Brev:
Ammestop og vedvarende forkølelse
18. september 2008
Alder:
4 mdr.
Ammestop og vedvarende forkølelse
Hej Helen.
Jeg har også været glad for at læse dine svar hidtil og forsøger nu med et spørgsmål selv.
Jeg har en dreng på 4½ måned, som har været meget mild og glad hele tiden. Han har taget godt på og vejer nu omkring 8,5 kg og har generelt en ret stor appetit.
Jeg har ammet ham fuldt ud til for to uger siden. Han blev forkølet for ca 4 uger siden med meget stoppet næse og har tilsyneladende i den forbindelse spist mindre, og for to uger siden vågnede jeg op en morgen uden mælk i brysterne. Jeg havde indtil da kæmpet lidt nogle aftenener med at gøre ham helt tilfreds. Han havde altså åbenbart sat produktionen helt ned. Han havde også tabt sig - dog ikke meget.
I samråd med min sundhedsplejerske gik vi derfor i gang med grød, mos og flaske (mme). Han var ikke glad for flasken, men det lykkedes at få lidt i ham (han gnasker mere, end han sutter), og når vi gav ham grød og så lidt flaske, kunne han til sidst blive helt mæt ved brystet.
Efter en uge kom mælken tilbage, og så droppede vi flasken. Han er ret glad for både grød og mos, og vi giver ham nogle gange op til 1,5 dl - han siger selv fra deromkring eller tidligere. Maven fungerer fint!
Nu er der så gået en uge til, og mælkeproduktionen er simpelthen så ustabil. For nogle dage siden havde jeg helt overspændte bryster og nu har jeg pludselig igen ikke nok, og der går mange timer før, der er fyldt op. Selv om morgenen er brysterne ikke fyldt.
Jeg er derfor ret frustreret over hele tiden at være bange for, at der ikke er nok, og overvejer derfor at trappe helt ned med amning og gå over til flaske.
Jeg tænker, at han har fået nok modermælk til at klare sig, men på den anden side synes jeg selv, at det er superhyggeligt at amme, og jeg er ærgerlig ved tanken om at skulle stoppe helt. Desuden er det noget mere praktisk at amme ift at gå helt over til flaske.
Han har aldrig haft en helt stabil rytme om dagen (om natten sover han i øjeblikket helt op til 8 timer i træk). Nogle gange sover han 2*45 minutter på en hel dag og andre gange sover han flere timer ad gangen og flere gange om dagen.
Jeg tror derfor selv, at mælken svigter, fordi han ammer så ustabilt på grund af, at han sover ustabilt, og fordi han nogle gange spiser meget grød/mos og andre gange kun lidt. Mon ikke?
Jeg vil derfor høre dig, om der er nogen gode måder at komme igennem nedtrapningen på?
Hilsen Stella