Svar: Fra amning til flaske - 1 mdr.

7. september 2008

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Karin

Det lyder som den rigtige beslutning at du tilbyder pigerne flaske og det er rigtig godt at du malker ud, så de også får din mælk - modermælken er godt og jo mere de får af den jo bedre, så malk det ud du har overskud til og lad det være fint:o) Du kan sagtens give både modermælk og profylac - det eneste minus ved at blande er hvis de ikke spiser op, så går din mælk til spilde og det er lidt ærgeligt ... Derfor kan det være bedre at starte med din egen mælk og så tilbyde profylac efterfølgende, hvis de har behov for mere.

Det er normalt sådan at man, når man giver flaske ikke behøver gøre det helt så hyppigt, som når man ammer. Det vil derfor normalt også være sådan at barnet ikke behøver mælk både når det vågner og når det skal sove. I starten hvor de ofte kun er vågne 1½ times tid af gangen, giver det næsten sig selv ... I stedet kan du prøve at ramme ca 3½ time imellem deres måltider - det betyder at de måske er vågne ½ times tid inden de skal spise og at de inden de skal sove igen, kan nøjes med en sut og en sutteklud.

Det er en flot vægtøgning de har og det lyder som om at de trives rigtig godt. Du skal regne med at de har behov for ca 1/6 af deres vægt i døgnet og nu, hvor de vejer ca 3300g så svarer det til at de skal indtage ca 550ml mælk i døgnet. Fordelt på 6-8 måltider (at de spiser ca hver 3-4 time) så svarer det til at de skal spise mellem 70-90 ml af gangen, som du så fint beskriver at de gør. Indtaget øges naturligvis i takt med at de bliver fysisk større.

Det kan godt være at børnene reagerer med lidt mavekneb fordi de sluger lidt luft, når de spiser. Du kan prøve at holde dem en lille smule mere oprejst, når de får mad og du kan også prøve at holde lidt pauser undervejs i måltidet, så de ikke spiser for hurtigt. Modsat ...

Annonce

... så vil nogle børn trives bedst med at spise hurtigt og effektivt og bagefter slå en ordentlig bøvs - de sluger mere luft, hvis de hele tiden slipper flaskesutten og tager fat igen - du må her forsøge dig lidt frem:o) Det samme gælder valg af sutteflaske, det er forskelligt hvad forældre synes virker bedst.

Nogle har glæde af avent, andre af en almindelig naturgummisut med ventil, atter andre tyer til de nyere og mere elastiske flaskesutter lavet af f.eks. pigeon. Ingen regler her - det der fungerer for nogen fungerer ikke for andre og omvendt.

Prøv også at give dem ro i maven med en sut. Det at sutte hjælper mælken igennem systemet. Hvis de har fået hvad de skal have at spise og du er sikker på at det ikke er sult der gør at de græder, så kan du også forsøge at give dem en lille smule kogt vand, evt. med lidt sukker, sammen med en sut. Det kogte vand kan give lidt ro i maven.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Med hensyn til valg af erstatning, så afhænger det fuldstædig af hvorvidt du, din mand eller storesøster har eller har haft problemer med allergi. Her tænker jeg på børneeksem, høfeber, astma, fødevareallergi. Hvis en af jer 3 har haft problemer med dette, så er det vigtigt at pigerne tilbyde Profylac. Hvis ingen af jer har haft problemer med det og det således er en almindelig forebyggende erstatning, så er der ingen problemer i at skifte til Nan H.A. eller en anden erstatning.

Det er rigtigt at Profylac er dyrt, men her skal du så vide, at hvis hvis dine piger er i risiko for at udvikle allergi, så kan du få profylac lægeordineret og kan således få refunderet en del af beløbet. Du kan få en speciel recept hos lægen. I forhold til at I har to børn, der får speciel erstatning, så burde det kunne betale sig :o)

Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder