Svar: Meget tidligt spørgsmål om amning
9. oktober 2008
Alder:
0 mdr.
Kære Marie-Louise
Tusind tak for dine pæne ord til mig, det er virkelig dejligt at få at vide, at du føler jeg kan hjælpe :)
Det er dog ikke spor rart at høre om din oplevelse da du fødte Anna, det lyder fuldstændig vanvittigt, for at være ærlig ... at blive nægtet brug af brystpumpe, mme osv, med så stort et vægttab hos jeres datter som følge. Har du nogensinde talt med afdelingen om, hvad du egentlig oplevede da du var indlagt der? Selvom en historie jo altid har to sider, så ændrer det ikke ved den oplevelse du har haft og en amning der gik fuldstændig i vasken og personalet kan jo ganske givet også lærer meget af din historie ...
Under alle omstændigheder, så skal du naturligvis ikke opleve det samme næste gang - det kan slet ikke lade sig gøre, at opleve noget sådan to gange i træk! Og naturligvis skal du give amningen en chance. Der er absolut ingen der siger at det ikke kan lykkes anden gang og du skal naturligvis have den støtte du behøver.
Der er flere ting, som spiller ind på hvordan et ammeforløb kommer til at gå og man kan gøre mange ting selv, man kan være meget opmærksom på forskellige ting. Jo større viden du selv har, jo mere vil du naturligvis også kunne kræve af dine omgivelser, jo mere vil du selv kunne handle.
Brystet vil helt naturligt forberede sig på amning i løbet af graviditeten og det er her vigtigt at du oplever brystspænding, at du kan mærke at dine bryster ændrer sig, at det spænder i dem osv. Ikke hele tiden, men i perioder, vil du mærke at brysterne er lidt mere ømme end ellers. Kirtelvævet udvikles, det brune område (kaldes areola) bliver mørkere og kan også blive lidt større og der kan komme små knopper på areola. Det er små kirtler, der udsender et sekret, som barnet for det første kan dufte og som samtidig smører brystvorten.
Det betyder ikke noget om man mærker disse forandringer tydeligt eller kun lidt, det har ikke noget at sige i forhold til evnen til at danne mælk. Men det er vigtigt at man mærker at brystet ændrer sig. Der er enkelte kvinder, hvor denne ændring ikke sker, altså kvinder som ikke oplever nogen ændring overhovedet og det er ofte tegn på manglende kirteldannelse og dermed manglende evne til at kunne producere mælk ... Det er sjældent det sker, men den situation findes. Bryst hypolasi kaldes det.
Derudover er en anden meget vigtig ting, at dit barn bliver lagt op til dig så hurtigt som muligt efter fødslen og at barnet bliver lagt nøgen, hud mod hud. Når man føder ved kejsersnit, så kan dette nogle gange være svært. Flere steder er man dog nu begyndt at ændre rutiner omkring netop kejsersnit, for at bidrage til bedre ammestart og det betyder at barnet ligeså snart det er muligt, bliver lagt op på mors brystkasse og at mor og barn følges til barselsgangen på den måde - ikke hvor barnet ligger i en vugge. Hvis barnet er blevet klædt på og lagt i vugge, så skal barnet afklædes (bleen må gerne blive på) og lægges hos dig hud mod hud, ligeså snart I er sammen.
Sker det at mor og barn er adskilt og fysisk kontakt af forskellige årsager ikke er muligt de første dage, så vil det være rigtig vigtigt at du med det samme starter med at stimulere dine bryster med en brystpumpe. Det behøver ikke være særlig længe, ofte bare 3-5 minutter på hver side og ikke mere. Det handler kun om at stimulere til mælk ikke om at malke ud ... Men alt det vil personalet normalt fortælle dig og hjælpe dig med sker.
Derudover så handler amning jo også om barnet. Det lille barn skal kunne sutte, have kræfter til det, virke interesseret og søgende. Barnet skal lægges til brystet ligeså snart det viser interesse for at ville sutte og ofte vil første gang barnet viser lyst være inden for den første ½ time efter fødslen. Misser man dette tidspunkt, så vil næste vigtige skridt som sagt være at afklæde barnet og lægge det nøgent hud mod hud med sin mor, så snart det er muligt for ligesom at "starte forfra".
Hvis barnet har tydeligt kort, stramt tungebånd, så skal det klippes. Det kan sagtens gøres på barselsgangen og også her vil sygeplejerskerne kunne hjælpe dig med at afgøre, hvorvidt det er nødvendigt. Man klipper ikke automatisk børns tungebånd i dag, ofte er det ikke nødvendigt, men nogle gange er det ellers kan det ødelægge enhver amning.
Jeg synes som udgangspunkt ikke at du behøver købe et lact-aid system på forhånd. For det første kan man lave et tilsvarende system på afdelingen, hvis man skønner det relevant (hvis barselssygeplejerskerne ikke kender det, så kan de få råd og vejledning på neonatalafdelingen) og for det andet, så er det ofte slet ikke nødvendigt. Du skal i stedet tro på at du med den rette start kan få en amning til at fungere uden helt specielle hjælpemidler. Hvad der så viser sig nødvendigt hen af vejen, kan vi tage til den tid :o)
Du kan låne eller købe bøger om amning og det kan være en rigtig god idé, fordi du så er så godt forberedt som muligt. I november udgiver jeg bogen "Du bliver en skøn mor" sammen med jordemoder Pia Hern - det er en håndbog som forbereder dig til fødslen og barselsperioden .. den kunne måske være noget for dig, når du atter bliver gravid :o)
Du skal i hvert fald ikke lade dine bekymringer omkring amning overskygge lysten til at få et barn mere. Det du har oplevet en gang, kommer du ikke til at opleve igen - for den historie må bare ikke gentages!
Jeg håber mine tanker hjælper lidt på vej og giver lidt ro. Jeg håber I får en rigtig god efterårsferie og at du snart kan fortælle at du venter en lille ny ... Knus herfra.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske