modsatte side som hun vil have. Næste gange du så ammer, så starter du med at lade hende spise der hvor hun stoppede sidst, skifter hende og tilbyder modsatte bryst.
Jeg synes ikke du skal amme mere end 30-40 minutter. Hvis hun herefter stadig virker søgende og sulten så har hun måske behov for noget ekstra mad ... Det kan også være et suttebehov og du kan derfor med fordel give hende en sut og se om ikke hun slapper af på den.
Hvad vejer din datter? Hvor meget tager hun på? Det har jo naturligvis lidt af sige i forhold til hvorvidt hun får ondt i maven og bliver frustreret fordi hun får for meget mælk eller har behov for lidt ekstra som supplement ..? Frustration ved brystet kan faktisk skyldes begge dele :)
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske