Svar: Amning og flaske - 0 mdr.

9. oktober 2008

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Heidi

Stor tillykke med graviditeten, sikke et nytår I får ..:o)

Det er rigtig dejligt at du gerne vil amme og det er rigtig godt at du allerede nu gør dig nogle overvejelser omkring, hvordan I rent praktisk skal få dagligdagen til at fungere med 10 eller evt. 24 ugers barsel. Uanset hvad udfaldet bliver, så vil din drengs mælkebehov i den alder fortsat være rigtig stort og hvis du ikke kan amme, fordi du skal arbejde, så er det nødvendigt at din dreng er i stand til at tage imod en flaske.

Det er ofte sådan, at hvis man venter flere måneder med at introducere flasken første gang, så risikerer man at barnet fravælger den fuldstændig. Barnet har så vænnet sig til brystet og vil naturligt foretrække den ægte vare. Hvis du allerede skal starte arbejde, når din dreng er ca 10 uger, så vil det sandsynligvis ikke blive noget problem, men det kan blive et problem, hvis du fortsætter amning til 24 uger og så derefter regner med at kunne overgå til flaske fra den ene dag til den anden, når du ikke er hjemme ...

Derfor vil det være rigtig godt, at du medtænker det faktum at din dreng skal lære at drikke af en flaske. Det betyder ikke at du skal tilbyde flaske fra starten, for det er meget vigtigt for din mælkeproduktion og stimulationen af din mælk, at din dreng kun tilbydes brystet den første tid. Men når han bliver et par måneder, så vil det være relevant at du gør det til en del af hverdagen, at han f.eks. får en flaske dagligt. Det kan f.eks. være en flaske om aftenen, - altså ikke fordi han ikke kan få mælk nok hos dig, men simpelthen for at holde fast i at han skal mestre teknikken at spise af en flaske. Det vil gøre det betydeligt lettere for andre at passe ham senere, uanset om det bliver når han er 10 uger eller 5, eller ...

Annonce

... 6 måneder ...

Det er rigtig fint, at du gerne vil malke ud, så din dreng kan få din mælk og den flaske du giver ham om aftenen, kan sagtens indeholde din mælk. Når du begynder at arbejde, vil det være rigtig godt, hvis du kan malke ud i løbet af dagen og stadig selvom I ikke er sammen, få både tømt og stimuleret dine brystet på de tidspunkter, hvor han normalt vil spise. Det vil også give din krop en rytme, som du så kan følge i weekenden, hvor I jo er sammen hele tiden.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Din mælkemængde bliver dannet ud fra den efterspørgsel der er og det vil sige, at hvis du pludselig ikke ammer, men i stedet giver flaske, så vil din krop tro at behovet er sat ned og derfor vil du producere mindre. Ved at malke ud på de tidspunkter, hvor du normalt ville amme, kan du 'narre' kroppen til at tro, at der stadig er behov og du vil således bedre kunne opretholde din mælkemængde. På sigt vil man dog ikke kunne producere ligeså meget mælk med en brystpumpe, som hvis barnet dier hos en og mælkemængden vil naturligt svinde. Som en overgang kan det dog sagtens fungere og din drengs mælkebehov bliver jo også mindre i takt med at han spiser mere og mere rigtig mad.

Det vil normalt være sådan at et lille barn har behov for amning/flaske 6-8 gange i døgnet. Et barn på 6 måneder har behov for amning/flaske 5-6 gange i døgnet og i 7 måneders alderen er behovet ca 4 gange i døgnet. Du vil i 7 måneders alderen altså kunne sikre hans mælkebehov ved at amme f.eks. tidlig morgen, aften og sen aften og så vil han en enkelt gang i løbet af dagen have behov for en flaske ...

Jeg håber at ovenstående giver dig lidt idé om hvordan det hele kan fungerer for jer og ønsker dig rigtig meget held og lykke med det hele:o) Pas god på dig selv og ham den lille inde i maven.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej

Så er Viggas mor på banen igen og sidder her med smil på læben og tænker over at du fik ret igen..... du har en fantastisk brevkasse og jeg ville være helt lost uden den :))

Tak for en dejlig brevkasse og undskyld jeg ikke kan gøre mine breve kortere :))

Med venlig hilsen
Viggas mor