Brev:
Hoste, bevægelse, opkastninger
12. september 2008
Alder:
9 mdr.
Hoste, bevægelse, opkastninger
Hej Helen
Vores Nikolai er nu 9 mdr. og jeg har lidt forskelligt, som jeg gerne vil spørge dig om.
1) Nikolai har været meget snottet og haft lidt feber. Feberen er nu ovre, men hans næse løber fortsat, men han er nu begyndt at hoste. Det er en tør hoste, og det er mest om natten eller i forbindelse med han at sover. Kan man give nogen form for hostesaft til sådan en lille mand?
2) Nikolai er en dreng, der er meget i bevægelse - han kravler rundt over alt og undersøger alt og helst det der er lidt farligt. Nogen gange bliver jeg nødt til at sætte ham i kravlegården, så jeg lige kan få lavet noget, uden hele tiden at skulle holde øje med med ham. Det har han heller ikke noget imod, men det meste af tiden ligger han på alle fire og rokker frem og tilbage, så kravlegården bevæger sig og larmer. Han kan også finde på at lave bevægelserne stående eller siddende i kravlegården, så holder han fast i tremmerne.
Ligeledes når han sidder i sin højstol og skal have mad - sidder han og slår ryggen tilbage i ryglænet - han har gjort det så meget, at der kommer små blå mærker på ryggen. Jeg vil bare høre om det er helt normalt eller om han evt. er understimuleret/overstimuleret? Ind i mellem kan kan godt sætte sig ned og kigge lidt i sin bog eller noget andet lejetøj, men kun kortvarigt så skal han videre til noget nyt.
3) Nikolai har stadig problemer med, at han kaster op. Det er ikke hverdag, men det kan godt være mange gange om ugen. Han har inden for den sidste måned fået 5 tænder på een gang - kan det give gener som opkast? Han har nu fået de 4 foreste i både over- og undermund. De har været længe på vej og det har gjort ham noget pyldre gennem den tid det har stået på. Hvad med hjørne og kindtænder er det værre for dem at få dem og hvad kan jeg i givet fald gøre for at lidre smerterne?
På forhånd tak for dine svar
Susanne