Ammestop og vedvarende forkølelse

18. september 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Ammestop og vedvarende forkølelse

Hej Helen.

Jeg har også været glad for at læse dine svar hidtil og forsøger nu med et spørgsmål selv.

Jeg har en dreng på 4½ måned, som har været meget mild og glad hele tiden. Han har taget godt på og vejer nu omkring 8,5 kg og har generelt en ret stor appetit.

Jeg har ammet ham fuldt ud til for to uger siden. Han blev forkølet for ca 4 uger siden med meget stoppet næse og har tilsyneladende i den forbindelse spist mindre, og for to uger siden vågnede jeg op en morgen uden mælk i brysterne. Jeg havde indtil da kæmpet lidt nogle aftenener med at gøre ham helt tilfreds. Han havde altså åbenbart sat produktionen helt ned. Han havde også tabt sig - dog ikke meget.

I samråd med min sundhedsplejerske gik vi derfor i gang med grød, mos og flaske (mme). Han var ikke glad for flasken, men det lykkedes at få lidt i ham (han gnasker mere, end han sutter), og når vi gav ham grød og så lidt flaske, kunne han til sidst blive helt mæt ved brystet.

Efter en uge kom mælken tilbage, og så droppede vi flasken. Han er ret glad for både grød og mos, og vi giver ham nogle gange op til 1,5 dl - han siger selv fra deromkring eller tidligere. Maven fungerer fint!

Nu er der så gået en ...

Annonce

... uge til, og mælkeproduktionen er simpelthen så ustabil. For nogle dage siden havde jeg helt overspændte bryster og nu har jeg pludselig igen ikke nok, og der går mange timer før, der er fyldt op. Selv om morgenen er brysterne ikke fyldt.

Jeg er derfor ret frustreret over hele tiden at være bange for, at der ikke er nok, og overvejer derfor at trappe helt ned med amning og gå over til flaske.

Jeg tænker, at han har fået nok modermælk til at klare sig, men på den anden side synes jeg selv, at det er superhyggeligt at amme, og jeg er ærgerlig ved tanken om at skulle stoppe helt. Desuden er det noget mere praktisk at amme ift at gå helt over til flaske.

Han har aldrig haft en helt stabil rytme om dagen (om natten sover han i øjeblikket helt op til 8 timer i træk). Nogle gange sover han 2*45 minutter på en hel dag og andre gange sover han flere timer ad gangen og flere gange om dagen.

Jeg tror derfor selv, at mælken svigter, fordi han ammer så ustabilt på grund af, at han sover ustabilt, og fordi han nogle gange spiser meget grød/mos og andre gange kun lidt. Mon ikke?

Jeg vil derfor høre dig, om der er nogen gode måder at komme igennem nedtrapningen på?

Hilsen Stella

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.