Brev:
Voldsom separationsangst og flaske
7. september 2008
Alder:
10 mdr.
Voldsom separationsangst og flaske
Kære Helen,
Så er jeg tilbage med lidt spørgsmål til dig igen om min datter på snart 10 mdr.(om en uge). Det handler om søvn om dagen og hvad jeg vil beskrive som voldsom separationsangst.
Der er ingen problemer om natten. Hun er begyndt at sove ”rigtig” igennem fra hun bliver lagt ved 19.-19.30 tiden til 6.30 næste morgen. Hun er også nem at ligge om aftenen og sover fint i sin egen seng. Hun får 220 ml. Mme. når hun skal sove. Men mht. til søvn om dagen så har hun aldrig været særlig god til at sove, hvilket har generet mig meget fordi hun har haft behovet.
Indtil hun var omkring 4 – 5 md. gik vi med hende i hendes barnevogn i al den tid hun skulle sove om dagen. Jeg tror vi sammenlagt har gået herfra og til Paris :). En enkelt gang i mellem lykkedes det os, at stille hende uden hun vågnede, og langsomt efter de 5 mdr. kunne vi stille hende når hun var blevet ”gået” i søvn. Siden da er det blevet nemmere, og nu hvor hun får to lure om dagen er det gået ok. Hun sover ca. til 06.30, kommer ind til os og putter/leger til vi står op kl.07.
Hun får sin første lur mellem 9.00 - 9.30, som for det meste går fint - hun falder til ro med sin flaske (220 ml. mme), og jeg ligger hende ud og hun sover 1 – 1 ½ time. Til næste lur starter showet: Hun får ikke flaske om eftermiddagen længere, og det har bare gjort det nærmest umuligt at lægge hende. Hun skriger i vilden sky, og jeg kan ikke trøste hende, med mindre jeg tager hende op. Som nødløsning kommer jeg hende op i slyngen og lægger hende ned når hun sover, men så sover hun kun 1/2 time, og så er hun ikke særlig hyggelig at være sammen med om eftermiddagen. 2 gange har jeg været inkonsekvent og givet hende en flaske alligevel og hun har sovet!
Jeg synes det er så opslidende at bruge halve og hele eftermiddage på at få hende til sove, især fordi hun jo er rigtig træt. Det mest besynderlige er, at de to gange jeg har givet hende flasken alligevel er hun vågnet i løbet af natten og ville have flaske. Hvad skal jeg gøre for at få hende til at sove eftermiddagslur? Hvornår skal jeg tage formiddagsflasken fra hende – noget jeg virkelig frygter, for jeg aner ikke, hvordan jeg så skal få hende til at sove.
Derudover er hun inde i en voldsom fase med seperationsangst. Det startede så småt da hun var 6 ½ md. Og sidenhen har det bare eskaleret til et niveau, hvor jeg er ved at få seriøst pip. Hun er både mor- og farsyg. Hvis bare en af os forlader lokalet, så bliver hun ked af det. Jeg er alene med hende om dagen og jeg kan ikke engang få lov at gå på toilettet uden hun bliver ked af det, og jeg synes det er svært at finde ud af hvad jeg skal stille op.
Jeg synes det er så hårdt at skulle sidde med hende hele dagen og lege. Jeg tror nogle gange hun keder sig med mig (og for at være ærlig så keder jeg mig også selv og længes efter ikke at være på barsel mere). Jeg prøver at lave sjove ting, som rytmik, besøge andre med børn osv. Har også undersøgt om der er en legestue i nærheden af hvor vi bor, men det er desværre ikke. Hvor lang tid varer sådan en fase, kan jeg gøre noget anderledes og hvad skal der dog ikke ske når hun starter i institution?
Hun er en glad og harmonisk pige og hun er god til at lege selv, men kun hvis jeg eller hendes far sidder lige i nærheden. Hun kan ikke kravle rigtigt endnu (hvilket jeg også bekymrer mig om) så hun kan ikke kravle efter os når vi går rundt, hvilket jeg også tror hun synes at frustrerende.
Hænger tingene på en eller anden måde sammen? Vil hun ikke sove pga. seperationsangst, og har hun stærk seperationsangst, fordi hun ikke kan komme rundt eller hvordan? Håber du har lidt råd til mig.
Mange hilsner Rikke