Svar: Ammes hver 2 time hele natten

12. september 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Camilla

Det kan sagtens tænkes at Alexander ikke helt får spist nok i løbet af dagen hos dig. Han er så stor nu at han hurtigt bliver forstyrret og naturligt er mere interesseret i andre ting i løbet af dagen og for at indhente sit mælkebehov er han naturligt så nødt til at søge brystet hele natten. Her kan han samtidig også bedre koncentrere sig, for her er ro og din mælk flyder let til om natten, fordi du her producerer mere af det mælke-stimulerende hormon og samtidig også selv slapper mere af ...

Det vil derfor være rigtig godt, hvis du kunne få ham til at spise lidt mere effektivt fra brystet i løbet af dagen og se om ikke du også i løbet af morgen, formiddag og til middag, kan få ham til at spise fra begge sider. Læg en skiftning ind imellem amningerne og forsøg om du i nogle dage kan amme ham to gange imellem hver lur, så du starter med at amme ham, når han vågner, skifter ham, pludrer, leger osv. og så ammer ham fra modsatte bryst inden han så skal sove igen.

På den måde får du fyldt ham ekstra op og du får samtidig stimuleret til lidt mere mælk. På den måde burde du kunne trække tiden mellem amningerne om natten lidt, så han der sover et lidt længere stræk ...

Hvis det ikke lykkes at mætte ham ved at følge ovenstående, så ...

Annonce

... kunne det godt lyde som om at han har behov for lidt mere skemad og måske en større flaske inden natten eller evt. sen aften ... Modermælkserstatning mætter ofte lidt mere end modermælk og da han får flaske nu, så er det helt naturligt at bibeholde denne til natten. Jeg er dog helt enig med dig i at du naturligvis skal amme ligeså længe du har lyst og kan, at han tilbydes ekstra mælk på flaske en gang i døgnet, behøver heller ikke betyde at amningen går i stykker, slet ikke med den alder han har nu :o)

Det vil også være rigtig godt, hvis du kunne prøve at putte ham tilbage i seng om aftenen, så han ikke ligger lige foran mælkebaren .. Det er helt naturligt at han søger brystet ekstra meget, når og hvis brysterne er frit tilgængelige ...:o)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det vil i forhold til hans alder fortsat være relevant at han ammes eller får flaske, når han puttes til natten, igen omkring midnat og igen midt nat/tidlig morgen - nogle gange kan man være heldig at få 5 timers sammenhængende søvn, andre gange skal man være glad for 3-4 timer - men det vil også være relevant at forlange dette med den alder han har nu.
Prøv derfor om ikke du efter amning, kan putte ham i hans egen seng og lære ham at sove videre der.

Håber mine råd hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Bleudslæt

Bleudslæt ses som rødme på numsen. Det kan være små røde pletter, men det kan også være store røde skjolder på huden. Der kan gå hul og komme sår, hvis det er rigtig slemt.

Bleudslæt opstår ofte, hvis barnet har haft en ble på for længe, der har været for våd af tis eller afføring. Det er syren i urin og afføring, der så ødelægge barnets hud. Børn kan også blive røde i numsen i forbindelse med diarré, hvor man måske ikke når at opdage at barnet har noget i bleen og derfor ikke...

Læs mere i Babylex

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin