Brev:
Fælles aktiviteter til to børn og forskelligt indtag af mad
17. september 2008
Alder:
12 mdr.
Fælles aktiviteter til to børn og forskelligt indtag af mad
Hej Helen
Jeg skal høre om du har nogle ideer til aktiviteter for/med mine to børn - Ella på 2½ og lillebror på 1? Det er særlig når jeg har hentet dem om eftermiddagen og indtil sengetid. Jeg synes det er svært at 'beskæftige' begge på samme tid og tit ender det desværre med at Ella ser fjernsyn eller sidder for sig selv (læser, leger). Lillebror er stort set ikke i stand til at lave noget selv - og det er vel meget alderssvarende :-) Jeg håber du har nogle gode ideer til ting der kan underholde og fornøje begge!
Et andet spørgsmål: Ella er begyndt ikke at ville spise aftensmad. Hun har i store træk aldrig været den store spiser til aftensmaden, men indtil nu har vi altid siddet sammen ved bordet indtil hun har bedt om at komme ind og lege igen. Nu vil hun ikke sidde med ved bordet. Hun græder og græder og siger at hun ikke vil have aftensmad, hun vil hellere ud og lege. Vi har altid sagt til hende at hun ikke behøver at spise maden hvis hun ikke vil - det skal på tallerkenen og hun skal sidde ved bordet (ikke nogen 'tidsgrænse' - nogle gange sidder hun 5 minutter andre 20). Hvordan synes du vi bedst tackler situationen?
Jeg kan også blive lidt bekymret over det manglende madindtag, men hun virker i øvrigt til at trives, så jeg tænker at så længe hun gør det, er alt vel godt?
Med lillebror er det lidt en anden situation :-) Han SPISER så jeg er helt i chok - spiser næsten mere end mig! Er der nogen grund til at begrænse indtaget eller skal han bare spise efter appetit? Omfanget af indtaget kunne være som i går:
- 1 portion havregrød (morgenmad kl 6.30)
- 2 boller med smør og 1 banan
- 4 halve rugbrødsmadder m. pålæg
- 5 frikadeller
- ½ æble
- 1 frugtstang
- 1 riskiks
- 1½ madpandekage m. oksekød, ris og grøntsager
- 260 ml mme (putte-flaske kl. 19.30)
Han er babybuttet og en stor dreng - 57cm/4500g ved fødslen og jeg vil tro omkring 82 cm og 12 kg nu.
Glæder mig til at høre dit svar!