Svar: Amme- og soverytme

29. september 2008

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Marianne

Det er helt rigtigt som du skriver, at der lige nu sker rigtig meget med din lille drengs udvikling og at det sagtens kan være der, der spiller ind på hans soverytme lige nu. Det ændrer dog ikke på at det er udmærket at forsøge at have en vis rytme og du må meget gerne forsøge at arbejde med en plan som lyder at han skal sove 3 gange dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen/først på aftenen.

Han vil sandsynligvis ikke kunne holde sig vågen i mere end et par timer mellem hver lur, så skal han have mad og puttes igen. Du skal i den forbindelse også medtænke:

1. At han lige nu måske gennemgår et appetitspring, hvor han har behov for at spise hyppigt for at få din mælkemængde sat op
2. At han lige nu er så optaget af verden, at han måske ikke helt kan koncentrere sig godt nok ved brystet, bliver lidt frustreret, afviser lidt mere end han behøver, lader sig forstyrre og derfor stopper med at spise inden han egentlig helt har fået nok.

Det kan derfor være en rigtig god idé at du i øjeblikket lægger ham til så meget som muligt og at du forsøger at holde ham koncentreret, spise godt og effektivt, når han ligger ved brystet. Du må meget gerne forsøge at køre en rutine, hvor han ammes fra det ene bryst, spiser godt og effektiv der, skiftes og vågner lidt op til dåd igen og tilbydes modsatte bryst. ...

Annonce

... Først herefter kan han evt. få en sut, og kan puttes til lur. Så sover han et par timer, vågner op og I starter forfra med amning fra begge bryster evt. med skiftning, bøvsning, leg osv imellem og han puttes igen - huske en vågenperiode på et par timer.

Gennemsnitligt vil hans 3 lure i løbet af dagen måske vare 5-6 timer og om natten vil han sove ca 10 timer - altså ca 15-16 timer i døgnet, naturligvis afbrudt af natamning. Alt efter hvad tidspunkter han sover på om dagen, vil hans tidspunkt for putning om aftenen variere, men jeg håber at dette giver dig en lille rettesnor og hjælper lidt videre.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Med hensyn til øvelser og udvikling, så er det vigtigste for ham fortsat at pludre i dialog med dig og bruge sig selv i samvær med dig. Du må gerne lave små øvelser med ham, hvor du cykler med hans ben og hjælper ham med at trille. Han skal ligge på maven hver dag og du kan hjælpe ham til dette, ved f.eks. at lægge en lille pude under hans brystkasse. Brug også et spejl foran ham eller læg ham på puslepuden og sæt dig på hug foran puden, så I har kontakten der.

Det er vigtigt at du er opmærksom på ikke at putte ham for tidligt, men først at putte ham, når han viser behov for søvn ellers er det du risikerer at han powernapper for meget og ikke rigtig får sovet godt nok og dybt nok.

Jeg håber ovenstående hjælper dig videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Amning og sex

Når du ammer og dit bryst er fyldt med mælk, så vil det være helt naturligt at brystet lækker eller direkte sprøjter med mælk, hvis du bliver seksuelt stimuleret.

Brysterne kan også være følsomme på en anden måde, end hvis du ikke ammer. De kan være mere ømme og mere spændte, brystvorterne kan også gøre ondt.

Det er heller ikke unormalt at man oplever brystet meget anderledes, når det pludselig tjener som næringskilde for ens barn. Nogle kvinder (og også mænd)...

Læs mere i Babylex

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej

Så er Viggas mor på banen igen og sidder her med smil på læben og tænker over at du fik ret igen..... du har en fantastisk brevkasse og jeg ville være helt lost uden den :))

Tak for en dejlig brevkasse og undskyld jeg ikke kan gøre mine breve kortere :))

Med venlig hilsen
Viggas mor