Svar: Amning ... suk
9. oktober 2008
Alder:
0 mdr.
Kære Luise
Det gør mig ondt at det ikke lykkes for dig at få din datter til at tage fat om brystet, når du nu har så meget mælk som du har ...
Har du talt med din sundhedsplejerske? Det er naturligvis muligt at få telefonisk rådgivning, ligesom jeg også rådgiver via nettet, men i din situation tænker jeg at det ville være rigtig godt, hvis du kunne få en hjem, som kunne hjælpe dig direkte i situationen og vurdere, hvad det handler om ... Hvis ikke din sundhedsplejerske ved særlig meget om amning, så spørg om andre i sundhedsplejegruppen har særlig viden på dette område og bed hende aflægge dig et besøg.
Det er ofte sådan at sundhedsplejersker har et bestemt emne som de i særlig grad interesserer sig for og holder sig ajour med. Naturligvis ved vi noget om alle ting, men der er f.eks. nogen som har større viden om for tidligt fødte, nogen der ved meste omkring børn med handicaps, nogen ved mere om amning osv. Og du har naturligvis ret til at få hjælp af den, som ved mest om lige netop amning, når du står i den situation du gør.
Jeg kan godt forstå at du synes det er hårdt både at malke ud og give din datter flaske. Det er som du skriver dobbelt arbejde i forhold til bare at kunne lægge hende til brystet. Jeg forstår godt, hvis du ikke kan holde til det i længden og det er naturligvis også vigtigt, at du kan nyde den stund det er at give din datter mad og nyde denne tidlige start sammen med hende - det er uhensigtsmæssigt hvis størstedelen af dagen går op i amning og dertil gråd og følelsen af at være en dårlig mor, for du er ikke en dårlig mor.
Du passer din datter rigtig godt, du lytter til hendes behov, du har masser af mælk, fine brystvorter som hun kan tage fat omkring, mælken løber til hende osv. og alligevel vil hun bare ikke tage fat. Jeg ved at I har tjekket tungebåndet, som kan være en faktor som spiller ind, jeg ved du har et vellykket ammeforløb bag dig fra storesøster ... hvorfor lillesøster ikke tager fat, tør jeg ikke sige, men der skal to til at få en amning til at fungere og hos jer lyder det som om at du er mere interesseret end din datter er :o( Lidt udsædvanligt, men det er sådan det er.
Det betyder ikke at du skal give op, du skal naturligvis forsøge alt det du kan. Lykkes det ikke, så har du netop gjort hvad du kunne og så må det være sådan. Det at forsøge alt, gør det lettere at komme over, hvis det så ikke lykkes ... Du er og bliver en ligeså god mor selvom du giver flaske og det er helt okay.
Så længe du kan magte at malke ud og tilbyde hende din egen mælk, så er det rigtig godt, det er rigtig godt for hende at få modermælken - og du har jo masser af den :o) På sigt vil det dog være rigtig svært at stimulere brystet alene med brystpumpe og derfor vil din produktion langsomt gå ned og du bliver sandsynligvis nødt til at supplere med modermælkserstatning. Det vil være helt okay og en fin overgang for hende, da hun jo er vant til at tage flaske.
Sålænge du kan magte det, har overskud til det, så er det godt at du giver hende din egen mælk også selvom du supplerer med mme ved siden af. Lidt modermælk er bedre end ingen modermælk. Og hvis og når du stopper amningen helt, så lev med det, med god samvittighed.
Med hensyn til modermælkens holdbarhed, så er det rigtigt at du godt kan malke ud og tage det med i pusletasken (eller en lille køletaske) og så give hende det et par timer senere, hvor det så skal varmes op til ca 37 grader inden de gives.
Frisk udmalket modermælk, som er malket ud efter min råd i artiklen "Udmalkning og opbevaring af modermælk" kan holde sig 6-8 timer i stuetemperatur 19-22 grader. Det betyder ikke, at man ikke skal sætte mælken på køl, for mælken har naturligvis bedst af at komme på køl, ligesom alle andre fødevarer, men det betyder mere, at du ikke behøver gå i panik, hvis du ikke får sat mælken på køl med det samme, fordi den lille pludselig vågner, skal skiftes osv. og så pludselig et par timer senere ser du mælken stå på bordet ... så er mælken god nok stadig væk og kan blive sat på køl :o)
Jeg håber mine tanker hjælper lidt videre på vej, og at du får den hjælp du har brug for - stort knus herfra og rigtig god efterårsferie, hvis I holder det :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske