Svar: Problemer med søvn og amning om dagen

7. september 2008

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Helle

Tak for dit brev og velkommen til, dejligt at du nu har fået lyst til selv at skrive til mig :o)

Der er ingen tvivl om at du har fået dig en rigtig sulten lille pige og det lyder faktisk som om at hun har behov for at få lidt mere mad/mælk ...

Det er helt normalt at børn omkring 12 ugers alderen bliver lidt mere grædende, pylrede, søgende. Det handler om at de i denne alder gennemgår et appetitspring, de er rent fysisk blevet så store at de har behov for at få sat mælkemængden op og netop ved at småklynke og pjevse, så bliver de lagt hyppigere til brystet og mælkemængden øges. Det er altså et helt normalt forløb, at barnet har behov for mere mælk i den alder din datter har nu.

Du skriver: "Jeg føler jo at mine bryster er meget tømte. Og med Idas mange korte lure får jeg jo slet ikke slappet af i løbet af dagen, hvilket sikker ville gavne mælke-produktionen - det er lidt en ond spiral" og her tænker jeg at du naturligvis har ret. Det er vigtigt at du får hvile og ro og det er naturligt sværere når man har to børn, end når man kun har et. Der er jo ingen tvivl om at Sofie med sine kun 2½ år også har behov for dig og at dine ressourcer derfor naturligt må fordeles.

Du fortæller at du supplere med mme og det kan jeg godt forstå. De gør det for det første muligt at mætte din datter, det giver dig en ro at vide, hvor meget hun har fået og samtidig giver det mulighed for far at tage over, så du får frigivet tid til Sofie. Det er en måde at gøre det på, det er et valg du tager.

Det betyder dog også at din mælkemængde bliver yderligere nedsat. Jo mere flaske du giver, jo mindre mælk producerer du. Hvis du vil opretholde din mælkemængde og så vidt muligt gerne vil amme, så er det vigtigt at du lægger Ida til brystet, så din mælkeproduktion kan øges.

Du skriver: "Jeg nøjes typisk med at give hende 1 bryst (men hun ville helt sikkert spise videre, hvis hun fik tilbudt det andet - hun har en enorm appetit!)". Og jeg tænker her at det er rigtig vigtigt at hun får lov til at spise fra begge sider. Netop på den måde vil hun stimulere begge bryster og du vil samtidig sikre at hun har fået nok. Jeg anbefaler derfor normalt en ammerytme, hvor hun starter med at spise fra ...

Annonce

... det ene bryst, hold hende godt igang, lad hende spise effektivt og så længe hun vil. Skift hende derefter og tilbyd hende så modsatte side. Først når hun har spist, det hun vil der, så er hun færdig med at amme og putteklar.

Hvis hun derefter fortsat virker søgende og til at have behov for mere, så må du naturligvis supplere med en flaske, så hun bliver fyldt rigtig godt på og derfor også kan tage en lidt længere lur.

Det lyder som om at Ida nogle gange har svært ved at vente på at din nedløbsrefleks går igang og derfor bliver irriteret. Nedløbsrefleksen skal ikke kun virke en gang, den virker hele tiden under amning og det kan godt være derfor at hun bliver lidt frustreret løbende. Du kan med fordel stimulere brystet lidt og få mælken til at løbe inden du lægger hende til. Du kan også tage en lille smule mælk i en 2 ml sprøjte og dryppe lidt i mundvigene på hende, når hun ligger ved brystet, så hun kan mærke at der er noget at komme efter og så kan du også tale med lægen om at få en syntocinonspray, som fremmer nedløbsrefleksen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du skal regne med at hun har behov for 1/6 af sin vægt i døgnet. Det vil sige at hun med en vægt på over 6 kg, har brug for mere end 1000ml mælk dagligt - hendes indtag kan godt ligge på 1000-1100ml. Fordelt på 6-8 måltider svarende til at hun skal spise ca hver 3-4 time, så betyder det at hun skal have mellem 125-200ml hver gang. Det er således meget passende at tilbyde hende ca 150ml, hvis hun kan spise det og kan hun spise 200 en gang imellem må hun faktisk også gerne få det.

Mit råd til dig er derfor at du nu overvejer om du vil fortsætte amning og forsøge at øge din mælkemængde eller om du i stedet vil bibeholde den mælk der er i brystet og supplere og erstatte amninger med mme på flaske. Det behøver ikke være et enten eller på nuværende tidspunkt, du kan fortsat godt gøre begge dele, men din amning vil naturligt stoppe i takt med at du tilbyder mere og mere flaske.

Flasken kan som sagt være en god og fin prioritering Amning er også godt og hvis du ønsker at kæmpe for dette, så vil jeg gerne fortælle dig mere om hvordan du kan gøre det. Men lige nu skal du finde ud af, hvad du inderst inde mest har lyst til :o)

Rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina