Svar: Amme- og soverytme
29. september 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Marianne
Det er helt rigtigt som du skriver, at der lige nu sker rigtig meget med din lille drengs udvikling og at det sagtens kan være der, der spiller ind på hans soverytme lige nu. Det ændrer dog ikke på at det er udmærket at forsøge at have en vis rytme og du må meget gerne forsøge at arbejde med en plan som lyder at han skal sove 3 gange dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen/først på aftenen.
Han vil sandsynligvis ikke kunne holde sig vågen i mere end et par timer mellem hver lur, så skal han have mad og puttes igen. Du skal i den forbindelse også medtænke:
1. At han lige nu måske gennemgår et appetitspring, hvor han har behov for at spise hyppigt for at få din mælkemængde sat op
2. At han lige nu er så optaget af verden, at han måske ikke helt kan koncentrere sig godt nok ved brystet, bliver lidt frustreret, afviser lidt mere end han behøver, lader sig forstyrre og derfor stopper med at spise inden han egentlig helt har fået nok.
Det kan derfor være en rigtig god idé at du i øjeblikket lægger ham til så meget som muligt og at du forsøger at holde ham koncentreret, spise godt og effektivt, når han ligger ved brystet. Du må meget gerne forsøge at køre en rutine, hvor han ammes fra det ene bryst, spiser godt og effektiv der, skiftes og vågner lidt op til dåd igen og tilbydes modsatte bryst. Først herefter kan han evt. få en sut, og kan puttes til lur. Så sover han et par timer, vågner op og I starter forfra med amning fra begge bryster evt. med skiftning, bøvsning, leg osv imellem og han puttes igen - huske en vågenperiode på et par timer.
Gennemsnitligt vil hans 3 lure i løbet af dagen måske vare 5-6 timer og om natten vil han sove ca 10 timer - altså ca 15-16 timer i døgnet, naturligvis afbrudt af natamning. Alt efter hvad tidspunkter han sover på om dagen, vil hans tidspunkt for putning om aftenen variere, men jeg håber at dette giver dig en lille rettesnor og hjælper lidt videre.
Med hensyn til øvelser og udvikling, så er det vigtigste for ham fortsat at pludre i dialog med dig og bruge sig selv i samvær med dig. Du må gerne lave små øvelser med ham, hvor du cykler med hans ben og hjælper ham med at trille. Han skal ligge på maven hver dag og du kan hjælpe ham til dette, ved f.eks. at lægge en lille pude under hans brystkasse. Brug også et spejl foran ham eller læg ham på puslepuden og sæt dig på hug foran puden, så I har kontakten der.
Det er vigtigt at du er opmærksom på ikke at putte ham for tidligt, men først at putte ham, når han viser behov for søvn ellers er det du risikerer at han powernapper for meget og ikke rigtig får sovet godt nok og dybt nok.
Jeg håber ovenstående hjælper dig videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske