Svar: Fra amning til flaske - 1 mdr.
7. september 2008
Alder:
1 mdr.
Kære Karin
Det lyder som den rigtige beslutning at du tilbyder pigerne flaske og det er rigtig godt at du malker ud, så de også får din mælk - modermælken er godt og jo mere de får af den jo bedre, så malk det ud du har overskud til og lad det være fint:o) Du kan sagtens give både modermælk og profylac - det eneste minus ved at blande er hvis de ikke spiser op, så går din mælk til spilde og det er lidt ærgeligt ... Derfor kan det være bedre at starte med din egen mælk og så tilbyde profylac efterfølgende, hvis de har behov for mere.
Det er normalt sådan at man, når man giver flaske ikke behøver gøre det helt så hyppigt, som når man ammer. Det vil derfor normalt også være sådan at barnet ikke behøver mælk både når det vågner og når det skal sove. I starten hvor de ofte kun er vågne 1½ times tid af gangen, giver det næsten sig selv ... I stedet kan du prøve at ramme ca 3½ time imellem deres måltider - det betyder at de måske er vågne ½ times tid inden de skal spise og at de inden de skal sove igen, kan nøjes med en sut og en sutteklud.
Det er en flot vægtøgning de har og det lyder som om at de trives rigtig godt. Du skal regne med at de har behov for ca 1/6 af deres vægt i døgnet og nu, hvor de vejer ca 3300g så svarer det til at de skal indtage ca 550ml mælk i døgnet. Fordelt på 6-8 måltider (at de spiser ca hver 3-4 time) så svarer det til at de skal spise mellem 70-90 ml af gangen, som du så fint beskriver at de gør. Indtaget øges naturligvis i takt med at de bliver fysisk større.
Det kan godt være at børnene reagerer med lidt mavekneb fordi de sluger lidt luft, når de spiser. Du kan prøve at holde dem en lille smule mere oprejst, når de får mad og du kan også prøve at holde lidt pauser undervejs i måltidet, så de ikke spiser for hurtigt. Modsat så vil nogle børn trives bedst med at spise hurtigt og effektivt og bagefter slå en ordentlig bøvs - de sluger mere luft, hvis de hele tiden slipper flaskesutten og tager fat igen - du må her forsøge dig lidt frem:o) Det samme gælder valg af sutteflaske, det er forskelligt hvad forældre synes virker bedst.
Nogle har glæde af avent, andre af en almindelig naturgummisut med ventil, atter andre tyer til de nyere og mere elastiske flaskesutter lavet af f.eks. pigeon. Ingen regler her - det der fungerer for nogen fungerer ikke for andre og omvendt.
Prøv også at give dem ro i maven med en sut. Det at sutte hjælper mælken igennem systemet. Hvis de har fået hvad de skal have at spise og du er sikker på at det ikke er sult der gør at de græder, så kan du også forsøge at give dem en lille smule kogt vand, evt. med lidt sukker, sammen med en sut. Det kogte vand kan give lidt ro i maven.
Med hensyn til valg af erstatning, så afhænger det fuldstædig af hvorvidt du, din mand eller storesøster har eller har haft problemer med allergi. Her tænker jeg på børneeksem, høfeber, astma, fødevareallergi. Hvis en af jer 3 har haft problemer med dette, så er det vigtigt at pigerne tilbyde Profylac. Hvis ingen af jer har haft problemer med det og det således er en almindelig forebyggende erstatning, så er der ingen problemer i at skifte til Nan H.A. eller en anden erstatning.
Det er rigtigt at Profylac er dyrt, men her skal du så vide, at hvis hvis dine piger er i risiko for at udvikle allergi, så kan du få profylac lægeordineret og kan således få refunderet en del af beløbet. Du kan få en speciel recept hos lægen. I forhold til at I har to børn, der får speciel erstatning, så burde det kunne betale sig :o)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske