Svar: Ammestop og vedvarende forkølelse
18. september 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Stella
Min umiddelbare tanke er at du både kan amme og give flaske, og ender det så med at din mælkemængde helt forsvinder og flasken tager over, så er det sådan og det er helt fint. Den mælk din dreng får hos dig er jo god så længe den er der og jeg mener bestemt at du skal prøve at gøre begge dele og så lade udtrapningen ske stille og roligt mere eller mindre af sig selv.
Det vil være rart både for din dreng og dig og din krop vil også bedre kunne følge med. Det er fint at du er begyndt med skemad og jeg tænker at det på sigt vil hjælpe dig til en nogenlunde fast rytme for dagen, hvor din dreng også sover på mere faste tidspunkter, ligesom han skal spise skemad, ammes og have flaske på faste tider.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen: Amning/flaske
Formiddag: Amning/flaske og puttes til formiddagslur, som er dagens 1. lur
Frokost: En portion grød, evt. med frugtmos, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til middagslur, dagens 2. lur
Eftermiddag: Amning/flaske
Puttes til 3. lur
Aften: En portion grød eller grøntsagsmos, vand af kop.
Amning/flaske og puttes til natten
Sen aften/Nat: Amning/flaske 1-2 gange. Børn i 4 måneders alderen har ofte behov for mælk både kl. 00, 03 og 06 ...
år man gerne vil trappe ud af amning, så foregår det ved at man erstatter en amning med flaske. Det vil sige at du tilbyder din dreng en flaske på det tidspunkt, hvor du normalt ville amme og det vil ofte være sådan at du trapper ned over flere dage. Hvis du f.eks. ammer 4 gange dagligt og giver flaske 2 gange dagligt, så vil du trappe ned ved at amme 3 gange dagligt og give flaske 3 gange, amme 2 gange dagligt og give flaske 4 gange dagligt osv. indtil du tilsidst er helt overgået til flaske.
Jeg vil anbefale dig at du ammer, når du mærker at du har mælk og amningen kan fungerer. Der er ikke grund til at erstatte amninger med flaske, når du har mælk. Men på de tidspunkter, hvor du så oplever at mælken mangler, så tilbyder du flaske i stedet. På den måde vil din mælkemængde naturligt stille og roligt nedsættes og behovet for flaske blive større, men det vil gå roligt, så I begge har en mulighed for at følge med.
Hvis han stadig er meget forkølet, så kan du med fordel dryppe hans næse med lidt saltvand, som du køber på apoteket. Det er vigtigt at han kan trække vejret gennem næsen, når han spiser, ellers kan det være årsagen til at han afviser brystet mere end om der er mælk eller ej. Det vil også være fint at bruge en næsesuger, da han ikke kan puste næse og så skal du være opmærksom på at lægge ham, så han ligger lidt højere med hovedet, når han sover. Du kan lægge en lille pude eller f.eks. et ringbind ind under madrassen i hovedenden. Han må ikke sove med hovedpude, så det skal være under madrassen, så hele madrassen bliver let eleveret.
Rigtig meget held og lykke med det:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske