Brev:
Amme- og soverytme
29. september 2008
Alder:
2 mdr.
Amme- og soverytme
Hej Helen
Jeg har en søn på næsten 10 uger. Indledningsvis kan jeg fortælle, at han vejer 6,2 kg og er 64 cm (ved fødsel 4,4 kg og 55 cm). Lige siden fødslen har både sundhedsplejerske og læge bemærket, at han er en meget bevidst dreng.
Fra han var 14 dage gammel, begyndte han at græde meget – især om aftenen. Vi har gået til både kiropraktor og zoneterapeut med ham, og det har til dels også hjulpet på skrigeturene.
Mit spørgsmål drejer sig om hans amme- og soverytme. Hvis vi tager i dag som eksempel, er det forløbet således:
Sover fra 19.45 – 03.00
Ammer fra 03.00 – 03.15
Sover til kl. 03.25 - 7.00
Ammer 07.00-07.10
Sover 07.45-08.45
Ammer 09.00 – 09.10
Sover 09.50-10.45
Ammer 11.00-11.10
Sover 12.00-13.25
Ammer 13.30-13.40
Sover 14.30-15.55
Ammer 16.00-16.10
Sover 17.05-17.40
Ammer 18.25-18.30
Ammer 19.15-19.35
Sover 19.45-?
Om natten er det ikke noget problem at få ham til at sove. Jeg lægger ham vågen i liften – han mosler rundt i 10 min og falder i søvn. Om dagen og aften er han derimod ikke så glad for at skulle sove. Som du kan se, kan han ikke være vågen så længe ad gangen. Allerede når der er gået 50 minutter gaber han første gang. Når han har gabt to gange tilbyder jeg ham brystet igen, men i dag har han faktisk afvist alle gange.
Når jeg lægger ham i barnevognen om dagen begynder han at græde. Jeg triller ham indtil, at han er faldet til ro, så slipper jeg, og han falder derefter selv i søvn. Nogle gange er jeg dog nødt til at trille ham i søvn. Vi havde ellers en god periode, hvor jeg kunne lægge ham uden gråd. Det er som om han har svært ved at falde til ro. Som du kan se, sover han ikke så længe ad gangen om dagen. Nogle dage tager han måske en længere lur midt på dagen på 2-3 timer. Hver gang han vågner, prøver jeg at trille ham for eventuelt at hjælpe ham videre i søvnfaserne – uden held i dag. Er det ok, at han ikke sover længere ad gangen? Og er ammerytmen acceptabel?
Til aften prøvede jeg at lægge ham i barnevognen 18.40, for han var tydeligvis træt. (fra 17.40 – 18.25 lagde han blot og hyggede sig på legetæppet). Han skreg dog helt vildt, så i stedet tog jeg ham op og lagde ham på maven på min arm (har læst, at du anbefaler dette for, at de kan falde til ro). Han græd lidt en gang i mellem og kl. 19 tog vi ham i bad. Som du kan se, ammede vi en 20 minutters tid, hvor han græd lidt.
Skal vi arbejde lidt mere på, at han får en lur om aftenen?
Nogle aftener lykkes det at få ham til at sove 15-30 minutter, og der sover han så først 20.00. Nogle aftener prøver jeg at lægge ham flere gange, hvor han begynder at græde, så tager jeg ham op. Skal jeg lade være med at tage ham op igen? Jeg har prøvet at lade være, og så skriger han bare videre.
Kan hans søvn problemer i løbet af dagen eventuelt skyldes, at han er overstimuleret. Hvordan kunne hans ”vågentid” eventuelt se ud, så han bliver stimuleret men ikke overstimuleret? Aldersmæssigt er han vel i gang med sit 3. tigerspring, hvor han får rumfornemmelsen - kan jeg eventuelt afhjælpe dette ved nogle øvelser?
Mange hilsner
Marianne