Svar: Spiser dårligt om dagen
20. september 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Dorthe
Velkommen til, dejligt at du nu har fået lyst til at skrive til mig selv :o)
Det lyder som om at Andreas trives rigtig godt med skemaden, han gylper mindre med indtag af dette og han spiser gode store portioner - man kan her diskutere om han mængde mæssigt skal sættes lidt ned, netop for at give lidt mere plads til mælk i maven ...
Jeg får også fornemmelsen af at han er en dreng, der er rigtig meget opmærksom på verden, på hvad der sker, hvad I laver osv. og måske derfor har rigtig svært ved at koncentrere sig om at spise ved brystet. Det vil derfor være en rigtig god idé, hvis du kunne forsøge at hjælpe ham med at holde fokus på brystet og på det at spise i løbet af dagen - så mælkeindtaget er om dagen og ikke så meget om natten.
Det kan nogle gange lykkes ved at lave samme rutine om dagen, som I har om natten. Det vil sige, at hvis du plejer at ligge ned og amme om natten, så kan du med fordel trække gardinerne for og amme ham liggende i sengen. At ligge i et køligt soveværelse, dæmpet belysning osv. kan nogle gange gøre at barnet spiser bedre.
Det lyder også umiddelbart som om at du har godt med mælk. Han har taget fint på, har fordoblet sin fødselsvægt allerede osv. og det kan godt tænkes at du har rigtig meget mælk til ham. Måske vil det derfor være nok for ham at blive ammet 5 gange dagligt og en plan kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre
Formiddag 9.30-10: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød med frugtmos, vand af kop
Puttes til middagslur - kan tilbydes brystet, men siger han nej, så er det okay
Eftermiddag 16: Ammes
Sover sin 3 lur
Aften 18: Grød eller grøntsagsmos, vand af kop
Ammes og puttes til natten ca 19.30, vil han ikke dette, så put ham og am ham kl. 21 eller hvornår han vågner og gerne vil have brystet og fyldes op til natten.
Sen aften/tidlig nat 23-01: Ammes x 1 efter behov.
Som du kan se er der i denne plan plads til 5 amninger og 2 gange skemad og der går tilpas lang tid imellem begge dele til at det må være muligt at sikre ham både mælk og skemad.
Du skal naturligvis holde øje med hvordan han tisser, at han har gode tunge bleer, at maven fungerer osv. som tegn på at han indtager hvad han skal.
Jeg håber ovenstående hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske