Svar: Bekymret om vægt
8. september 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Maibrit
Jeg kan godt se på Valdemars kurver at han ikke er vokset helt så meget som tidligere - hverken i vægt eller længde. Samtidig er han ikke nogen stor dreng, men det behøver der ikke være noget galt med. Det betyder altså ikke så meget om man ligger på den øverste, den mellemste eller midterste kurve, - det der er vigtigt er at han ikke falder ned på kurven, men ligesom følger sin egen kurve.
Derfor synes jeg også at det er relevant at du lige nu forsøger om du kan få ham til at spise lidt hyppigere hos dig. Jeg ved at du tidligere har spurgt til hvorvidt du skulle vække ham, når han sov længere lure og det synes jeg faktisk at du skal. Han bør således ikke sove mere end 3-4 timer af gangen, så skal han have mad igen. Det vil altså være rigtig godt, hvis du kunne forsøge at få et ekstra ammemåltid ind i døgnet.
Det er meget normalt at børn i 3 måneders alderen pludselig ændrer ammerytme, de begynder at slippe brystet, interesserer sig meget mere bevidst for verden omkring sig end tidligere og det betyder også at de pludselig lader sig forstyrre under amning og derfor ikke fylder sig helt så godt som de gjorde tidligere.
Derfor vil det være rigtig godt, hvis du i et par dage kunne forsøge at holde ham lidt mere til brystet. Gerne amme fra begge bryster som du gjorde i begyndelsen, starte fra den ene side, skifte ham og tilbyde modsatte bryst inden han så skal sove. Starte på det bryst hvor han sluttede sidst, skifte ham og tilbyde modsatte bryst inden han igen skal sove. Så du på den måde får lagt ham til og stimuleret begge bryster imellem hans søvnperioder.
Hvis du kan få ham til at spise lidt mere hos dig, så vil det normalt ikke tage mere end 1½ døgn at øge mælkemængden og han vil atter begynde at tage lidt på. Det er ikke meget der skal til, en god tommelfingerregel lyder at børn helst skal tage mindst 200g på om ugen og Valdemar ligger lige i underkanten af dette - ca 180g ... Kan du øge din mælkemængde lidt og få et ekstra måltid i ham, så han begynder at tage måske 200-250g på så vil du se at kurven ændrer sig og atter kører lidt op.
Rigtig meget held og lykke fortsat, håber ikke du er blevet mere urolig ..? Husk at holde fast i at han jo trives og er glad, han udvikler sig fint, lige nu skal han bare lige have lidt mere mad og produktionen skal sættes lidt op :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske