Brev:
Maveonde påvirker amning
12. oktober 2008
Alder:
2 mdr.
Maveonde påvirker amning
Kære Helen
Så henvender jeg mig endnu en gang angående min datters maveonde.
Som sagt har vi været ved kiropraktor og ved lægen, og umiddelbart er der ikke nogen, der har kunnet finde noget unormalt der skulle kunne forårsage hendes mavepine.
Jeg skrev sidst at hun ikke havde haft afføring i en uge, hvor du foreslog en smule laktulose - dagen efter fyldte hun to bleer:) altså inden jeg nåede at give hende laktulose!
- det synes dog ikke at hjælpe på maveondet desværre!
Jeg kan med 99% sikkerhed sige at hun ikke har kolik, for hun græder næsten aldrig. Hun græder kun når hun er meget sulten eller når hun ligger ved brystet og krummer sammen.
Jeg synes selvfølgelig det er synd for hende, men så længe det er normalt og går over på sigt, så må vi jo bare igennem det.
MEN, det er efterhånden blevet sådan at det påvirker amningen.
Til at starte med (når det er nogle timer siden hun sidst har spist) tager hun fint ved og får noget ind - men herefter udvikler det sig til en kamp for hende at få noget at spise.
Der sker nemlig det at hun får ondt i maven (selvom vi bruger tid på at bøvse ind imellem), og så når hun ligger ved brystet krummer hun sig så meget sammen at hun bliver nødt til at slippe brystvorten, hvilket hun ikke er meget for, så hun forsøger ihærdigt at holde ved, men må ofte overgive sig. Så græder hun og jeg holder hende op så hun kan bøvse og bliver lidt udstrakt i stedet for sammenkrøllet.
Herefter prøver vi igen med det resultat at hun tager lidt og så slipper hun, så tager hun lidt mere og slipper igen (hver gang hun slipper er det fordi maven gør ondt) - og til sidst virker det som om hun giver op eller er helt udkørt af at prøve så hårdt.
Jeg lader hende ligge længe, og amningen tager også lang tid, for jeg vil jo gerne sikre mig hun får nok at spise! Det er kun om natten vi kan klare den på ca. 1 time (bleskift inkluderet).
Er det hypokonder/hønemor agtigt at få hende røngtenfotograferet eller scannet for at se om der skulle være noget i vejen der ikke umiddelbart kan ses eller mærkes?
- eller kan det være skadeligt for hende?
Venligst Elisabeth