Svar: Ammes hver 2 time hele natten
12. september 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Camilla
Det kan sagtens tænkes at Alexander ikke helt får spist nok i løbet af dagen hos dig. Han er så stor nu at han hurtigt bliver forstyrret og naturligt er mere interesseret i andre ting i løbet af dagen og for at indhente sit mælkebehov er han naturligt så nødt til at søge brystet hele natten. Her kan han samtidig også bedre koncentrere sig, for her er ro og din mælk flyder let til om natten, fordi du her producerer mere af det mælke-stimulerende hormon og samtidig også selv slapper mere af ...
Det vil derfor være rigtig godt, hvis du kunne få ham til at spise lidt mere effektivt fra brystet i løbet af dagen og se om ikke du også i løbet af morgen, formiddag og til middag, kan få ham til at spise fra begge sider. Læg en skiftning ind imellem amningerne og forsøg om du i nogle dage kan amme ham to gange imellem hver lur, så du starter med at amme ham, når han vågner, skifter ham, pludrer, leger osv. og så ammer ham fra modsatte bryst inden han så skal sove igen.
På den måde får du fyldt ham ekstra op og du får samtidig stimuleret til lidt mere mælk. På den måde burde du kunne trække tiden mellem amningerne om natten lidt, så han der sover et lidt længere stræk ...
Hvis det ikke lykkes at mætte ham ved at følge ovenstående, så kunne det godt lyde som om at han har behov for lidt mere skemad og måske en større flaske inden natten eller evt. sen aften ... Modermælkserstatning mætter ofte lidt mere end modermælk og da han får flaske nu, så er det helt naturligt at bibeholde denne til natten. Jeg er dog helt enig med dig i at du naturligvis skal amme ligeså længe du har lyst og kan, at han tilbydes ekstra mælk på flaske en gang i døgnet, behøver heller ikke betyde at amningen går i stykker, slet ikke med den alder han har nu :o)
Det vil også være rigtig godt, hvis du kunne prøve at putte ham tilbage i seng om aftenen, så han ikke ligger lige foran mælkebaren .. Det er helt naturligt at han søger brystet ekstra meget, når og hvis brysterne er frit tilgængelige ...:o)
Det vil i forhold til hans alder fortsat være relevant at han ammes eller får flaske, når han puttes til natten, igen omkring midnat og igen midt nat/tidlig morgen - nogle gange kan man være heldig at få 5 timers sammenhængende søvn, andre gange skal man være glad for 3-4 timer - men det vil også være relevant at forlange dette med den alder han har nu.
Prøv derfor om ikke du efter amning, kan putte ham i hans egen seng og lære ham at sove videre der.
Håber mine råd hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske