Svar: Voldsom separationsangst og flaske

7. september 2008

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Rikke

Der er flere ting i det du skriver og som du selv er inde på så hænger tingene jo meget sammen ... :o)

I forhold til flaske og mme, så er det vigtigt at din datter indtil hun er 12 måneder gammel, tilbydes ca 400ml mme dagligt, det sikrer hendes behov for jern. De fleste børn vil i 10 måneders alderen have det fint med at få 2 flasker af 200ml, men andre trives bedst med at få f.eks. 3 flasker og så med lidt mindre i hver. Hvordan man vælger at gøre det, afhænger helt af hvor meget mælken betyder for barnet, for søvnen, for barnets øvrige indtag af mad osv.

Hvis din datter er dybt afhængig af sin flaske inden formiddagslur og middagslur, så kunne man overveje om hun der skulle have 100ml og inden sengetid så få en godnatflaske med 200ml. På den måde vil du både imødekomme hendes mælkebehov og også hendes behov for flaske for at kunne falde i søvn ...

Det betyder så også at hun ikke skal have mme på andre tidspunkter - heller ikke om natten, når hun evt. vågner. Er hun tørstig kan hun tilbydes en tår vand af en kop og skal så sove videre med det.

Når alt dette er sagt, så er det dog også vigtigt at hun stille og roligt lærer at sove uden at få flaske. Det er vigtigt fordi hun jo i en alder af ca 12 måneder skal helt væk fra flaske, men det er også vigtigt fordi det påvirker hendes søvn, evne til at falde i søvn og evne til at sove videre, hvis hun vågner i løbet af natten. Lige nu lyder det som om at hun faktisk sover godt, når først hun sover. Det er ikke svært for hende at skifte søvnfase og det er rigtig godt. Det er altså det, at lære at falde i søvn selv, som er jeres næste udfordring.

Jeg tænker, at du måske kunne starte med at lade hende få ca 100ml mme af flaske og derefter skal hun så puttes imens hun er vågen. Hun skal være bevidst om hvor hun ligger og hun skal registrere at hun bliver puttet og skal sove nu. Stille ...

Annonce

... og roligt kan du så trappe flaskeindtaget ned, så hun får 75 ml og så 50 ml, som hun så kan overgå til at få af en kop og hun skal så på den måde lære at sove uden flasken.

I stedet skal hun så have noget andet, som kan give hende samme tryghed og det kunne være en bamse eller en sutteklud, som hun kan have liggende hos sig, hver gang hun skal sove. Den skal også følge hende, når hun skal passes ude.

At hun tydeligt er i separationsfasen hører alderen til og det hjælper så snart hun begynder at kravle. Jo mere mobil hun selv bliver, jo mere vil hun begynde at kunne følge efter dig, kravle efter din stemme og i takt med at hun bliver ældre vil hun begynde at forstå at du er der, selvom hun ikke kan se dig. Lige nu forstår hun simpelthen ikke hvor I er, når I går og hun føler sig forladt. Det er derfor vigtigt for hende at kunne se jer hele tiden.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Du kan styrke hendes motoriske udvikling ved at danse med hende, svinge hende rundt, gynge hende - jo mere hun bevæges og tumles med, jo mere stimuleres balancecenteret og det påvirker hende også til at kravle. Det kan være en rigtig god idé at købe f.eks. en babygynge - altså den type, hvor hun sidder i et sæde og gynger frem og tilbage.

Derudover vil det være rigtig fint at lege borte-tit og lege gemmeleg, fordi det også styrker hendes bevidsthed om at I er der, selvom hun ikke kan se jer.

Du nævner lige kort at du er lidt træt af barsel og trænger til at komme ud, opleve noget andet, få nogle andre impulser ... Du skriver ikke hvornår din barsel stoppe, hvis det er inden for overskuelig fremtid, så går det nok, men hvis du skal være hjemme ½ år mere, så skal du måske overveje om det er det du skal .. Der er jo intet i vejen for at ændre beslutning undervejs, hvis I så alle 3 bliver mere glade og får lidt mere overskud :o)

Jeg håber mine tanker kan bruges lidt videre på vej, fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor