Brev:
Amning, flaske og gylp
28. september 2008
Alder:
1 mdr.
Amning, flaske og gylp
Kære Helen
Vi har fået datter nummer to for fire uger siden.
Vi har en datter i forvejen på 21 måneder. Hun har modtaget lillesøster rigtig fint. Hun er meget interesseret i at røre og snakke med hende. I stor udstrækning får hun lov til at have ubegrænset adgang til lillesøster - vi vil helst ikke have, at hun føler, at hun ikke må være med. Vi er selvfølgelig altid i nærheden, når de to er sammen, så vi kan gribe ind, hvis det bliver for voldsomt. Men jeg synes, at hun er god til at være forsigtig. Så forsigtig man nu kan være, når man er 21 måneder.
Der har selvfølgelig været et par situationer, hvor hun tydeligvis har syntes, at nu var det bare for meget og er brændt sammen - især i forbindelse med amningen. Vi prøver, at hjælpe hende så godt vi kan. Om morgenen vil storesøster ofte gerne mades, når hun skal have sin havregrød. Det går vi med på. Hun efterspørger også meget sin sut, når hun er herhjemme. I vuggestuen har hun den næsten kun, når hun skal sove, men herhjemme bruger hun den rigtig meget. Jeg synes, at det er lidt irriterende, og det er også svært at høre, hvad hun siger, når sutten er i munden, men vi er blevet enige om, at vi ikke vil tvinge hende nu. Men måske tage anti-sutte-kampen om et halvt års tid, eller hvordan det nu passer bedst.
Det har været lidt en proces denne gang, at få amningen til at fungere, og jeg synes stadig, at det indimellem giver lidt problemer. Jeg har fået meget god støtte af vejledning af vores sundhedsplejerske, og det har været rigtig godt. Jeg vil gerne amme de anbefalede 6 måneder, men hverdagen skal jo også fungere.
Lørdag søgte den lille brystet rigtig meget (ca. hver anden time dagen igennem). Hun havde også meldt sig 3 gange i løbet af natten. Jeg tænkte, at det måske var appetitspring, men lørdag aften var jeg bare så træt og fornemmede, at der bare ikke rigtig var noget i brysterne, og jeg orkede ikke at sidde og amme hele natten. Så jeg tog den lette løsning, og pigen fik en flaske inden sengetid. Hun fik allomin 1 og drak vel 70 ml. efter, at jeg havde ammet hende. Hun sov da også 6 timer efter flasken, så jeg fik lidt ro. Men i dag søndag har hun gylpet rigtig meget. 3 gange i dag har hun gylpet helt eksplosivt efter amning.
Kan det have noget at gøre med den flaske hun fik lørdag aften? Er det helt dumt at give en flaske engang i mellem?
Jeg synes, at mit højre bryst er meget mere effektivt end det venstre. Sådan havde jeg det også, da jeg ammede min ældste datter.
Er det normalt? Kan man gøre noget for at få det venstre lidt op i omdrejninger?