Svar: Spiser dårligt om dagen

20. september 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Dorthe

Velkommen til, dejligt at du nu har fået lyst til at skrive til mig selv :o)

Det lyder som om at Andreas trives rigtig godt med skemaden, han gylper mindre med indtag af dette og han spiser gode store portioner - man kan her diskutere om han mængde mæssigt skal sættes lidt ned, netop for at give lidt mere plads til mælk i maven ...

Jeg får også fornemmelsen af at han er en dreng, der er rigtig meget opmærksom på verden, på hvad der sker, hvad I laver osv. og måske derfor har rigtig svært ved at koncentrere sig om at spise ved brystet. Det vil derfor være en rigtig god idé, hvis du kunne forsøge at hjælpe ham med at holde fokus på brystet og på det at spise i løbet af dagen - så mælkeindtaget er om dagen og ikke så meget om natten.

Det kan nogle gange lykkes ved at lave samme rutine om dagen, som I har om natten. Det vil sige, at hvis du plejer at ligge ned og amme om natten, så kan du med fordel trække gardinerne for og amme ham liggende i sengen. At ligge i et køligt soveværelse, dæmpet belysning osv. kan nogle gange gøre at barnet spiser bedre.

Det lyder også umiddelbart som om at du har godt med mælk. Han har ...

Annonce

... taget fint på, har fordoblet sin fødselsvægt allerede osv. og det kan godt tænkes at du har rigtig meget mælk til ham. Måske vil det derfor være nok for ham at blive ammet 5 gange dagligt og en plan kunne se således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre

Formiddag 9.30-10: Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 12: Grød med frugtmos, vand af kop

Puttes til middagslur - kan tilbydes brystet, men siger han nej, så er det okay

Eftermiddag 16: Ammes

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Sover sin 3 lur

Aften 18: Grød eller grøntsagsmos, vand af kop

Ammes og puttes til natten ca 19.30, vil han ikke dette, så put ham og am ham kl. 21 eller hvornår han vågner og gerne vil have brystet og fyldes op til natten.

Sen aften/tidlig nat 23-01: Ammes x 1 efter behov.

Som du kan se er der i denne plan plads til 5 amninger og 2 gange skemad og der går tilpas lang tid imellem begge dele til at det må være muligt at sikre ham både mælk og skemad.

Du skal naturligvis holde øje med hvordan han tisser, at han har gode tunge bleer, at maven fungerer osv. som tegn på at han indtager hvad han skal.

Jeg håber ovenstående hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder