Problemer med søvn og amning om dagen

7. september 2008

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Problemer med søvn og amning om dagen

Kære Helen,

Jeg har længe læst din dejlige brevkasse "fra sidelinjen" - og har nu endelig meldt mig ind og skriver derfor for første gang til dig.

Jeg er mor til 2 dejlige piger - Sofie på 2½ år og Ida på knapt 12 uger. Det er Ida, som lige pt. er årsag til de fleste af mine og min kærestes bekymringer :-) og jeg håber du kan hjælpe med lidt gode råd!

Vores problem er, at Ida sover meget ofte og kortvarigt om dagen og samtidig virker hun ofte meget utilfreds i forbindelse med amning. Måske der er en sammenhæng i problemerne, men jeg har svært ved at se den - og endnu sværere ved at finde en løsning.

Først lidt generel info: Ida blev født til tiden og vejede ved fødslen 3850 og var 54 cm. En hurtig fødsel - hun var leveret 13 min. efter ankomst til hospitalet :-) Ved 2-mdr. besøg af SP vejede hun 6100 og målte 61 cm. Hun er nu knapt 12 uger og har taget yderligere på og er blevet lidt længere - såvidt jeg kan vurdere. Ligesom sin storesøster ligger hun altså højt på diverse vækstkurver.

Så til problemerne...

Søvn: Ligesom sin støresøster sover Ida godt om natten og dårligt om dagen. Jeg har bevidst forsøgt at gøre mange ting anderledes ift. dagssøvnen denne gang, da det også var en plage sidste gang - men det bliver bare værre og værre. Ida nattesøvn er typisk således: hun bliver lagt kl. 19/19.30 og sover herefter til ca. kl. 2 - ammes - og sover herefter 3 timer - ammes - og står så enten op eller sover måske 1 time mere. Altså ingen problemer dér.

I løbet af dagen vil hun dog kun sove 45 min. ad gangen - og jeg regner med det er skiftet i søvnfaser som vækker hende. Indtil hun var ca. 10 uger gammel kunne jeg forlænge hendes søvn ved at gå med barnevognen - og på denne måde kunne hun tage 2 timer formiddag, 2 timer til middag og 45 min. til eftermiddag - men KUN i en barnevogn i KONSTANT bevægelse - dvs. ingen tid til middagslur eller praktiske gøremål til mig.

Hun har aldrig været en baby, som lagde sig ned og sov 3-4 timer. Men de sidste 2 uger er der bare intet som hjælper - hun sover 35-45 min. uanset hvad vi gør! Vi har prøvet: at trille med barnevogn, at vugge i vuggen, at give hendes sutten, at tage hende op i arm, at amme hende, at svøbe hende, at skifte lejring, at forlænge vågenperioderne, at gøre ingenting... men intet hjælper.

Når hun har sovet 35-45 min. begynder hun at blive urolig og hun tager sin højre hånd op til munden og begynder at sutte helt febrilsk på sin hånd. Hun virker mere og mere febrilsk indtil hun begynder at græde/skrige og vågner helt op. Så er hun typisk vågen i 1-1½ time og viser så træthedstegn igen. Det skal nævnes, at selv de gange, hvor hun har været vågen i 4 timer i træk, så sover hun stadig kun 45 min.

Dette gentager sig 4-5 gange i løbet af en dag - og det er i mine øjne alt for mange korte lure. Hun når jo aldrig ned i dyb søvn og får jo slet ikke "fordøjet" alle sine indtryk. Når hun vågner og bliver taget op er hendes humør ok, men hun bliver hurtigt træt igen og gider typisk kun ligge 5-10 min. alene på legetæppet - generelt synes jeg ikke hun er så glad og tilfreds som storesøster var - men det skyldes måske de korte lure?!

Hendes udvikling iøvrigt er fin - hun holder næsten sit hoved helt selv, trækker sig op fra liggende, står på strakte ben når man holder hendes hænder, vender sig om på siden fra rygliggende, osv.

Jeg synes det er meget svært at holde en rytme og at få tilstrækkelige pauser mellem amning - for hun insisterer på mad i næsten alle vågen-perioder... og dem er der jo mange af med 4-5 lure! Synes du at jeg skal strække hendes vågen-perioder længere og gennemtvinge en dagsrytme med færre lure? Jeg frygter bare, at hun så bliver endnu ...

Annonce

... mere træt og ked af det...

Amning: Jeg ammer Ida fuldt ud, men har de seneste ca. 4 uger suppleret med MME på flaske af og til, fordi hun ofte blever meget frustreret ifm. amningen. Det typiske mønster er, at hun spiser fint, hvis mine bryster er helt spændte - og så nøjes jeg typisk med at give hende 1 bryst (men hun ville helt sikkert spise videre, hvis hun fik tilbudt det andet - hun har en enorm appetit!).

Typisk kan jeg tilbyde hende et fyldt bryst om natten samt tidlig morgen og formiddag. Efter middag føles brysterne bløde og slappe - og det er typisk her vi har balladen! Når jeg lægger Ida til, så sutter hun 5-10 gange og stikker derefter i et hyl og bliver helt febrilsk. Jeg må bruge alle mine evner og beroligende tale på at få hende til at sutte videre i de 30-60 sekunder det tager, før jeg kan mærke nedløbs-refleksen og mælken strømmer. Herefter bliver hun rolig og sutter energisk de næste par minutter. Men så starter balladen igen - hun begynder igen at blive febrilsk og græder og slipper brystet og tager fat igen - igen og igen. Jeg tolker dette som at hun er meget sulten og slet ikke har tålmodighed til at vente på mælken. Eller at jeg simpelthen ikke har mælk nok. Eller hvad mener du?

Et par gange har jeg om dagen givet hende en flaske med 100-125 ml. MME - i de situationer, hvor jeg slet ikke har kunnet få hende til at sutte på brystet. Så snart hun får flasken falder hun til ro og sutter taktfast indtil den er tømt (gad vist hvor meget hun rent faktisk ville spise, hvis hun fik lov?!). Jeg skal huske at sige, at de gange, hvor jeg har suppleret med en flaske om dagen, så har hun stadig kun sovet 45 min....! Jeg havde selvfølgelig håbet, at dette kunne være en løsning. Tror det det kunne hjælpe at give hende endnu mere?

Det sker næsten aldrig, at hun selv slipper mit bryst og ligger med mælk i mundvigen og virker helt fyldt. Hun falder faktisk kun i søvn ved brystet, hvis hun er meget træt og nogenlunde mæt.

Om aftenen inden sengelægning har jeg de seneste 3 uger givet hende en flaske med 125 ml MME - nogle dage fordi hun bare har skreget og skreget som beskrevet ovenfor - og andre dage "forebyggende" for at hun ikke skulle skrige - og det hjælper. Men hun får altid først flasken efter jeg har ammet så meget som muligt. Her til aften lavede jeg så et lille eksperiment - jeg fyldte 200 ml i flasken bare for at se, hvad hun ville tage. Og sør'me så - dem slugte hun veltilfreds, med et par bøvsepauser indlagt. Apropos bøvsepauser, så bliver hun næsten altid helt ulykkelig / hysterisk når jeg tager hende fra for at bøvse - hvad enten det er fra bryst eller flaske!

Pyha - sikke en lang beskrivelse. Jeg håber, at du måske kan se et eller andet, som jeg har overset, så vi kan få Ida til at sove lidt længere stræk om dagen.

MME: Hvor meget synes du jeg må supplere med flaske - hvor ofte pr. dag og hvor mange ml. pr. gang?

Søvn/sult?: Har du andre gode forslag ift. dagssøvnen - og tror du det er sult, som får hende til at vågne? Som sagt har jeg ikke set nogen effekt, når jeg har givet flaske - men måske jeg skal tilbyde hende endnu mere?

Mælk nok: Tror du jeg har for lidt mælk? Jeg føler jo at mine bryster er meget tømte. Og med Idas mange korte lure får jeg jo slet ikke slappet af i løbet af dagen, hvilket sikker ville gavne mælke-produktionen - det er lidt en ond spiral. Jeg har altid ment, at det var noget pjat at mene, at man ikke havde mælk nok... men efter at have fået et barn som aldrig virker helt mæt og som gladeligt tømmer en flaske efter endt amning, har jeg muligvis taget fejl?!

Jeg håber du kan give mig et par gode råd og idéer - for jeg er selv løbet tør! :-)

Mange hilsener
Helle

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Barnløshed

De fleste par har en naturlig forventning om blive forældre på et tidspunkt. Men for nogle sker det dog ikke bare af sig selv.

Hvis man som par forsøger at blive gravide gennem et år, uden at de lykkes, så betragtes det som ufrivilligt barnløshed. Statistikken siger, at ca 80 % vil bliv gravide i løbet af et år.

Årsagerne til at man ikke bliver gravid kan være rigtig mange og det tager tid at finde frem til den rigtige behandling for det enkelte par. Derudover er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla