Trivsel?

7. september 2008

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Trivsel?

Hej Helen

Jeg skriver til dig fordi jeg egentlig syntes jeg er lidt på bar bund og har brug for et godt råd.

Vi fik den 18 maj en dejlig datter på 57 cm og 3900 gram. Hun overgik allerede fra 1½ døgn til MME, da jeg er brystreduceret og ikke kunne få amningen i gang.

Efter ca 1½ måned var hun allerede ind i en god rytme. Hun sov igennem fra 22 om aftenen og til 8 om morgenen, uden mad og sov gode lure om dagen. Hun spiste rigtig godt. Jeg blev anbefalet fra barselsgangen ikke at holde øje med hvor meget hun spiste, så jeg ved ikke præcist hvor mange ml hun har fået i døgnet, men vi lavede hver gang 120 ml i flasken, som hun tømte og hun spiste nok ca 7 -8 måltider i døgnet. Hun skreg aldrig og var i det hele taget meget nem.

1 måned gammel vejede hun 5 kg
2 måneder gammel vejede hun 6,5
3 måneder gammel vejede hun 6,7
nu næsten 4 måneder gammel vejer hun stadig kun 6,7

NU har tonen fået en anden lyd, hun har over de sidste 3 ugers tid ændret sig radikalt. Hun spiser meget mindre end tidligere, hun tager kun ca 60 ml af hver flaske (hun bliver fortsat tilbudt en 120 ml flaske)og spiser kun omkring 5 flasker i dag/aften timerne. Hun siger helt bevidst fra når hun ikke vil have mere, hun spytter flasken nu, det er ikke til at tage fejl af.

I starten prøvede jeg at få hende til at tage mere, men accepterer nu, når hun siger slut. Jeg prøver så at tilbyde hende lidt vand senere, men det er meget lidt hun vil have (5 ml ca, hvis hun ...

Annonce

... vil have noget). Hun vågner nu 2 gange om natten for at spise – men der tømmer hun oftest flasken på 120 ml. Hun sover meget urolig også, det har vi heller ikke oplevet før.

Hun skriger meget, især om aftenen, hun er helt utrøstelig når hun får de ture. Hun sover en del mere, skal nu have en lur efter aftensmaden – får hun ikke den, er der helt sikkert skrigeri hele aftenen. Vi har regnet lidt på det, hun sover omkring 18 timer i døgnet nu, hvor det før nok kun var omkring 16 timer.

Vi var ved læge med hende for et par dage siden, da jeg er noget bekymret over det manglende mad/væske indtag, men syntes ikke rigtig at jeg blev taget seriøst. Han tjekkede hende, hun var, efter hans mening, ikke dehydreret – han mente i øvrigt at når hun blot fulgte sin kurve, så var der ingen grund til bekymring. Faktisk kunne hun godt spise mindre end hun gør nu (ca 500-600 ml i døgnet), fordi hun vejede mere end hun burde ifølge kurven. Han mente at hun virkede til at trives fint.

Det er egentlig også min egen vurdering. Hun er meget opmærksom og følger alt med øjnene. Hun holder meget fint hovedet og er meget stiv i ryggen. Hun sutter på fingrene og har opdaget sine fødder, er vældig interesseret i legetøjet. Vi var fint kontakt og hun pludrer og vi ”snakker” på den måde en del sammen. På det område er jeg slet ikke bekymret.

Burde jeg heller ikke være bekymret over det manglende mad/væske indtag, når hun trives og udvikler sig som hun skal?

Henriette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Episiotomi - Epis

Episiotomi eller Epis er, når kvinder under en fødsel klippes i mellemkødet. Man klipper i det stykke, der er mellem skeden og endetarmsåbningen, og man gør det, for at barnet bedre kan komme ud.

Der findes to typer af Episiotomi:

1. Man kan klippe lodret ned fra skedeåbningen til endetarmen. Dette klip heler ofte let op, men det anvendes ikke så meget mere, da der er risiko for, at klippet udvider sig og bliver længere, når barnets hoved passerer forbi - og derved...

Læs mere i Babylex

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder