Amning, flaske og gylp

28. september 2008

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Amning, flaske og gylp

Kære Helen

Vi har fået datter nummer to for fire uger siden.

Vi har en datter i forvejen på 21 måneder. Hun har modtaget lillesøster rigtig fint. Hun er meget interesseret i at røre og snakke med hende. I stor udstrækning får hun lov til at have ubegrænset adgang til lillesøster - vi vil helst ikke have, at hun føler, at hun ikke må være med. Vi er selvfølgelig altid i nærheden, når de to er sammen, så vi kan gribe ind, hvis det bliver for voldsomt. Men jeg synes, at hun er god til at være forsigtig. Så forsigtig man nu kan være, når man er 21 måneder.

Der har selvfølgelig været et par situationer, hvor hun tydeligvis har syntes, at nu var det bare for meget og er brændt sammen - især i forbindelse med amningen. Vi prøver, at hjælpe hende så godt vi kan. Om morgenen vil storesøster ofte gerne mades, når hun skal have sin havregrød. Det går vi med på. Hun efterspørger også meget sin sut, når hun er herhjemme. I vuggestuen har hun den næsten kun, når hun skal sove, men herhjemme bruger hun den rigtig meget. Jeg synes, at det er lidt irriterende, og det er også svært at høre, hvad hun siger, når sutten er i munden, men vi er blevet enige om, at vi ikke vil tvinge hende nu. Men måske tage anti-sutte-kampen om et halvt års tid, eller hvordan det nu passer ...

Annonce

... bedst.

Det har været lidt en proces denne gang, at få amningen til at fungere, og jeg synes stadig, at det indimellem giver lidt problemer. Jeg har fået meget god støtte af vejledning af vores sundhedsplejerske, og det har været rigtig godt. Jeg vil gerne amme de anbefalede 6 måneder, men hverdagen skal jo også fungere.

Lørdag søgte den lille brystet rigtig meget (ca. hver anden time dagen igennem). Hun havde også meldt sig 3 gange i løbet af natten. Jeg tænkte, at det måske var appetitspring, men lørdag aften var jeg bare så træt og fornemmede, at der bare ikke rigtig var noget i brysterne, og jeg orkede ikke at sidde og amme hele natten. Så jeg tog den lette løsning, og pigen fik en flaske inden sengetid. Hun fik allomin 1 og drak vel 70 ml. efter, at jeg havde ammet hende. Hun sov da også 6 timer efter flasken, så jeg fik lidt ro. Men i dag søndag har hun gylpet rigtig meget. 3 gange i dag har hun gylpet helt eksplosivt efter amning.

Kan det have noget at gøre med den flaske hun fik lørdag aften? Er det helt dumt at give en flaske engang i mellem?

Jeg synes, at mit højre bryst er meget mere effektivt end det venstre. Sådan havde jeg det også, da jeg ammede min ældste datter.

Er det normalt? Kan man gøre noget for at få det venstre lidt op i omdrejninger?

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Vuggedød - uventet spædbarnsdød

Den egentlige årsag til vuggedød eller pludselig spædbarnsdød kendes ikke. Men man ved, at der er visse faktorer, som har betydning. i 1980erne døde over 100 spædbørn hvert år uventet under søvn og siden 1990erne er antallet faldet drastisk. I dag er det under 10 børn om året i Danmark, der rammes af vuggedød.

Faldet i vuggedød skyldes i høj grad følgende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen:

1. Læg altid barnet til at sove på ryggen. Hvis barnet sover på maven, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.