Svar: Amning og flaske - 0 mdr.
9. oktober 2008
Alder:
0 mdr.
Kære Heidi
Stor tillykke med graviditeten, sikke et nytår I får ..:o)
Det er rigtig dejligt at du gerne vil amme og det er rigtig godt at du allerede nu gør dig nogle overvejelser omkring, hvordan I rent praktisk skal få dagligdagen til at fungere med 10 eller evt. 24 ugers barsel. Uanset hvad udfaldet bliver, så vil din drengs mælkebehov i den alder fortsat være rigtig stort og hvis du ikke kan amme, fordi du skal arbejde, så er det nødvendigt at din dreng er i stand til at tage imod en flaske.
Det er ofte sådan, at hvis man venter flere måneder med at introducere flasken første gang, så risikerer man at barnet fravælger den fuldstændig. Barnet har så vænnet sig til brystet og vil naturligt foretrække den ægte vare. Hvis du allerede skal starte arbejde, når din dreng er ca 10 uger, så vil det sandsynligvis ikke blive noget problem, men det kan blive et problem, hvis du fortsætter amning til 24 uger og så derefter regner med at kunne overgå til flaske fra den ene dag til den anden, når du ikke er hjemme ...
Derfor vil det være rigtig godt, at du medtænker det faktum at din dreng skal lære at drikke af en flaske. Det betyder ikke at du skal tilbyde flaske fra starten, for det er meget vigtigt for din mælkeproduktion og stimulationen af din mælk, at din dreng kun tilbydes brystet den første tid. Men når han bliver et par måneder, så vil det være relevant at du gør det til en del af hverdagen, at han f.eks. får en flaske dagligt. Det kan f.eks. være en flaske om aftenen, - altså ikke fordi han ikke kan få mælk nok hos dig, men simpelthen for at holde fast i at han skal mestre teknikken at spise af en flaske. Det vil gøre det betydeligt lettere for andre at passe ham senere, uanset om det bliver når han er 10 uger eller 5, eller 6 måneder ...
Det er rigtig fint, at du gerne vil malke ud, så din dreng kan få din mælk og den flaske du giver ham om aftenen, kan sagtens indeholde din mælk. Når du begynder at arbejde, vil det være rigtig godt, hvis du kan malke ud i løbet af dagen og stadig selvom I ikke er sammen, få både tømt og stimuleret dine brystet på de tidspunkter, hvor han normalt vil spise. Det vil også give din krop en rytme, som du så kan følge i weekenden, hvor I jo er sammen hele tiden.
Din mælkemængde bliver dannet ud fra den efterspørgsel der er og det vil sige, at hvis du pludselig ikke ammer, men i stedet giver flaske, så vil din krop tro at behovet er sat ned og derfor vil du producere mindre. Ved at malke ud på de tidspunkter, hvor du normalt ville amme, kan du 'narre' kroppen til at tro, at der stadig er behov og du vil således bedre kunne opretholde din mælkemængde. På sigt vil man dog ikke kunne producere ligeså meget mælk med en brystpumpe, som hvis barnet dier hos en og mælkemængden vil naturligt svinde. Som en overgang kan det dog sagtens fungere og din drengs mælkebehov bliver jo også mindre i takt med at han spiser mere og mere rigtig mad.
Det vil normalt være sådan at et lille barn har behov for amning/flaske 6-8 gange i døgnet. Et barn på 6 måneder har behov for amning/flaske 5-6 gange i døgnet og i 7 måneders alderen er behovet ca 4 gange i døgnet. Du vil i 7 måneders alderen altså kunne sikre hans mælkebehov ved at amme f.eks. tidlig morgen, aften og sen aften og så vil han en enkelt gang i løbet af dagen have behov for en flaske ...
Jeg håber at ovenstående giver dig lidt idé om hvordan det hele kan fungerer for jer og ønsker dig rigtig meget held og lykke med det hele:o) Pas god på dig selv og ham den lille inde i maven.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske