Svar: Spiser kun 5 gange dagligt

17. september 2008

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Cille

Tillykke med den lille pige:o)

Det er meget vigtigt at din datter ikke sover op til 8 timer af gangen, det er alt for længe for sådan en lille størrelse. Det er vigtigt at du lægger hende til brystet hver 3-4 time døgnet rundt, således at hun ammes 6-8 gange i døgnet. Det gør ikke noget, hvis hun om natten sover 4-5 timer - det kan I begge have behov for, men om dagen skal hun så nogle gange spise med kun 2-3 timers mellemrum, ellers kommer hun til at mangle mad.

Det er derfor vigtigt at du ikke lader din datter sove for længe om dagen og det er vigtigt at du lægger hende til brystet, også selvom hun ikke viser tegn på at ville die. Du kan evt starte med at skifte hende, så hun vågner lidt op til dåd og så lægge hende til brystet derefter.

Det er også vigtigt at du ikke tilbyder hende sut, før du er sikker på at hun har spist hos dig og er godt mæt. Sutten må kun gives, når hun skal sove og lige har spist - den må ikke gives dagen igennem og du må f.eks. ikke bruge den på puslebordet, når du skifter hende og hun er ked af det. Hun bruger alt for meget energi på at die på sutten uden at få noget mælk og når hun så lægges til brystet har hun ikke kræfter nok til at spise, hvad hun egentlig har behov for.

Hun er endnu ikke over sin fødselsvægt og derfor er det meget ...

Annonce

... vigtigt at du sørger for at hun får mad nok hos dig. Derfor skal hun ammes betydeligt mere end hun bliver lige nu og du skal skære meget ned for brug af sut. Jeg håber du har en aftale om en ny vægtkontrol hos sundhedsplejersken ...?

Med hensyn til dine smerter og sår på brystet, så er det vigtigt at det bliver tjekket, hvorvidt hun dier korrekt. Sår på brystvorterne skyldes ofte at barnet ikke har rigtig fat og det betyder at hun ikke arbejder rigtigt ved brystet og derfor kan få svært ved at få mælken ud, hvilket vil være problematisk i forhold til hendes vægtøgning og trivsel.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du skal naturligvis have pauser, hvor hun ikke ligger ved brystet. Du skal arbejde på en rytme, hvor din datter starter med at die hos dig på den side, spiser godt og effektivt der. Så skifter du hende og tilbyder hende modsatte bryst. Hun skal altså have begge bryster tilbudt ved hver amning. Derefter kan hun få en sut og blive svøbt og lagt til at sove.

Når hun så vågner, så starter du med at lægge hende til det bryst, hvor hun stoppede sidst, altså det bryst, hvor hun tog toppen. Lader hende spise rigtig godt i bund der, skifter hende og tilbyder hende modsatte bryst. Først herefter kan hun få en sut og blive puttet til næste lur.

Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.