Svar: Øge mælkeproduktion med syntocinon og opvarmning af flasker

7. september 2008

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Evelyn

Først en misforståelse der skal rettes. Syntocinon spray øger ikke mælkeproduktionen. Det virker på nedløbsrefleksen, hvilket betyder at mælken løber hurtigere til, når barnet ligger ved brystet eller hvis man skal malke ud.

Hos nogle kvinder løber mælken til så langsomt at barnet bliver frustreret ved brystet, irritabel og vil ikke tage fat. Her kan et pyt med syntocinon spray i hvert næsebor lige inden amning være en mulighed. Mange kvinder oplever også at de i forbindelse med at ville bruge brystpumpe blokerer overfor pumpen og også her kan syntocinonspray hjælpe.

Men da syntocinonspray hjælper på nedløbsrefleksen og på at få mælken til at løbe til, så er det altså en forudsætning at der er mælk ... Syntocinon hjælper altså ikke på dannelsen af mælk men på at få den til at løbe :o) Syntocinon bør ikke bruges gennem længere tid, men kan være en rigtig god hjælp i den periode, hvor barnet måske virker lidt utilfreds og mangler tålmodighed ved brystet. Det skader ikke barnet, det er et syntetisk hormon, det samme som blandt andet får din livmoder til at trække sig sammen efter fødslen - i ...

Annonce

... original form i kroppen er det hormonet oxytocin.

For at øge din mælkemængde må du i stedet amme hyppigere, evt. malke ud, stimulere bryster, få hvile, mad, drikke, holde igen med sutten osv. som jeg har fortalt dig om ...

Med hensyn til opvarmning af flaske og mme, så anbefales det at man så længe barnet er under 2 måneder gammel laver maden klar lige inden de skal gives. Hvis det skal gå hurtigt, så kan man med fordel have flasker med kogt vand stående i køleskabet og de kan opvarmes til passende temperatur i mikroovnen, hvorefter mme-pulveret kan kommes i. Man kan også opvarme vand i vandbad og komme pulveret i efterfølgende.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Til børn der er født for tidligt eller børn med medfødte immundefekter, dårligt hjerte mv. er der specielle regler.

Se i øvrigt min artikel "Når du giver dit barn flaske" som du finder i artikelsamlingen.

Hvis du malker ud og vil opvarme din egen mælk, så kan det også gøres i mikroovn eller vandbad, du skal altid ryste flasken, så varmen bliver fordelt. Se her også min artikel "Udmalkning og opbevaring af modermælk".

Fortsat held og lykke, håber ovenstående giver lidt klarhed:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie