Svar: Øge mælkeproduktion med syntocinon og opvarmning af flasker
7. september 2008
Alder:
0 mdr.
Kære Evelyn
Først en misforståelse der skal rettes. Syntocinon spray øger ikke mælkeproduktionen. Det virker på nedløbsrefleksen, hvilket betyder at mælken løber hurtigere til, når barnet ligger ved brystet eller hvis man skal malke ud.
Hos nogle kvinder løber mælken til så langsomt at barnet bliver frustreret ved brystet, irritabel og vil ikke tage fat. Her kan et pyt med syntocinon spray i hvert næsebor lige inden amning være en mulighed. Mange kvinder oplever også at de i forbindelse med at ville bruge brystpumpe blokerer overfor pumpen og også her kan syntocinonspray hjælpe.
Men da syntocinonspray hjælper på nedløbsrefleksen og på at få mælken til at løbe til, så er det altså en forudsætning at der er mælk ... Syntocinon hjælper altså ikke på dannelsen af mælk men på at få den til at løbe :o) Syntocinon bør ikke bruges gennem længere tid, men kan være en rigtig god hjælp i den periode, hvor barnet måske virker lidt utilfreds og mangler tålmodighed ved brystet. Det skader ikke barnet, det er et syntetisk hormon, det samme som blandt andet får din livmoder til at trække sig sammen efter fødslen - i original form i kroppen er det hormonet oxytocin.
For at øge din mælkemængde må du i stedet amme hyppigere, evt. malke ud, stimulere bryster, få hvile, mad, drikke, holde igen med sutten osv. som jeg har fortalt dig om ...
Med hensyn til opvarmning af flaske og mme, så anbefales det at man så længe barnet er under 2 måneder gammel laver maden klar lige inden de skal gives. Hvis det skal gå hurtigt, så kan man med fordel have flasker med kogt vand stående i køleskabet og de kan opvarmes til passende temperatur i mikroovnen, hvorefter mme-pulveret kan kommes i. Man kan også opvarme vand i vandbad og komme pulveret i efterfølgende.
Til børn der er født for tidligt eller børn med medfødte immundefekter, dårligt hjerte mv. er der specielle regler.
Se i øvrigt min artikel "Når du giver dit barn flaske" som du finder i artikelsamlingen.
Hvis du malker ud og vil opvarme din egen mælk, så kan det også gøres i mikroovn eller vandbad, du skal altid ryste flasken, så varmen bliver fordelt. Se her også min artikel "Udmalkning og opbevaring af modermælk".
Fortsat held og lykke, håber ovenstående giver lidt klarhed:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske