Svar: Pumpe og amning
17. september 2008
Alder:
3 mdr.
Kære nye mor
Nogle kvinder blokerer for brystpumpen, - selvom der er mælk, så vil den bare ikke komme ud ...
Det bedste man kan gøre er at have sit barn hos sig imens, som du også har forsøgt, for at se om det kan gøre det hele lidt mere 'rigtigt'. Man kan også også forsøge med en syntocinon-spray, en hormonspray som påvirker nedløbsrefleksen. Det er på recept så det skal du tale med lægen om.
Da det går fint med at pumpe, når Daniel ligger ved det modsatte bryst, så synes jeg dog du skal holde fast i denne metode. For det første fremmer det din mælkedannelse rigtig meget, hvilket kan være et stort plus, hvis du vil til at erstatte amning med en flaske på et andet tidspunkt og for det andet, så er det praktisk at gøre det hele i en omgang .. du sparer jo også noget tid.
Ellers kan du gøre det at du forsøger at malke ud lige efter Daniel har spist hos dig eller hvis du kan få ham til at die hos dig kortvarigt, lige tage toppen, så kan du prøve med brystpumpen efterfølgende.
Nogle kvinder blokerer så meget for brystpumpen, at det hjælper at håndudmalke i stedet .. det kan du også forsøge:o)
Det kan også hjælpe at lægge et varmt omslag på brystet og massere brystet lidt, så det bliver lidt mere blødt og eftergiveligt, varmt.
Håber du hermed har fået nogle fif, held og lykke med det:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske