Svar: Bekymret om vægt

8. september 2008

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Maibrit

Jeg kan godt se på Valdemars kurver at han ikke er vokset helt så meget som tidligere - hverken i vægt eller længde. Samtidig er han ikke nogen stor dreng, men det behøver der ikke være noget galt med. Det betyder altså ikke så meget om man ligger på den øverste, den mellemste eller midterste kurve, - det der er vigtigt er at han ikke falder ned på kurven, men ligesom følger sin egen kurve.

Derfor synes jeg også at det er relevant at du lige nu forsøger om du kan få ham til at spise lidt hyppigere hos dig. Jeg ved at du tidligere har spurgt til hvorvidt du skulle vække ham, når han sov længere lure og det synes jeg faktisk at du skal. Han bør således ikke sove mere end 3-4 timer af gangen, så skal han have mad igen. Det vil altså være rigtig godt, hvis du kunne forsøge at få et ekstra ammemåltid ind i døgnet.

Det er meget normalt at børn i 3 måneders alderen pludselig ændrer ammerytme, de begynder at slippe brystet, interesserer sig meget mere bevidst for verden omkring sig end tidligere og det betyder også at de pludselig lader sig forstyrre under amning og derfor ikke fylder sig helt så godt som de gjorde tidligere.

Derfor ...

Annonce

... vil det være rigtig godt, hvis du i et par dage kunne forsøge at holde ham lidt mere til brystet. Gerne amme fra begge bryster som du gjorde i begyndelsen, starte fra den ene side, skifte ham og tilbyde modsatte bryst inden han så skal sove. Starte på det bryst hvor han sluttede sidst, skifte ham og tilbyde modsatte bryst inden han igen skal sove. Så du på den måde får lagt ham til og stimuleret begge bryster imellem hans søvnperioder.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis du kan få ham til at spise lidt mere hos dig, så vil det normalt ikke tage mere end 1½ døgn at øge mælkemængden og han vil atter begynde at tage lidt på. Det er ikke meget der skal til, en god tommelfingerregel lyder at børn helst skal tage mindst 200g på om ugen og Valdemar ligger lige i underkanten af dette - ca 180g ... Kan du øge din mælkemængde lidt og få et ekstra måltid i ham, så han begynder at tage måske 200-250g på så vil du se at kurven ændrer sig og atter kører lidt op.

Rigtig meget held og lykke fortsat, håber ikke du er blevet mere urolig ..? Husk at holde fast i at han jo trives og er glad, han udvikler sig fint, lige nu skal han bare lige have lidt mere mad og produktionen skal sættes lidt op :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder