Brev:
Meget tidligt spørgsmål om amning
9. oktober 2008
Alder:
0 mdr.
Meget tidligt spørgsmål om amning
Kære Helen!
Tak for dine altid gode og velgennemtænkte svar, jeg ville af mange grunde ønske, at jeg havde "kendt" dig, da jeg fik Anna for snart to år siden.
Vi arbejder på at lave en lillesøster/bror til Anna, og bare tanken får spøgelserne fra sidste fødselsforløb til at vælte frem, selv om jeg vel at mærke overhovedet ikke er gravid endnu!
Kort fortalt havde jeg en ganske forfærdelig fødsel med akut kejsersnit, 14 kg ekstra vand i kroppen + vand i lungerne og en hæslig indlæggelse på barselsgangen, hvor (i mine øjne) inkompetente mennesker "passede" mig og Anna. Det resulterede i mislykket amning og en lille svag baby, der tabte næsten 15% af sin kropsvægt mens vi var der. Personalet nægtede mig brystpumpe, ammebrik og MME, og det endte med, at min mand smuglede flasker med MME ind på hospitalet, som jeg så gav hende ude på toilettet! En farce uden lige! Jeg ANER ikke hvor den stærke pige jeg normalt er blev af - var svag og hundebange for de drager, der var på barselsgangen. Til sidst fik jeg dog styrke til at udskrive mig selv på eget ansvar, så jeg kunne tage hånd om mit barn.
Jeg har besluttet mig for, at næste gang skal det gå bedre, og det er åbenbart kun mig selv der kan sikre det. Og først og fremmest vil jeg så gerne amme.
Jeg har siden undret mig meget over, at der ikke var nogen der fx foreslog spray til aktivering af nedløbsrefleks eller hjælpebryst som du tit foreslår i dine svar. Hvad er din erfaring med det? Skal man selv på banen? Jeg overvejer nemlig at bestille et lact-aid kit og tage med på hospitalet næste gang, så kan de sige hvad de vil!
Nå, sikke en frustreret mail, men jeg kan virkelig mærke, at det stadig sidder og murrer dybt inde i mig, men når (og hvis) det lykkes at lave en lille ny, så ved jeg heldigvis, at du er der :-)
Kærlig hilsen
Marie-Louise