Spiser dårligt om dagen

20. september 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Spiser dårligt om dagen

Kære Helen,

Tusind tak for en god brevkasse, som jeg nu har meldt mig ind i.

Jeg har en søn på 4½ måned, Andreas, der trives er glad og udvikler som han skal. Dog har jeg nogle problemer med amning og nattesøvn, som så mange andre. Håber du kan hjælpe mig.

Andreas begyndte for en måned siden at sove dårligt om natten og vågne meget ofte for at spise. Jeg blev enig med min sundhedsplejerske om at introducere den første grød.

Det har nu ikke løst problemet. Status er at han spiser grød morgen og aften ca. 1 dl pr. gang, og det går faktisk rigtig fint. Problemet er at han stort set ikke vil ammes hele dagen.

I dag blev han ammet kl. 5.30 og jeg kunne først amme ham igen kl. 12., og der tog han ikke ret meget. Anbefalingerne med at give dem skemad og amme dem bagefter er helt umuligt for mig.

Jeg har prøvet at malke ud og give ham mælk af flaske, men det er det samme, det vil han heller ikke tage. Om aftenen spiser han grød ved 18 tiden og så forsøger jeg selvfølgelig at amme ham inden han skal puttes kl. 19.30, men det er stadig med skrig og skrål og nogen gange ...

Annonce

... må jeg opgive at få mælk i ham. Så vågner han tilgengæld tidligt på aftenen og tager et stort måltid og igen 1-2 gange senere på natten, men de sidste måltider på natten er heller ikke ret store. Jeg er derfor bekymret for om han får nok mælk, og lidt træt af at han indtager den største mælkemængde om natten.

Det skal siges at han er og har været meget plaget af gylp, og jeg kan mærke når han spiser meget stresset ved amningen, så er det ofte fordi han så efterfølgende vil gylpe meget. Det er meget varierende med gylpen, nogle dage gylper han slet ikke og andre dage står det ud i stråler. Det har hjulpet lidt at give ham grød, det giver ikke lige så meget gylp.

Hvordan får jeg en god rytme i amningen igen - også om dagen?

Jeg skal lige huske at sige at han ca. vejer 7 kg nu og er 68 cm lang. Han har fordoblet sin fødselsvægt fra fødslen. Han virker ellers som en glad dreng, men har i takt med at madningen er blevet mere besværlig også blevet hurtigere sur og græder mere end tidligere.

Håber du kan give mig nogle idéer til, hvad jeg kan gøre.

Med venlig hilsen
Dorthe

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Bleudslæt

Bleudslæt ses som rødme på numsen. Det kan være små røde pletter, men det kan også være store røde skjolder på huden. Der kan gå hul og komme sår, hvis det er rigtig slemt.

Bleudslæt opstår ofte, hvis barnet har haft en ble på for længe, der har været for våd af tis eller afføring. Det er syren i urin og afføring, der så ødelægge barnets hud. Børn kan også blive røde i numsen i forbindelse med diarré, hvor man måske ikke når at opdage at barnet har noget i bleen og derfor ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine altid venlige svar - de giver os noget at tænke over - og lidt ro til det bekymrede moderhjerte ...

Mor til Magnus 15 måneder