Svar: Amning, flaske og gylp
28. september 2008
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
Tillykke med lillesøster, det lyder som om at I klarer det rigtig fint alle sammen og det er helt rigtigt, at det lige tager lidt tid at komme ind i de nye rutiner og vende sig til at I nu er en familie på fire:o)
Med hensyn til sut i munden hos storesøster og svært ved at høre, hvad hun siger, så synes jeg ikke der er spor i vejen for at I opfordrer hende til at tage sutten ud af munden, når hun taler med jer. Det er ikke at stille store krav. I kan sagtens sige "hov skat, tage lige sutten ud, så kan mor bedre høre hvad du siger ..." det vil være rigtig fint at gøre det.
Du har ganske givet ret i at lillesøster lige nu er igang med at sætte mælkemængden lidt op og det er derfor hun melder sig så hyppigt. Hun lyder også sulten, hvis hun efter amning sluger 70ml og jeg kan godt forstå at hun har sovet godt bag efter. Der er dog altid en tendens til at børn overspiser lidt når de får flaske og det kan derfor sagtens være derfor at hun efterfølgende har kastet op - hun har simpelthen drukket lidt for meget.
Det kan dog også være en reaktion på at få erstatning, som hendes mave skal nedbryde på en lidt anden måde end modermælk og hvis du vælger at supplere med lidt erstatning, så giv hende ikke alt for meget af gangen, så hendes mave måske bedre kan følge med.
Det at du har ammet så hyppigt som du har, burde allerede efter 1½ døgn øge din mælkemængde. At hun gylper meget i forbindelse med amning, kan derfor også skyldes at hun lige nu får lidt ekstra - mere end hun lige umiddelbart kan rumme.
Det er helt normalt at man producerer mere i det ene bryst end i det andet. Der er forskel på vores bryster og sådan er det bare. Men du kan godt forsøge om du ved at lægge lidt hyppigere til venstre bryst, evt. amme i forskellige ammestillinger, kan øge din mælkemængde lidt der. Det kan sagtens være, men det er som sagt normalt at du producere lidt mere i det ene bryst end i det andet:o)
Hvorvidt det er dumt at give flaske en gang imellem, afhænger helt af hvordan du har det bedst. Det er for mig vigtigst at jeres familie fungerer som en helhed og at I alle trives. Derfor kan det nogle gange være godt givet ud, at supplere med en flaske, fordi det giver overskud til andre ting og fordi far i den situation også nogle gange kan tage over.
Man skal dog altid vide, at produktionen af mælk afhænger af efterspørgsel og det betyder at når man går ind og giver flaske og din datter derfor ikke efterspørger brystet, så vil din produktion meget hurtigt kunne blive nedsat. Skal man give flaske er det derfor en god idé at amme først og så supplere med lidt mme efterfølgende og ikke erstatte en amning med flaske. Igen så også et spørgsmål om ikke at fylde hende så meget at hun sover så længe at hun også springer næste amning over, fordi det jo vil nedsætte din mælkemængde yderligere ... :o)
Jeg håber alle mine tanker hjælper dig videre på vej og endnu engang tillykke med familieforøgelsen:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske